• پنجشنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400120504252
  • خبرنگار : 50469

سرپرست دانشگاه ایلام:

لازمه‌ی به نتیجه رسیدن کار فرهنگی مطالعه‌ی کافی و دقیق است

لازمه‌ی به نتیجه رسیدن کار فرهنگی مطالعه‌ی کافی و دقیق است

ایسنا/ایلام سرپرست دانشگاه ایلام گفت: با توجه به اینکه نتایج ملموس نیستند و دیر به دست می‌آید حتی ممکن است متوجه شویم که این کار فرهنگی اصلا تاثیری نداشته یا کم تاثیر بوده است و در این مدت فقط زمان، عمر و بودجه خود را تلف کرده‌ایم که این هم نشان دهنده ظرافت کار فرهنگی است و باید برای به نتیجه رسیدن مطالعه کافی و دقیق را داشته باشیم.


دکتر«طاهر علیمحمدی» در نشست شورای معاونان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه ۵ کشور که با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در ایلام برگزار شد، اظهار کرد: کار فرهنگی به لحاظ موقعیت و ابزاری که دارد حقیقتا یکی از سخت ترین کارها است و نسبت به فعالیت‌های دیگر در حوزه آموزش و پژوهش برای دوستانی که در دولت جدید فعالیت می‌کنند به مراتب سخت‌تر است.
وی  در خصوص برخی از سختی‌های کار فرهنگی گفت: کار فرهنگی نیاز به شناخت دارد یعنی اگر بخواهیم نتیجه لازم را بگیریم باید شناخت و معرفت کافی را داشته باشیم و باید ضرورت و اهمیت آن کار فرهنگی مشخص شود.
سرپرست دانشگاه ایلام با بیان اینکه برای کاری که قرار است انجام بگیرد باید آسیب‌ها و موانعی که در آن کار وجود دارد به درستی شناخته شود و بعد به سوی مقصد حرکت کنیم ،تصریح کرد: شناخت محیط کار و مخاطب در محیط کار اهمیت دارد. با توجه به تنوعی که در میان جامعه ما وجود دارد که بی شک این تنوع به میان دانشجویان یک دانشگاه هم کشیده می‌شود و افرادی که قرار است با دانشجویان کار کنند باید فرهنگ آن‌ها را بشناسند و با آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوند.
علیمحمدی ادامه داد: باید علایق دانشجویان را بشناسیم به طوری که باید بدانیم در میان دانشجویان تفکرها و تشکل‌های مختلفی فعالیت دارند و همچنین یکی دیگر از سختی‌های کار فرهنگی این است که زمان‌بر است و در طولانی مدت به بار می‌نشیند و باید مدت‌ها طول بکشد تا تاثیر آن را ببینیم و نیاز است کاری کنیم که انگیزه و نشاط همچنان باقی بماند.
وی با بیان اینکه نتایج فعالیت‌های فرهنگی ملموس نیست،تصریح کرد: با توجه به اینکه نتایج ملموس نیستند و دیر به دست می‌آید حتی ممکن است متوجه شویم که این کار فرهنگی اصلا تاثیری نداشته یا کم تاثیر بوده است و در این مدت فقط زمان، عمر و بودجه خود را تلف کرده‌ایم که این هم نشان دهنده ظرافت کار فرهنگی است و باید برای به نتیجه رسیدن مطالعه کافی و دقیق را داشته باشیم.
علیمحمدی با بیان اینکه یکی دیگر از سختی‌ها این است که کار فرهنگی،دلی،فکری و اعتقادی است، ادامه داد: اگر کسی معتقد به این کار نباشد نمی‌تواند در این راه قدم بردارد.تعدادی زیادی از اساتید ما کار فرهنگی انجام نمی‌دهند چون به این کار اعتقادی ندارند و برای آن اهمیتی قائل نیستند، ما در این زمینه مشکلاتی داریم.
سرپرست دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه کار فرهنگی باید جمعی باشد،گفت: یکی از مشکلات ما ایرانی‌ها این است که در اکثر کارهایمان حتی پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم به دنبال کار فردی هستیم و تصور ما این است که انجام کار فردی بهتر است اما در کشورهای خارجی پژوهش‌هایی که به شکل جمعی انجام گرفته بیشتر به آن‌ها توجه می‌شود.
وی مبارزه با تهاجم فرهنگی را یکی دیگر از سختی‌های کار دانست و تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری تهاجمات فرهنگی به شدت دیده می‌شود که این در فضای مجازی یک جنگ نامحسوس است و این باعث یجاد اثرهای مخرب فراوانی در بین جوانان شده و متاسفانه هیچ مدیریتی وجود ندارد که البته  نمی‌توانیم به سادگی این موضوع را مدیریت کنیم.
علیمحمدی یکی دیگر از سختی های کار را روبرویی با نسل جوان مطالبه گر دانست و گفت: باید هر دو طیف را یعنی چه کسانی که موافق یا مخالف نظر ما هستند را راضی نگه داریم.ممکن است جوانان مطالبه‌ای داشته باشند که منطقی نباشد که این به دلیل طبیعت جوانی آن‌ها است و باید سعی کنیم آن‌ها را هم راضی نگه داریم.
وی ادامه داد: درکنار این سختی‌ها آسانی‌هایی هم وجود دارد که یکی از آن‌ها در اختیار داشتن نیروهای جوان رایگان و بی‌طمع است ، ما می‌توانیم کارهای فرهنگی را به جوانان بسپاریم به طوری که آن‌ها هیچ طلب مادی نداشته باشند و بدون انتظار کارها را به نحو احسن انجام دهند که اگر این کار را به اساتید بسپاریم آن‌ها با توجه به اینکه مدعی کار فرهنگی هستند به دنبال حق‌الزحمه خود هستند.

سرپرست دانشگاه ایلام،با بیان اینکه یکی دیگر از آسانی‌ها این کار تاثیرپذیری جوانان است، گفت: دانشجویان از اساتید خود راحت تر تاثیر می‌پذیرند که البته نیاز است در ابتدا جایگاه خود را نسبت به جوانان اثبات کنیم که در این میان شوق و انگیزه آن‌ها هم به آسانی کار می‌افزایید.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha