• شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400101812572
  • خبرنگار : 50356

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

چرا قزل‌آلا ارزان شد/عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است

چرا قزل‌آلا ارزان شد/عرضه و تقاضای ماهی نامتعادل است

ایسنا/خراسان رضوی یک تولیدکننده ماهی با اشاره به اینکه در ماه گذشته ماهی قزل آلا در مشهد تا کیلویی ۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها به دست مصرف کننده رسید، ولی در حال حاضر ماهی قزل‌آلا ارزان شده است، گفت: عرضه ماهی آمور دریای جنوب در بازار به نام قزل آلا و خاموشی چاه موتورها موجب شده تا بار بدون تقاضا وارد بازار شده و تعادل میان عرضه و تقاضا از بین رفته است.

علیرضا  نخعی راد در گفت‌وگو با  ایسنا درخصوص دلایل کاهش  قیمت ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا در مزرعه ۶۵ هزار تومان به فروش رسیده و در واحدهای صنفی و خرده فروشی هرکیلو ماهی ۷۰ هزار تومان است. این فاصله قیمتی مربوط به هزینه حمل‌ونقل،  بارگیری،کارشناسی و... است. قیمت نهایی قزل آلا در بازار کیلویی۷۲ هزارتومان به بالا است.

وی افزد: در ماه گذشته ماهی در مشهد تا کیلویی ۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها به دست مصرف کننده رسید اما در حال حاضر ماهی کیلویی ۸۰۰۰ تومان ارزانتر شده است.

وی درباره دلایل کاهش قیمت ماهی در بازار گفت: ماهی از جنوب به نام ماهی آمور در بازار عرضه می‌شود که به نام ماهی قزل آلا خوانده می‌شود که متاسفانه تبلیغات زیادی در این  خصوص انجام شده است درصورتی که  قزل آلا ماهی  سرد آبی است. همچنین سازمان آب اعلام کرده است که  چاه موتورها در سه ماه آخر سال خاموش شود بنابراین تولید کنندگان تنها ۹ ماه امکان تولید دارند بنابراین تولید کننده مجبور است ماهی قزل آلایی که  هنوز به وزن فروش نرسیده را از مزرعه خارج و به  فروش برساند. بنابراین بار بدون تقاضا وارد بازار شده و عرضه و تقاضا تعادلش از بین می‌رود.

این تولید کننده ماهی بیان کرد: در این فصل از سال معمولا این مساله رخ می‌دهد ولی در بهمن ماه قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و موضوع  خاموشی چاه موتورها رفع می‌شود.

نخعی راد با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  و تاثیر آن بر قیمت نهاده گفت: به نظر بنده ارز ۴۲۰۰ تومانی آفت تولید برای تولید کنندگان بوده است و برداشتن این ارز اگرچه موجب افزایش قیمت  نهاده برای تولید کننده در ابتدا می‌شود اما موجب کاهش مشکلات نیز می‌گردد. نسبت به سال گذشته هزینه‌های تولید از جمله هزینه کارگری ، دارو، ویتامین‌ها ، حمل و نقل و ....چندین برابر شده است تنها خوراک ماهی بوده است که قیمت آن دو برابر شده است بنابراین قیمت فروش ۶۵ هزارتومانی برای تولید کننده توجیهی ندارد. در  سال جاری  در ۲۰ تا ۲۵ درصد از مزارع در خراسان رضوی ماهی‌ریزی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه جهانی مصرف ماهی ۲۴  کیلوگرم  بوده که این سرانه در کشور ما  معادل ۱۳ کیلوگرم است متاسفانه سرانه مصرف ماهی در خراسان رضوی ۶.۵ کیلو گرم بوده و  این سرانه رشدی نداشته است. باید با فرهنگ‌سازی  مصرف این پروتئین در کشور افزایش پیدا کرده و سرانه مصرف ان ایده آل شود. در گذشته ایران اولین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha