• شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401021710236
  • خبرنگار : 50177

استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

زنان نخست‌زا نیاز بیشتری به حمایت روحی روانی از طرف خانواده و سیستم سلامت دارند

زنان نخست‌زا نیاز بیشتری به حمایت روحی روانی از طرف خانواده و سیستم سلامت دارند

ایسنا/لرستان استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: زنان نخست‌زا نیاز بیشتری به حمایت روحی روانی از طرف خانواده و سیستم سلامت دارند.

دکتر شهین سالاروند در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انجام طرح پژوهشی با عنوان " نیازهای بهداشتی مادران نخست زا مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های بهداشتی" اظهار کرد: از آن جایی که اولین قدم برای برآوردن نیازهای بهداشتی زنان نخست زا، درک و بررسی شرایط و نیازهای آنان است، هدف این مطالعه درک نیازهای بهداشتی زنان مراجعه کننده به درمانگاه‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: حاملگی و زایمان یکی از مهمترین رویدادهای زندگی یک زن و یک تجربه کاملاً فردی بوده که رخ دادن آن در کنار شادمانی و القای حس تکامل در زنان همراه با تغییرات عظیم جسمی و روانی است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: اگر چه بارداری یک پدیده فیزیولوژیک و لذت بخش در طول زندگی زنان محسوب می‌شود اما تغییرات جسمی و روانی دوران بارداری، زنان را از نظر روحی آسیب‌پذیر می‌سازد که در این میان به دلیل اینکه زنان نخست زا برای اولین بار با این تغییرات مواجه می‌شوند چالش‌های جدی‌تری را تجربه خواهند کرد.

سالاروند با بیان اینکه زنان نخست‌زا نیاز بیشتری به حمایت روحی روانی از طرف خانواده و سیستم سلامت دارند، اضافه کرد: با این اوصاف بارداری مخصوصا در این زنان نیازمند نوعی تطابق جسمی و روانی است.

وی با اشاره به خلاصه یافته‌های این پژوهش بیان کرد: آمادگی قبلی برای باردارشدن (نیاز به آمادگی روانی، مالی و اقتصادی، آمادگی جسمی قبل از بارداری)، ترس‌ها و نگرانی‌ها(نگران سلامت جنین، نگرانی و تلاش برای تطابق با نقش مادری، ترس از زایمان واژینال)، لزوم زیر ساخت‌ها در مرکز مراقبت بهداشتی(در دسترس بودن مشاوره روان، در دسترس بودن مشاور تفذیه، لزوم ارتباط نزدیک و راحت با کارکنان مراقبت بهداشتی، لزوم آموزش‌های مناسب، لزوم توسعه فضای فیزیکی مناسب و رعایت محیط خلوت)؛ عاشق شدن(بی توجه شدن نسبت به مسائل حاشیه‌ایی، هم آغوشی با کودک، وابستگی و عشق نسبت به جنین)، در جستجوی اطلاعات از منابع مناسب(علاقه به شرکت در کلاس های آموزشی، جستجو در اینترنت) لازم است.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: این مطالعه نشان داد زنان نخست زا بدلیل نداشتن تجربه، نیاز بیشتری به حمایت اجتماعی، روحی از سوی خانواده، کارکنان مراقبت سلامتی داشته و لزوم زیر ساخت‌ها در مرکز مراقبت بهداشتی و مشاوره‌های لازم برای طی مسیر دوران بارداری را بیان کردند.

وی ادامه داد: اگرچه در مطالعه حاضر، مادران به دنبال یافتن اطلاعات سلامتی مورد نیازشان بودند ولی آنها انتظار داشتند که بیشتر از طریق سیستم بهداشتی مراقبتی این اطلاعات را بدست آورند و حس اضطراب و بلاتکلیفی بدلیل بدرستی برآورده نشدن این نیاز سبب شده بود که خود بدنبال این اطلاعات باشند.

سالاروند عنوان کرد: مطالعات دیگر نیز نشان دادند که اگر چه استفاده از منابع متعدد منجر به ایجاد تعارض و حس یاس می‌شود و تضادهایی که میان نظرات منابع مختلف وجود دارد مادران را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد و لزوم مدیریت این نیاز از منبع مورد اطمینانی مانند کارکنان مراقبت سلامتی احساس می‌شود.

سالاروند با بیان اینکه یکی دیگر از یافته‌های این مطالعه نیاز به رعایت محیط خلوت در درمانگاه بهداشتی بود که از دید زنان تمیزی، زیبایی و محیط خلوت از ویژگی‌های لازم برای مراکز بهداشتی است، بیان کرد: منظور از محیط خلوت یا پراویسی وجود فضایی است که فرد بتواند به راحتی مشکلات خود را با مراقبین سلامت در میان بگذارد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: در این مطالعه نیز شنیدن گفت‌وگوی‌های فرد با مراقبین سلامت توسط سایر افراد از جمله مهم‌ترین موارد نقض پراویسی بود.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار انتظار دارند تا مراقبین سلامت با آنها رفتار محترمانه‌ای داشته باشند و برای احساسات زنان ارزش قائل شوند و برای آنها وقت بگذارند، افزود: ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد، توانمندی مهمی برای مراقبین سلامت به شمار می‌رود و شکل‌گیری روابط مناسب با خانم باردار منجر به مشارکت در امر مراقبت، کاهش اضطراب و پذیرش بهتر توصیه‌ها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha