• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400122520342
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

برگزاری ۸۳ برنامه در اصفهان برای بزرگداشت نظامی گنجوی

برگزاری ۸۳ برنامه در اصفهان برای بزرگداشت نظامی گنجوی

ایسنا/اصفهان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: بیش از ۸۳ برنامه در استان اصفهان به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگزار شده است.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در ویژه برنامه بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اینکه زبان فارسی در طول عمر چندین هزار ساله خود فراز و فرودهای بسیاری پشت سر گذاشته است، گفت: ایران به‌عنوان مهد زبان فارسی افتخار دارد که شعرا و حکیمان برجسته‌ای را پرورش داده است.

او ادامه داد:  میراث ادب فارسی طی سالیان در قالب آثار گران‌سنگی از شاعران بزرگ برجای مانده که از آن میان فردوسی بزرگ، نظامی حکیم، مولوی عارف، سعدی سخنور و حافظ عاشق شاخص و نامی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: نظامی در سده ششم آغازگر راهی بود که دیگر شاعران از جمله مولوی و سعدی ادامه دهنده آن بودند. او دنیای آرمانی خود را در جهانی برآمده از غزل، چکامه و قصیده ترسیم کرد که در شاه بیت غزل‌هایش عشق به سرزمین مادری عیان است.

او با اشاره به ایام بزرگداشت حکیم نظامی بیان کرد: خوشبختانه بیش از ۸۳  ویژه‌برنامه‌ بزرگداشت این شاعر برجسته‌ با همکاری ادب دوستان در اکثر شهرستان‌های استان برگزار شد که در کشور نمونه بود و امیدواریم جلسات سالانه بزرگداشت شاعران به جلساتی مستمر و ماهانه تبدیل شود.

شالویی، دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه تزکیه و پاک شدن از گناهان و رذائل همان چیزی است که خداوند از بندگان خود خواسته گفت: نظامی نیز در ابتدای منظومه خود به این ضرورت اشاره کرده است.

او ادامه داد: نظامی در اشعار خود از خداوند طلب یقین می‌کند، چراکه با یقین انسان از عالم مادی گذر می‌کند و آن زمان هرآنچه بخواهد مستجاب می‌شود، زیرا وجودش با خدا عجین و ممزوج است.

رئیس ستاد بزرگداشت نظامی با اشاره به حکیم بودن این شاعر بزرگ، تصریح کرد: حکمت با دانش معمول متفاوت است، چراکه همراه با بینش و الهام الهی همراه است که از درس و مدرسه حاصل نمی‌شود. 

شالویی اضافه کرد: داستان لیلی و مجنون داستانی معروف در بین اعراب بود که پیش از نظامی هم وجود داشت، اما نظامی بود که با شعر و زبان نظم بی‌نظیر و حکمت و سوزی که به آن بخشید، لیلی و مجنون را به منظومه‌ای ماندگار تبدیل کرد.

وی ادامه داد: خسرو و شیرین هم حکایت نظامی و همسرش آفاق است که او را در جوانی از دست داد و تمام عشق خود به او را به خسرو و شیرین بخشید و این منظومه حاصل تلفیق خیال شاعرانه او با حکمت و نگاه زیبای شاعر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha