• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400122116772
  • منبع : نمایندگی اردبیل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آموزه‌های عرفانی نظامی حکایت از عمق خداشناسی و رهایی از خویشتن دارد

آموزه‌های عرفانی نظامی حکایت از عمق خداشناسی و رهایی از خویشتن دارد

ایسنا/اردبیل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی گفت: آموزه‌های عرفانی حکیم نظامی گنجوی حکایت از عمق خداشناسی و رهایی از خویشتن دارد

محمدمهدی اسماعیلی در پیامی به آئین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در اردبیل که توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل قرائت شد، اظهار کرد: نام‌گذاری ۲۱ اسفند در تقویم فرهنگی ایران به نام حکیم نظامی، نشانه حق‌شناسی همه دوست‌داران زبان فارسی و ادب و حکمت مشرق زمین به این بزرگمرد عرصه هنر و ادبیات است.

در این پیام آمده است: ایشان یکی از برجسته‌ترین شاعران و سخنگویان فرهنگ ایران و زبان پارسی است که در گستره‌ای از قلب اروپا تا شمال چین، درهای حکمت، معرفت، زیبایی، خیر و سعادت را بر مخاطبان گشوده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام تاکید کرد: او حلقه‌ای استوار از سنت ادبی و فرهنگی ایران زمین و زبان فارسی است؛ نادره‌گوی شیرین گفتار ما در قلمرو داستان‌سرایی شعر فارسی چنان با استادی تمام از عهده کار به در آمده و حق مطلب را گزارده، که با وجود گذشت قرن‌ها و ظهور شاعران بزرگی در قلمرو شعر پارسی، هیچ کس نتوانسته گوی سبقت را از او برباید و او همچنان سلسله جنبان داستان سرایی پارسی است.

این پیام می افزاید: جهان رنگارنگ و پررنگ و بوی او از قلمرو اساطیر تا ادبیات حکمی و اخلاقی و عرفانی گسترده است و در این قلمرو وسیع او شرح زندگی آدمی است، با همه گوناگونی‌ها و تنوعاتش، شرح دلدادگی و شوریدگی تا جهانی آرمانی آکنده از خیر و نیکی، مجال تجلی می‌یابد، جهانی که غایت قصوای آدمی در زیستن بر این کره خاکی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام اضافه کرد: حکیم سخندان ما در خلال داستان‌سرایی‌های پرشور خود هر جا مجال می‌یابد، ارباب زر و زور و اصحاب تزویر را با چراغ نصیحت به شاهراه زندگی می‌خواند و امن و امان مردم را طلب می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه آموزه‌های عرفانی او حکایت از عمق خداشناسی و رهایی از خویشتن دارد، گفت: میراث ادبی برجا مانده‌اش نشان از فرهیختگی و فضیلت‌مندی او دارد و دانش‌های زمان خود را به صورت گسترده و عمیق آموخته و از این آموخته‌ها برای حلاوت کلامش بسیار بهره برده است.

در این پیام تاکید شده است: منظومه‌های دلکش او تصویری دل‌انگیز از همه وجوه زندگی است، از دل سپردن‌ها و شکست‌ها و پاس و امیدهای جدایی‌ها و پرسش‌ها، از حکمت‌آموزی عارفانه تا شوریده سری عاشقانه.به دیگر سخن او زندگی آدمی را در همه وجوه تصویر کرده و به همین دلیل است که شهرتش آفاق مختلف را درنوردیده و شاعران و قصه پردازان به اقتفای او راه پیموده‌اند.

همچنین این پیام اظهار کرده است: کارنامه پر برگ و بار نظیره‌هایی که به شیوه منظومه‌های او در قلمرو شعر فارسی سروده شده، بیانگر این است که او به درستی توانسته استاد داستان‌سرایی این حوزه پهناور فرهنگی باشد.

اسماعیلی اضافه کرد: در طول قرون متمادی خوانندگان آثارش تصویری روشن و پرطراوت از دلتنگی‌های روحی و رویاپردازی‌های هنرمندانه خود را در سروده‌هایش یافته‌اند، تا بدان جا که توانسته داستان‌سرای همه قرون حیات فرهنگی مردم این بهانه باشد.

وی تاکید کرد: آنچه نظامی را نظامی کرده است، دانایی و باورمندی او به اکسیر جانبخش معارف الهی و جاری کردن آن در چشمه جوشان خلاقیت شاعرانه است.تا زبان فارسی و خلاقیت شاعرانه در جهان باقی است، نام حکیم نظامی آذین‌بخش جهان فرهنگ خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: او به درستی توانسته پوسته زمان و مکان را بشکافد و با جویبار پر طراوت شعرش، در اطراف و اکناف عالم داد سخن بدهد و امیدواریم با بهره‌گیری از آموزه‌های انسانی او جهان ما سرشار از صلح و مودت و برادری و زیبایی و هنر باشد.

حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن مؤید نظامی شاعر معروف قرن ششم هجری قمری در سال ۵۳۵ هجری قمری در شهر گنجه متولد شد و از فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی و طب و ریاضی و موسیقی بهره‌ کامل داشته و از عالمان فلسفه و حکمت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha