• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400121814172

معاون آبخیزداری کشور خبر داد:

افزایش اعتبارات آبخیزداری در لایحه بودجه سال آینده

افزایش اعتبارات آبخیزداری در لایحه بودجه سال آینده

ایسنا/فارس معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از افزایش چشمگیر اعتبارات آبخیزداری در لایحه بودجه سال آینده کشور خبر داد.

پرویز گرشاسبی چهارشنبه ۱۸ اسفند در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری کشور در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، با تاکید بر لزوم توجه جدی به ذینفعان حوزه‌های آبخیز و مدیریت بهره برداران و ساکنان این حوزه‌ها، افزود: اقدامات آبخیزداری تنها ساخت وطراحی فیزیکی وعمرانی سازه‌ها نیست و این موضوع از دیدگاه علمی و جهانی و براساس تجارب بدست آمده در کشور ما رویکرد مطلوبی ندارد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: مدیریت جامع حوزه آبخیز همه آنچه را که در سیستم وجود دارد شامل می شود و این موضوع باید در قانون و از همه مهمتر در بین متولیان و متخصصان این حوزه نهادینه شود.

گرشاسبی با بیان اینکه متاسفانه سالیان طولانی از  برخی مسائل حوزه‌های آبخیز بویژه سرمایه‌های طبیعی و اجتماعی آن غافل شده‌ایم و تنها به سرمایه طبیعی و فیزیکی آن اهمیت داده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۴ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در مناطق شهری و روستایی قرار گرفته که بیشتر این حوزه‌ها تامین کننده مراکز جمعیتی ما نیز هستند.

او یادآور شد: از ۱۲۵ میلیون هکتار قلمرو فرسایش آبی کشور میزان ۸۴ میلیون هکتار آن تحت سیطره مراتع است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر  ۷۰ میلیون واحد دامی در حال تعلیف مراتع هستندکه دو برابر ظرفیت مجاز استفاده از مراتع است.

گرشاسبی عنوان کرد: عملا حذف هرگونه بهره بردار از حوزه‌های آبخیز امکان پذیر نبوده، چرا که احیای سرزمین و اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کنار بهبود معیشت اقتصادی مردم از رویکردهای اساسی این حوزه است که باید مدنظر قرار گیرد.

او ادامه داد: در صورت حذف بهره بردار از مراتع باید معیشت مناسبی برای به بهره برداران جایگزین شود در غیر اینصورت بسیاری از روستاها وساکنین آنها بدلیل نداشتن شرایط اولیه معیشت و درآمد مناسب به مهاجران و حاشیه نشینان شهرها مبدل شده که این موضوع نیز معضلات عدیده‌ای را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha