• یکشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401021107623
  • خبرنگار : 50204

نمایندگان کارگران استان مرکزی در روز کارگر چه گفتند؟

نمایندگان کارگران استان مرکزی در روز کارگر چه گفتند؟

ایسنا/مرکزی نمایندگان جامعه کار و تولید استان مرکزی در نشستی صمیمی با استاندار که به مناسبت روز کارگر برگزار شد به بیان مطالبات و مشکلات این قشر پرداختند.

علی قیاسی دبیر خانه کارگر استان و رئیس کانون انجن های صنفی کارگری استان روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در این نشست کارگر اظهار کرد:  حدود یک سال و نیم است که هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده و این یک معضل بزرگ محسوب می شود، در همین استان بیمه حدود ۳ هزار کارگر ساختمانی نیز قطع شده است. همه می دانیم که این مسکن سازان بی مسکن مظلوم ترین قشر هستند و باید به آنها توجه جدی صورت گیرد.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که به دلیل کسری منابع نمی تواند این افراد را بیمه کند از طرفی این افراد توان پرداخت حق بیمه را ندارند لذا می طلبد که مجمع نمایندگان تصویب و بررسی طرح مربوط به این مهم را دوباره پیگیری کرده و در دستور کار قرار دهند تا شاهد این اتفاق مهم باشیم.

دبیر خانه کارگر استان و رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری استان اضافه کرد: در راستای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی نیز ما آمادگی همکاری در این خصوص و اجرای طرح تنظیم شده در این خصوص را داریم ولی متاسفانه به غیر از شهرداری هیچ کدام از دستگاه ها پای کار نیامده اند.

وی بر ساماندهی اتباع نیز تاکید کرد و از آمادگی همکاری خانه کارگر در اینباره خبر داد.

قراردادهای سفید امضا، سبب آزار و اذیت کارگران

علی زند، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان نیز با تاکید بر اهمیت ثبات و امنیت شغلی جامعه کارگری، جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از کارفرمایان اظهار کرد: قراردادهای موقت و سفید امضا سبب آزار و اذیت کارگران است، کارگری با ۲۸ سال سابقه خدمت نباید درگیر قرارداد سفید امضا شود لذا می طلبد این مهم ساماندهی شود.

وی افزود: استان مرکزی در زمینه خصوصی سازی دچار آسیب شده و تجربه سنگینی را در این خصوص از سر گذرانده ایم.

زند بیان کرد: اگر فردی توانایی و اهلیت ندارد باید بدون تعارف کنار گذاشته شود همانگونه که آقای رئیسی اصلاح مدیریتی را برای هفت تپه انجام داد و آن را از خصوصی سازی خارج کرد.

صنایع بهره ور کمتر مورد توجه قرار دارد

علیرضا خلیلی، رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان استان نیز خاطرنشان کرد: کانون کارفرمایی استان از سال ۸۲ شکل گرفته و ۳ دوره را پشت سر گذاشته و در این ۳ دوره همکاری خوبی بین ما و کارفرمایان و اداره کل تعاون و کار وجود داشته است.

وی ادامه داد: اشتغال و کارآفرینی یک دغدغه مهم است. با کاهش رشد جمعیت و کاهش فرزند در خانواده ها طبیعتا شرایط اشتغال نیز به سختی پیش رفته و نیروی کار به سختی پیدا می شود. تمام خانواده ها تمام تلاش خود را برای فراهم ساختن آینده فرزند خود بکار گرفته اند، از طرفی فرزندان نیز انگیزه و رغبتی برای کار ندارند و ما مجبور هستیم که شرایط اشتغال مناسبی را فراهم کنیم، هرچند در این سالها نتوانسته ایم به این مطلوب دست پیدا کنیم.

خلیلی تاکید کرد: برای رسیدن به رشد مطلوب باید در زمینه سرمایه گذاری های تکنولوژی تلاش بیشتری داشته باشیم که تحریم ها مانع دسترسی به تکنولوژی های روز است، در کره جنوبی سالانه حدود ۵ میلیون خودرو تولید می شود و حدود ۷۰ هزار نیرو در این صنعت فعالیت دارند اما در ایران با حدود ۵۰ هزار نیروی کار یک دهم این میزان خودرو تولید می شود لذا این عرصه نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت لازم است.

وی افزود: صنایع بهره ور کمتر مورد توجه قرار دارد در حالیکه ماشین آلات و تکنولوژی جدید ایجاب می کند به این سمت حرکت کنیم از طرفی کارگران ماهر نیز باید مورد استفاده و توجه قرار گیرند.

بانک کشاورزی هیچ کمکی به آذراب نمی کند

سیدنورالدین ابطحی، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اراک نیز بیان کرد: ۳۵۰ کانون در سراسر کشور مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که ۹ کانون با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر در استان مرکزی مستقر است.

وی ادامه داد: ۱۱۰ هزار نفر از بیمه تکمیلی استفاده می کنند اما بازنشستگان در حوزه درمان خود مشکلات زیادی دارند به ویژه از زمانی که ارز دارو حذف شده است.

داوود عسگری، رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذرآب نیز بیان کرد: آذرآب شرکت صنعت سازی است که به خصوصی سازی واگذار شد. در دولت قبل شخصی سهام آذرآب را خرید ولی با اعتراضات که به کار او صورت گرفت، در نهایت به بانک کشاورزی سهامدار آذرآب شد اما این بانک هیچ کمکی به این صنعت نمی کند و به عبارتی ۷ سال است که این سهامدار خون کارگر را می مکد.

وی خاطرنشان کرد: اگر مشکل سهامداری آذرآب حل شود یا اینکه آذرآب به آغوش دولت برگردد، مشکلات این شرکت و کارگران نیز حل خواهد شد، کارگران از دولت مردمی انتظار دارند که کمک کند تا مشکل سهامداری این شرکت حل شود.

آذرآب کجا، ماشین سازی کجا!

عسگری تاکید کرد: بین آذرآب و ماشین سازی یک دیوار ۲۰ سانتی متری فاصله است اما ماشین سازی کجا و آذرآب کجا؟ ماشین سازی مملو از کار است و آذرآب هیچ!

قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در دست مدیران/ماشین سازی به دولت بازگردد

محمدرضا نظام آبادی، رئیس شورای کار ماشین سازی اراک نیز افزود: مهمترین موضوع، امنیت شغلی است که کارگران را آزار می دهد، قراردادهای کوتاه مدت حربه ای در دست مدیران شده که کارگران از این مسئله رنج می برند.

وی ادامه داد: تغییرات در آیین نامه ها در زمان اجرا بدون اخذ نظر شوراهای کار ماشین سازی نیز از دیگر مشکلات در این حوزه است.

نظام آبادی ادامه داد: بی درایتی در حوزه منابع انسانی نشان می دهد که جریانی وجود دارد که ارتباط کارگر با مجموعه صنعتی را کمرنگ می کند. در این حوزه باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا مسائل کوچک مشکلات بزرگ را ایجاد نکند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به پایه سنواتی کارگران و طبقه بندی ارزیابی و مزایای مشاغل سخت و زیان آور نیز باید بررسی شده و مورد توجه قرار گیرد. انتظار ما این است که ماشین سازی به دولت بازگردد و امیدواریم تغییراتی که رئیس جمهور از آن صحبت کرد به زودی اتفاق افتد.

خطر کاهش نیروی کار در آینده

سیدامیر میرناصری، رئیس شورای اسلامی کار هپکو نیز تصریح کرد: اگر کشور و دولت ما در بحث تولید و اشتغال تصمیم درستی نگیرد، با توجه به اینکه تعداد کارگران کارخانجات کشور رو به کاهش است، شاید در سالهای آینده علاوه بر اینکه واردات افزایش می یابد، نیروی کار متخصص هم وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: کم شدن نیروی متخصص و ماهر پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

مپنا در آذراب هم سرمایه گذاری کند

قلعه نویی، رئیس شورای اسلامی کار واگن پارس نیز در این نشست افزود: یکی از بزرگترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی است، چرا باید یکسری شرکت ها که کارشان استمرار دارد قرارداد یک ماهه یا دوماهه داشته باشند؟ باید قانونی برای استخدام دائم کارگران باشد و تا قانونی نباشد هیچ کارفرمایی این مهم را رعایت نمی کند.

وی بیان کرد: در رابطه با کسانی که عضو شوراهای اسلامی کار می شوند نیز ضعف قانونی وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

قلعه نویی بیان کرد: در اراک واگذاری صنایع به افرادی صورت می گیرد که اهلیت ندارند، خوشبختانه واگن پارس به مپنا واگذار شده اما انتظار می رود به این سهامداران برای سرمایه گذاری بیشتر توجه بیشتری صورت گیرد. با توجه به اینکه مپنا ساخت پروژه های نیروگاهی را انجام می دهد و آذرآب نیز در این حوزه فعالیت دارد پیشنهاد می شود حمایت لازم از مپنا در خصوص سرمایه گذاری در آذرآب نیز انجام شود.

وی ادامه داد: واردات بی رویه از دیگر مشکلات است برای مثال در حال حاضر قراردادی مبنی بر واردات لوکوموتیو در حال انعقاد است که باید از این واردات بی رویه نیز جلوگیری شود.

عارضه یابی ۴۰ واحد تولیدی در سال گذشته

سرهنگ محمد سجادی، مسئول بسیج کارگران کارخانجات سپاه روح الله استان مرکزی نیز بیان کرد: سازمان بسیج کارگری ۲ ماموریت ذاتی کمک به رفع موانع تولید و اسلامی سازی و سالم سازی محیط کار را بر عهده دارد.

وی افزود: در سطح استان طی یکسال گذشته در حوزه کمک به رفع موانع تولید، با کارگروه هایی که تشکیل می شود نسبت به عارضه یابی اقدام و موضوع تحت عنوان رفع موانع تولید به استان اعلام می شود. در هیئت اندیشه ورز از اساتید مجرب نیز استفاده و نسبت به رفع موانع تولید با استفاده از ظرفیت های موجود در استان اقدام می شود.

سجادی تاکید کرد: در سال گذشته از ۸۰ واحد که عارضه یابی شده اند، در خصوص رفع عارضه ۴۰ واحد اقدام شده است. در سال گذشته همچنین سازه فلزی و اسکلت و برق کشی ۶۰۰ واحد مسکونی توسط بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha