• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400121612488
  • خبرنگار : 50444

اصول بهداشتی خانه تکانی را رعایت کنید؛

بی احتیاطی در استفاده از شوینده های شیمیایی و آسیب های آن

بی احتیاطی در استفاده از شوینده های شیمیایی و آسیب های آن

ایسنا/خراسان شمالی یک پزشک متخصص بیهوشی در خراسان شمالی بر استفاده صحیح از شوینده ها و مواد ضدعفونی در نظافت منازل به ویژه در دوران کرونا تأکید کرد.

دکتر محمدرضا اکبری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه همه ساله در آستانه عید نوروز و همچنین طی دوسال گذشته با توجه به شیوع کرونا، موارد متعددی از مسمومیت‌ها و آسیب‌های ناشی از استفاده غیر اصولی از مواد شوینده و ضد عفونی کننده در منازل گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: نظافت وسایل و سطوحی در خانه که تماس زیادی با آن‌ها دارید با مواد شوینده مناسب، یکی از اقدامات احتیاطی مهم برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا و سایر بیماری‌هاست. ولی رعایت اصول صحیح استفاده از این مواد از آسیب‌های احتمالی به سلامت افراد پیشگیری خواهد کرد.

این متخصص به نکات مهمی در خصوص مواد ضدعفونی کننده اشاره و عنوان کرد: از دستورالعمل‌های مندرج بر روی محصولات برای استفاده صحیح و ایمن، پیروی کرده و بر این اساس مقدار بی خطر از مواد را بکار برید و از مخلوط کردن مواد مختلف با یکدیگر پرهیز نمایید. همچنین تهویه مناسب محیط، جریان هوای کافی و استفاده از دستکش، کفش مناسب، ماسک ضخیم و سایر ابزار حفاظتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر اکبری ضمن تأکید بر خطر آسیب‌های جدی در هنگام استفاده از مواد شوینده قوی، بیان کرد: تماس مستقیم با مواد ضدعفونی و همچنین گازها و بخارات مضر این مواد ممکن است باعث تحریکات شدید چشم، سوختگی پوست، آسیب به مخاط مری و دهان، تحریکات گوارشی و تهوع، التهاب ریه و... شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت مزمن برخی از آثار تماس با مواد شیمیایی، در صورت مواجهه متناوب با این مواد سمی در سال‌های آتی ممکن است شاهد ایجاد مشکلاتی در سلامت افراد باشیم. کودکان، سالمندان، مادران باردار، بیماران قلبی، ریوی و بیماران مبتلا به کووید۱۹ حتی در دوره نهفته مبتلا به این بیماری ویروسی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند.

وی در پایان تصریح کرد: امید است با رعایت اصول استفاده از مواد ضدعفونی، انتخاب شوینده‌های مناسب و توجه به نکات ایمنی، ضمن کاهش خطر انتقال بیماری‌های عفونی و ویروسی به ویژه کرونا، از آسیب‌های احتمالی به افراد خانواده پیشگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha