• جمعه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400122016071
  • خبرنگار : 50177

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:

وضعیت منابع آبی لرستان نگران کننده است/میراث‌داران خوبی برای آب نبودیم

وضعیت منابع آبی لرستان نگران کننده است/میراث‌داران خوبی برای آب نبودیم

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است.

داریوش حسن‌نژاد در پنجمین جلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری باکم‌آبی لرستان، اظهار کرد: در صورت بی‌توجهی به بحران خشکسالی و فرونشست زمین و اتلاف منابع آب زیرزمینی، تا  چند سال آینده  تعطیلی مطلق کشاورزی را در استان را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده های بیلان استان در بهمن سال ۱۴۰۰ نسبت به بهمن سال ۱۳۹۹ حدود دو متر افت داشته‌ که معادل حجمی حدود ۱۵۸ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۲۰ درصد کاهش داشته‌است.

حسن نژاد گفت: از این حجم افت، حدود ۶۸ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کرخه و ۹۰ میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ است.

میراث داران خوبی برای آب نبودیم

وی با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست در مورد تخصیص آب و عدم قیمت‌گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاوزان در بهینه‌سازی آبیاری نشان از  بحران اساسی آب می‌دهد و با توجه به کاهش ریزش باران در استان، بهترین راه برای هدر رفت آب صرفه جویی در بخش خانگی و کشاورزی است، یادآور شد:  متوسط اختلاف تراز سطح آب‌های زیرزمینی، بهمن ماه نسبت به دی سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ سانتی متر کاهش یافته است و دبی چشمه‌های انتخابی استان در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این آمار حاکی از آن است که ما میراث داران خوبی برای آب نبودیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با تاکید به اینکه مدیریت منابع آب وظیفه شرکت آب منطقه‌ای به تنهایی نیست، گفت :  باید همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های عضو شورای حفاظت منابع آب در برخورد با متخلفین و حفظ و مدیریت منابع ارزشمند آب موجود در دستور کار قرار گیرد تا در آینده فجایع زیادتری را شاهد نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha