• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400120805835
  • خبرنگار : 50448

تاثیر تغذیه بر سلامت مردان مورد غفلت قرار گرفته است

تاثیر تغذیه بر سلامت مردان مورد غفلت قرار گرفته است

ایسنا/بوشهر یک کارشناس تغذیه گفت: توجه کمتر مردان به‌ سلامت و تغذیه مناسب، یکی از مهم‌ترین علل به خطر افتادن سلامت مردان است.

پریوش بهادری در خصوص سلامت مردان  اظهار کرد: توجه کمتر مردان به‌ سلامت خود، فقدان زمان خواب کافی و کم‌خوابی به علت داشتن مشاغل شیفتی که آن‌ها را در معرض استرس‌های روحی قرار می‌دهد از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر سلامت مردان را تشکیل می‌دهد و متأسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: کوتاه بودن حضور مردان در منزل و همچنین محدودیت دسترسی آنان به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در محیط‌های کار از دیگر عوامل مهم غفلت از تغذیه مناسب مردان است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: اضافه‌وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین‌کننده سلامت هستند و به تغییرات منفی متابولیک مانند فشارخون بالا، سطح نامطلوب کلسترول خون و افزایش مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شود و این دو عامل، خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهند.

بهادری همچنین گفت: در حال حاضر تغییر در عادات غذایی در کلیه کشورها دیده می‌شود به‌طوری‌که مصرف مواد غذای دارای ارزش تغذیه‌ای که به‌طور سنتی در سفره ایرانی جا داشته است ازجمله خرما، شیر، میوه و سبزی تازه، نان سبوس‌دار و ماهی جای خود را به غذاهای غیر خانگی و غذای فوری حاوی کالری بالا، چربی و شکر داده است.

وی اظهار کرد: مصرف قند و شکر در ایران بسیار بالاست (۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم سرانه مصرف سالانه) به ازای هر فرد است و با توجه به روند تحول الگوی تغذیه در جامعه ایرانی و لزوم کنترل آن در همه گروه‌های سنی، آموزش بزرگ‌سالان با تأکید بر مردان جوان و میان‌سال کشورمان در حوزه تغذیه رعایت یکسری نکات ضروری ست.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: برای تأمین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی افراد بزرگ‌سال سالم، مصرف روزانه ۷ تا ۱۱ واحد نان و غلات توصیه می‌شود، برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم، بهبود دید در تاریکی و تقویت بینایی و سلامت پوست، افراد بزرگ‌سال سالم روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه ضروری است.

بهادری تصریح کرد: برای افراد بزرگ‌سال سالم روزانه ۳ تا ۵ واحد سبزی توصیه می‌شود، این گروه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، ترمیم زخم، بهبود دید در تاریکی و تقویت بینایی و سلامت پوست ضروری است.

وی بیان کرد: برای افراد بزرگ‌سال سالم مصرف روزانه ۲-۳ واحد از گروه شیر و لبنیات توصیه می‌شود. این گروه برای رشد، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و سلامت پوست لازم است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان همچنین گفت: برای افراد بزرگ‌سال و سالم، مصرف روزانه ۳- ۲ واحد از گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم‌مرغ توصیه می‌شود که این گروه برای رشد، خون‌سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

بهادری اظهار کرد: مصرف روزانه ۸- ۶ لیوان آب و مایعات برای افراد بزرگ‌سال سالم توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده پرهیز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha