• سه‌شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401012313338
  • منبع : نمایندگی سمنان

ابتلای ۶۰۰۰ هکتار از تاغزارهای سمنان به بیماری سفیدک

ابتلای ۶۰۰۰ هکتار از تاغزارهای سمنان به بیماری سفیدک

ایسنا/سمنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری ها در ۳۰۰ هکتار از تاغزارهای جنوب دلازیان سمنان خبر داد و گفت: تقریبا ۶۰۰۰ هکتار از ۱۳ هزار هکتار تاغزارهای شهرستان سمنان به بیماری سفیدک آلوده هستند.

معصومه منظمی با اعلام این خبر با اشاره به بیماری برخی از تاغزارهای شهرستان سمنان اظهار کرد: ۹۰ درصد از تاغزارهای منطقه حاجی آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک و سفیدک تاغ آلوده شده است.

وی با بیان اینکه این آفت یکی از انواع راسته نیم بالان یا سن‌ها است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله می شود افزود: بررسی های گیاهپزشکی نشان داده که بهترین شیوه مبارزه و دفع این آفت و پیشگیری از شیوع آن در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت، شیوه قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی است. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان ادامه داد: تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه های اصلی و مهم در عملیات بیابان زدایی در این شهرستان است به طوری که در طول چندسال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی این شهرستان با این گونه احیا و روند پیشروی بیابان در این مناطق، تا حد بسیار زیادی کنترل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح تاغزارهای دست کاشت شهرستان سمنان بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰هکتار است گفت: متاسفانه ۶۰۰۰ هکتار از سطح تاغزارهای این شهرستان به آفت شپشک سفید آلوده شده اند.
منظمی در ادامه گفت: در ادامه عملیات اجرایی سال گذشته که در سطح ۳۷۵ هکتار اجرا شد، امسال نیز دو منطقه ۲۰۰ و ۱۰۰ هکتاری شناسایی شده که مقرر شد متناسب با اعتبارات تخصیص داده شده در سطح ۳۰۰ هکتار از عرصه های آلوده به آفت شپشک و سفیدک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: نحوه اجرای عملیات مبارزه با این آفت به این صورت است که بعد از قطع مکانیکی و هرس تاغ ها، در اردیبهشت ماه سم پاشی تاغ ها، با سموم شیمیایی دیازینون و اتیون انجام خواهد شد.
منظمی تصریح کرد: برای مبارزه با آفت شپشک درختان آلوده، کف بر شده که پس از مدتی، همین درختان دوباره جست زنی کرده و مجددا منطقه با درختان جوان و سالم تاغ احیا می گردد .

وی ادامه داد: از چوب درختان قطع شده در صنایعی مانند تهیه سرکه، تقویت اراضی کشاورزی و باغی، تولید پودر و در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع تولید آجر و سفال ساختمانی و ....  نیز استفاده می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha