• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400102619249
  • منبع : نمایندگی گیلان

تاثیر توسعه شهرنشینی بر جمعیت گاومیش های گیلان

تاثیر توسعه شهرنشینی بر جمعیت گاومیش های گیلان

ایسنا/گیلان مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: توسعه شهر نشینی موجب شده است که جمعیت گاومیش ها در استان رو به افزایش نباشد.

گاو میش دام هزاره سوم امروزه در بسیاری از کشورهای جهان یافت می‌شود و در اقتصاد بسیاری از کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد. طبیعت آرام تحمل و پایداری گاومیش در انجام دادن کارهای سنگین این جانور را به کلید و راهگشای اقتصادی روستایی کشورهای آسیایی تبدیل کرده ‌است.

محمد گلشنی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در گیلان بیش از ۱۸ هزار راس گاومیش وجود دارد، اظهار کرد: برای اصلاح نژاد، افزایش بهره وری و بالابردن عملکرد تولیدی جنین گاومیش های گیلان، آمیختگی نژادهای ایتالیایی با گاومیش های استان استفاده شده است.

وی افزود: سرشماری دقیقی از گاو میش های گیلان انجام نشده است، اما طبق مشاهدات عینی به نظر می رسد که افزایش جمعیت گاو میش های گیلان در حال افزایش نیست.

جمعیت گاومیش در برخی مناطق گیلان رو به کاهش 

گلشنی ادامه داد: جمعیت گاومیش به دلیل توسعه شهرنشینی در برخی از مناطق گیلان رو به کاهش  است. اما در برخی دیگر از مناطق گیلان از جمله صومعه سرا جوانانی هستند که تمایل دارند برای پرورش گاومیش وارد این عرصه شوند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: گاو میش معمولا در جوار تالاب زندگی می کند و دامی بسیار اقتصادی است زیرا برخلاف گاو می تواند از علوفه های خشنی تغدیه کند و در برابر بیماریهای دامی نیز مقاوم تر است.

گلشنی تصریح کرد: شهرستانهای صومعه سرا، رضوانشهر، تالش و ماسال بیش از دیگر شهرستانهای استان گاومیش دارند.

پرورش دهندگان گاومیش گیلان مسن هستند

وی گفت: معمولا پرورش دهندگان گاومیش در گیلان افراد مسن هستند اما اخیرا با توجه به افزایش متقاضیان خرید شیر گاومیش و دیگر فرآورده های لبنی شیر گاومیش، جوانان بیشتری تمایل به ورود در عرصه پرورش گاومیش  را دارند و در صورت فعالیت در این حوزه شاهد افزایش تولید شیرو گوشت گاومیش خواهیم بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha