• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400112318019
  • خبرنگار : 50469

مراقب قاتل خاموش باشید

مراقب قاتل خاموش باشید

ایسنا/ایلام مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی ایلام گفت: فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث آسیب به سرخرگ‌ها و اندام‌های حیاتی بدن می شود به همین دلیل به آن قاتل خاموش می‌گویند.

«میثم عزیزی»  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فشارخون نرمال در انسان در حال استراحت در محدوده ۹۰ الی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه (سیستولیک) و ۶۰ الی ۸۰ میلیمتر جیوه/ج (دیاستولیک) قرار دارد و فشار خون ۱۲۹-۱۲۰میلیمتر جیوه سیستول و زیر ۸۰ دیاستول مرحله پیش فشار خونی نامیده میشود.و به‌طور معمول اگر فشار خون به صورت پایدار بالاتر از ۱۳۰ سیستول و ۸۰ دیاستول قرار گیرد، پاتولوژی و بیماری محسوب می‌شود.
عزیزی با بیان اینکه  به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون ، فشار خون بالا یا پرفشاری خون و  کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می‌گویند، تصریح کرد:فشار خون بالا در اغلب اوقات علامتی ندارد و بسیاری از مردم برای سالیان زیاد حتی بدون اینکه مطلع باشند مبتلا به این عارضه هستند و فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث آسیب به سرخرگ‌ها و اندام‌های حیاتی بدن می شود به همین دلیل به آن قاتل خاموش می‌گویند.
این مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی در خصوص فشار خون بالا گفت:هایپرتانسیون(Hypertension) یا پرفشاری شریانی یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود که به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.
عزیزی با بیان اینکه فشار خون بالا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌گردد گفت: در دسته اول علت فشار خون بالا مشخص نمی‌باشد و به صورت اولیه ایجاد شده است. در فشار خون ثانویه افزایش فشار خون به دنبال یک بیماری دیگر اتفاق می‌افتد و آن بیماری را می‌توان به عنوان علت افزایش فشار خون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب تری کنترل می‌شود.
وی ادامه داد:افرادی که مبتلا به فشار خون بالای اولیه هستند، ممکن است سالها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری خود می‌گردند که دچار علائمی (مثل سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت) می‌شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالا است، لذا تنها راهی که می‌توان در زمان مناسب به آن پی برد، اندازه گیری دوره‌ای و منظم فشار خون به وسیله دستگاه فشارسنج است.
عزیزی تصریح کرد: از عوامل خطر در ایجاد فشار خون بالا می‌توان به سن،جنس،وراثت،چاقی و اضافه وزن،رژیم غذایی،دیابت،کم‌تحرکی،عوامل اجتماعی و روانی،دخانیات و مصرف اشاره کرد.
مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه هیپوتانسیون ،کم فشاری خون یا افت فشارخون به معنی کم بودن فشارخون در رگ‌ها است به طوری که خون به دیواره رگ‌ها فشار کمتری را وارد می‌کند و هرچه این فشار کمتر باشد، فشار خون فرد پایین‌تر است. تصریح کرد:اصطلاح فشار خون پایین معمولاً به فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلیمتر گفته می‌شود که البته به‌شرط آنکه فرد علائم یا مشکلاتی نظیر ضعف و گیجی داشته باشد و زمانی که فشارخون به حدی پایین باشد که سبب ایجاد نقصان در رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به ارگان‌های مختلف مثل مغز، قلب، کلیه و... شود اندام‌ها نمی‌توانند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و به تدریج صدمه می‌بینند.
عزیزی ادامه داد:برخی از افراد ممکن است با وجود فشار خون ۹۰/۵۰ هیچ گونه علامتی از فشارخون پایین نداشته باشند و بنابراین فشارشان پایین محسوب نمی‌شود و همچنین برخی از افراد نیز که عموماً فشارخون بالاتری دارند ممکن است وقتی فشارشان به ۱۰۰/۶۰ برسد علائم افت فشار خون را نشان دهند. که علائم و نشانه‌های آن شامل احساس گیجی، تنفس تند، تشنگی، افزایش ضربان قلب و درد قفسهٔ سینه است.
این مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی تصریح کرد: از علل کاهش فشارخون می‌توان به از دست دادن خون ،عفونت خونی، داشتن خونریزی ، کم آبی بدن و تشنگی ، تغذیه نادرست و خوردن بیش از حد ترشیجات یا مرکباتی نظیر گریپ فروت ، شوک‌های روانی و برخی بیماری‌های قلبی اشاره کرد.
عزیزی گفت:در مواقعی دسترسی به دستگاه فشارخون سنج امکان پذیر نبوده و ما میخواهیم بصورت تخمینی مقدار فشار خون مصدوم را پیدا کنیم.اگرچه این روش بصورت تخمینی تنها مقدار فشار خون سیستولیک را نمایان میکند اما کاربرد زیادی دارد.
عزیزی با بیان اینکه قلب بصورت ساده خون را به تمام نقاط بدن ارسال می کند و به همین دلیل  ما در انتهایی ترین نقطه بدن نیز فشار خون را داریم. تصریح کرد: هنگامی که فشار خون افت پیدا میکند علائمی همچون رنگ پریدگی ، افت دمای اندام‌های تحتانی اتفاق می افتد ،این بدان معناست که قلب خونرسانی را به اندام های تحتانی مانند دست و پا کاهش داده و خون رسانی در اندام‌های حیاتی در جهت زنده نگه داشتن تثبیت می‌نماید.در نتیجه بخاطر نرسیدن خون به اندام‌های انتهایی ، رنگ پریدگی و افت دما و از همه مهمتر ازدست دادن نبض های انتهایی را خواهیم داشت.
وی ادامه داد:اگر نبض در مچ دست (Radial pulse) قابل لمس است، فشارخون ماکزیمم(SBP)حداقل ۸۰ میلیمتر جیوه است و اگرنبض مچ قابل لمس نیست ولی نبض در کشاله ران(Femoral pulse) قابل لمس باشد ، فشار خون ماکزیمم حداکثر ۷۰ میلیمتر جیوه است.و همچنین اگر نبض در مچ دست و کشاله ران قابل لمس نیست ولی نبض گردنی( Carotid pulse) قابل لمس است ،فشارخون ماکزیمم حداکثر ۶۰ میلیمتر جیوه است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha