• شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400101812801
  • منبع : نمایندگی سمنان

کشت گیاه دارویی "باریجه" در 100هکتار از اراضی طبیعی سرخه

کشت گیاه دارویی "باریجه" در 100هکتار از اراضی طبیعی سرخه

ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از اجرای طرح پویش مردمی کپه کاری باریجه در 100 هکتار از مراتع عبدالله آباد خبر داد.

حمیدرضا سعیدی بااعلام این خبر اظهار کرد: این پویش و هم اندیشی با استفاده از مشارکت جوامع محلی، ساکنین روستای عبدالله آباد، تعاونی‌های فراگیر شهرستان و بسیج جامعه کشاورزی سرخه برگزار و طی آن بیش از100هکتار از اراضی ملی با بهره گیری از بذور گیاهان دارویی،بذرکاری شد.

وی افزود: این حجم از گستردگی بذرکاری در اراضی ملی، جز با کمک و مشارکت مردم امکان احیاء ، حفاظت و بهره‌برداری درست نداشت. خوشبختانه، با اطلاع رسانی به هنگام و فعالیت های ترویجی و فرهنگی منابع طبیعی استقبال خوبی از این پویش در شهرستان شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه ضمن تقدیر از مشارکت مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد ، دهیاری و شورای روستا عبدالله آباد ، به اهمیت نقش مشارکت های مردمی درپیشبرد اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور اجرایی کردن سیاست های ایجاد اشتغال و تولید ملی و همچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی با حضور تشکل‌ها ، جوامع محلی و همیاران طبیعت اجریی شد.

سعیدی حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری را چهار هدف اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای این طرح برشمرد و گفت: طرح کپه کاری گیاهان دارویی و صنعتی از جمله پروژه هایی است که هر چهار هدف را توأماً دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش بادی، تأمین علوفه، تولید محصولات دارویی و صنعتی، ایجاد و افزایش اشتغال، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، احیای عرصه های منابع طبیعی، حفاظت خاک، اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، افزایش نفوذپذیری خاک و کمک به حفظ رطوبت و.. از جمله اهداف و اثرات اجرای پروژه کپه کاری گیاه دارویی باریجه است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود پایه های بومی باریجه در این منطقه، احتمال موفقیت و نتیجه بخشی پروژه بسیار بالا است افزود: چنانچه روند حفظ و توسعه کشت این گیاه دارویی و پردرآمد، به همین صورت ادامه یافته و بهره برداری از گیاه اصولی باشد در سالهای آتی شاهد پوشش قوی تری از باریجه در مراتع عبدالله آباد شهرستان سرخه خواهیم بود.

سعیدی با اشاره به اهداف پویش نهال کاری و بذرکاری در این شهرستان حاشیه کویر گفت: پویش نهال کاری و بذرکاری که از دی ماه شروع شده تا پایان سال ادامه دارد .
به گزارش ایسنا، باریجه خواص و فواید درمانی شگفت‌انگیز  و فراوانی دارد. این گیاه در درمان بسیاری بیماری ها و از جمله در درمان بیماری‌های عصبی و پوستی و...موثر است و از صمغ آن به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. کشت این گیاه دارویی نیاز به آب فروانی ندارد و کشت آن بسیار سهل است. مناطق جنوبی و غربی استان سمنان از مناطق مستعد برای کشت این گیاه دارویی و صنعتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha