• پنجشنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122620901

/گزارش میدانی ایسنا در آستانه نوروز/

حال و هوای بازار پوشاک در مشهد

حال و هوای بازار پوشاک در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی کمی جست‌وجو در شهر نشان می‌دهد مراکز متمرکز فروش پوشاک در نقاط مختلف مشهد با انجام واکسیناسیون گسترده و بهتر شدن شرایط کرونایی نسبت به سال گذشته شلوغ و پر رفت‌وآمدتر است با این وجود فروشندگان از فروش کم گلایه داشته و به قول خودشان دخل مغازه بیشتر به دلیل افزایش قیمت اجناس تا حدودی پر می‌شود.

تنها چند روز به پایان سال مانده و شهر در تکاپوی آمادگی برای سال جدید است. هر ساله این وقت از سال بازارها شلوغ و پر رفت‌وآمد می‌شوند و مردم با خرید لباس نو به استقبال سال جدید می‌روند. در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا رونق بازار شب عید را از رمق انداخته بود، اما امسال گذر از پیک ششم و پیش‌بینی‌ها در مورد حضور زائران و مجاوران جان تازه‌ای به فعالیت اصناف بخشیده است. 

اکثر مشتریانی که وارد فروشگاه می‌شوند فقط اجناس را نگاه می‌کنند

یک فروشنده جوان در یکی از مغازه‌های بازار فردوسی مشهد در مورد وضعیت بازار با توجه به نزدیک شدن به ایام سال بیان می‌کند: وضعیت بازار خوب نیست و اکثر مشتریانی که وارد فروشگاه می‌شوند فقط اجناس را نگاه می‌کنند. قبلا زائران عرب و دیگر شهرها به بازار می‌آمدند و وضعیت فروش ما بهتر بود، اما هنوز از حضور گسترده زائران در این بازار خبری نیست و اکثر مشتری‌ها و کسانی که مراجعه می‌کنند مشهدی هستند. به همین دلیل است که فروش ما کاهش پیدا کرده است.

فروشنده‌ی دیگری نیز می‌گوید: از آنجایی که ما در ایام شعبان هستیم، توقع فروش بیشتر از این را داشتیم، اما بازار کساد است و فروشی که انتظار داشتیم را نداریم. دخل مغازه نیز بیشتر به دلیل افزایش قیمت اجناس تا حدودی پر می‌شود نه حضور مشتریان.

وی ادامه می‌دهد: شما مشاهده می‌کنید که بازار تا چه حد خلوت است. حتی اگر زائری نباشد نباید بازار نزدیک عید خلوت باشد. چندسالی است که در این بازار مغازه دارم و به فروشندگی مشغول هستیم. از نیمه اسفند به بعد این بازار بسیار شلوغ و پرازدحام بود. به نظر بنده حتی وضعیت فروش سال گذشته ما بهتر از امسال بود.

هیچ نظارتی نیز در بازار وجود ندارد / قیمت اجناس نسبت به سال  قبل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر شده است

از فروشنده دیگری وضعیت بازار پوشاک و میزان فروش و استقبال مردم را جویا می‌شوم. وی با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌گوید: با توجه به گرانی اجناس و کاهش قدرت خرید مردم، بازار سال جاری تعریفی ندارد. هر چه به شب عید نزدیک می‌شویم قیمت اجناس بالاتر می‌رود و متاسفانه هیچ نظارتی نیز در بازار وجود ندارد. قیمت اجناس نسبت به سال  قبل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر شده است.

به سراغ خانم میانسالی که برای استراحت بر روی صندلی نشسته است می‌روم و نظر او را در رابطه با قیمت پوشاک جویا می‌شوم. وی می‌گوید: هنوز لباسی نخریده‌ام. پارچه و مدل لباس‌ها مناسب با قیمتی که دارند، نیست. قیمت لباس بسیار گران شده است.

وی ادامه می‌دهد: من با سه دخترم به این بازار برای خرید لباس آمده‌ایم، ولی وقتی قیمت‌ها را نگاه می‌کنم، می‌بینم برای همه آن‌ها نمی‌توانم لباس مناسبی تهیه کنم.

مرد جوانی که همراه با همسر خود به ۱۷ شهریور مراجعه کرده است، می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار بالا است. سعی کرده‌ایم بر اساس توان مالی خودمان خرید کنیم.

دختر جوان دیگری در خیابان راهنمایی در حال خرید است، می‌گوید: قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت بوده و حتی در یک منطقه از یک فروشگاه تا فروشگاه دیگر اختلاف قیمت وجود دارد. همچنین بعضی از اجناس در بازار کیفیت چندانی ندارد، به نظرم بازار نسبت به قبل فقط بسیار شلوغ شده است.

حال و هوای بازار پوشاک در مشهد

در همین رابطه جواد مفیدی،رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد به تازگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به افزایش زیاد هزینه‌های تولید پوشاک از ابتدای سال نسبت به قیمت تمام شده تولید، گفت: در حالی به ایام عید و پایان سال نزدیک می‌شویم که بازار پوشاک بسیار سنگین است‌. در زمستان به دلیل افزایش قیمت، تقاضا برای خرید پوشاک بسیار کم بوده است‌.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت، پوشاک در جایگاه هشتم تا نهم سبد کالای مردم قرار گرفته است‌.

در سال جاری با وجود تغییر شرایط و کاهش شیوع کرونا وضعیت فروش بازار پوشاک تغییری نکرده است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد بیان کرد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی ما با کاهش تقاضا در زمینه پوشاک مواجه بودیم و بازار مناسبی وجود نداشت، اما در سال جاری با وجود تغییر شرایط و کاهش شیوع کرونا وضعیت فروش بازار پوشاک تغییری نکرده و بهتر نشده است.

 افزایش قیمت پوشاک به دلیل افزایش هزینه‌های تولید است

مفیدی دلیل افزایش قیمت پوشاک را افزایش هزینه‌های تولید دانست و بیان کرد: به همین نسبت تقاضا برای خرید پوشاک نیز کاهش پیدا کرده است. هزینه‌های تولید به گونه‌ای افزایش پیدا کرده است که قیمت تولید پوشاک در ابتدای سال نسبت به قیمت تمام شده تولید در حال حاضر که انتهای سال است بسیار تفاوت دارد و افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با بیان اینکه پوشاک خارجی به صورت قانونی وجود ندارد و تمام پوشاک خارجی در بازار به صورت غیرقانونی است، بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید پوشاک بسیار افزایش پیدا کرده است، فروشندگان به ورود پوشاک خارجی روی آورده‌اند. زیرا ممکن است واردات پوشاک خارجی برای آن‌ها به صرفه‌تر باشد. زمانی بود که واردات پوشاک خارجی به صرفه‌ نبود و تولید داخلی شرایط مناسبی داشت و جایگاه بالایی پیدا کرده بود، اما در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و به‌صرفه نبودن این کار تمام دردسرهای ورود پوشاک قاچاق را به جان می‌خرند و این کار را انجام می‌دهند.

حال و هوای بازار پوشاک در مشهد

همچنین محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: پیش‌بینی شده که امسال مشهد پذیرای زائران بیشتری نسبت به سال گذشته خواهند بود. با توجه به اینکه در دو سال گذشته محدودیت‌هایی برای حضور زائرین وجود داشت امسال شرایط متفاوت  است.

باوجود حضور زائران خرید مناسبی از اصناف صورت نمی‌گیرد

وی درخصوص وضعیت اصناف در ایام پایانی سال ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش قیمت‌ها رکود در بازار وجود دارد. باوجود حضور زائران خرید مناسبی از اصناف صورت نمی‌گیرد. بنابراین بعید می‌دانم رونق زیادی در بازار ایجاد شود. هرچند که وضعیت اصناف نسبت به سال‌های گذشته بهتر است، اما مانند سال‌های قبل از کرونا نخواهد بود.

رئیس اتاق اصناف مشهد انجام واکسیناسیون را دلیل حضور گسترده زائران نسبت به پارسال دانست و تصریح می‌کند: بعد از انجام واکسیناسیون و دریافت دوز دوم واکسن، زائران از شهرهای دیگر با اطمینان بیشتری به مشهد سفر می‌کنند.

همه اصناف باید دوز سوم را دریافت کنند

بنانژاد با بیان اینکه همه اصناف باید دوز سوم را دریافت کنند، عنوان می‌کند: واحدهای  صنفی مانند رستوران‌ها، فست‌فودها، کافی‌شاپ‌ها و کسانی که درحوزه مواد غذایی فعالیت می‌کنند باید دوز سوم را دریافت کرده باشند.

وی در رابطه با نصب کیوآر کد در واحدهای صنفی ادامه داد: بر نصب این کد تاکید داریم و افرادی که کیوآر کد را در واحد صنفی خود نصب نکنند اعمال قانون خواهندشد. بنابراین اصناف باید کیوآر کد را دریافت کرده و آن را بر پشت شیشه مغازه نصب کنند.

رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه اصناف همواره فعالیت خود را در عید ادامه می‌دهند، تصریح کرد: طرح‌های نظارتی که از ۱۵ دی ماه شروع شده در چند بخش رعایت پروتکل‌ها، طرح مجاورین و طرح زائرین بوده و تا پایان تعطیلات ادامه دارد. امید است که با حضور گسترده زائران در سال پیش‌رو و با رعایت پروتکل‌ها وضعیت اصناف از حالت رکود خارج شود و بار دیگر شاهد رونق بازارها در سطح شهر مشهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha