• جمعه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400112217026
  • منبع : نمایندگی همدان

روزی که ساواک در همدان نابود شد

روزی که ساواک در همدان نابود شد

ایسنا/همدان مردم انقلابی و وطن پرست همدان با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در یک حرکت خودجوش و آتش به اختیار باغ ساواک در همدان را تصاحب کردند.

به گزارش ایسنا، فرار شاه و بازگشت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) به کشور باعث شد مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی به اوج خود برسد و نتیجه آن افزایش باورنکردنی شور و شوق انقلابی و وطن پرستی در مردم بود.

مردم انقلابی استان همدان نیز همانند دیگر استان‌های کشور نقش عظیمی در توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و حضور در تظاهرات علیه رژیم طاغوت داشتند و با خلق حماسه‌هایی شگفت‌انگیز نشان دادند هیچ رژیم فاسد و باطلی علیه خیر و حق ماندگار نمی‌ماند.

مردم انقلابی و جهادی همدان پس از یوم الله ۲۲ بهمن و پیروزی حق علیه باطل با هدف یافتن فضاهای زیرزمینی، سلول‌های زندانیان و یا اجساد انقلابیون راهی باغ ساواک همدان در محدوده بلوار ارم شدند و توانستند این محل را که مکانی برای بازجویی و شکنجه‌های بی رحمانه انقلابیون بود به تصرف خود در آورند.

در تاریخ ۱ دی‌ماه ۱۳۵۸ نام "باغ ساواک" به "پادگان ابوذر" تغییر پیدا کرد و آن مکان منحوس نظام ستم‌شاهی تبدیل به مکانی نظامی، فرهنگی، عقیدتی و موثر شد.

روایتی که در ادامه می‌خوانید خاطره خانم صدیقه سوزنچی، مادر شهید محمدرضا بیدمشکی از وقایع رخ‌داده آن روز است.

سوزنچی با بیان این‌که جوانان انقلابی همدان با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷ در یک حرکت خودجوش باغ ساواک را تصرف کردند، اظهار کرد: مردم از محدوده ساواک ترس داشتند زیرا باغ ساواک یک منطقه ممنوعه بود و اگر کسی وارد و یا حتی نزدیک آن می‌شد دستگیر یا زندانی‌اش می‌کردند و ممکن بود هر بلایی بر سرش بیاورند.

وی افزود: ما از افراد مختلف شنیده بودیم به بدترین نحو افراد مذهبی و انقلابی را مورد شکنجه‌های وحشتناک قرار می‌دادند که آن روز ابزار و آلات شکنجه‌گاه‌های آن ها مشخص شد.

این مادر شهید تصریح کرد: آن روز از نزدیک شاهد این ماجرا بودم که مردم به سمت باغ ساواک رفتند و حماسه‌ای به یادماندنی خلق شد؛ بسیاری از افرادی که به سمت باغ ساواک رفتند از قشر جوان بودند و با شجاعت خود توانستند این شکنجه‌گاه قبیح زمان طاغوت را تصرف کنند.

مادر شهید بیدمشکی ادامه داد: این اتفاقات تاریخی نشان داد ظلم و فساد هیچ وقت پایدار باقی نمی‌ماند و همه ما باید مراقب اعمالمان در این دنیا باشیم تا زمینه ایجاد کوچک‌ترین گناه فراهم نشود.

وی خاطرنشان کرد: این روزهای تاریخی یادآور خاطرات تلخ و شیرینی است که می‌بایست همیشه از آن گفته شود، چه خون‌هایی که ریخته نشد.

سوزنچی در پایان گفت: مردم همدان در زمان اعتراضات از حرکت تانک ها از کرمانشاه به سمت تهران جلوگیری کردند و به اصطلاح سپر انسانی شکل گرفت؛ حضور پربرکت آیت الله مدنی در همدان هم دیگر خاطره‌ای بود که به یاد دارم و امیدوارم جوانان امروزی بدانند در آن روزها چه اتفاقاتی رخ داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha