• جمعه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401022314932
  • خبرنگار : 50038

در روز جهانی موزه؛

بازدید رایگان از موزه لطفعلیان و ارگ باستانی نوشیجان ملایر

بازدید رایگان از موزه لطفعلیان و ارگ باستانی نوشیجان ملایر

ایسنا/همدان رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از امکان بازدید رایگان عموم از موزه و ‏ارگ باستانی نوشیجان در روز جهانی موزه‌ها در ۲۸ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: هفته میراث ‏‏‌فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و هم زمان با روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می) آغاز شده و تا سوم ‏خرداد ماه ادامه دارد.‏

به گزارش ایسنا؛ ابراهیم جلیلی افزود: اکثر کشورهای جهان که دارای سابقه تمدنی و تاریخی و موزه‌های غنی و مشهور هستند، برنامه‌های خاصی را در این روزها برگزار و مردم را تشویق می‌کنند علاوه بر بازدید از موزه‌ها، به آثار تاریخی، فرهنگی و با ارزش خود به عنوان گنجینه‌های ارزشمند بیشتر توجه کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز به مدت هفت روز به مناسبت هفته میراث فرهنگی، برنامه‌هایی با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مشارکت سایر ادارات، سمن ها و نهادهای فرهنگی مشابه کل کشور در شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

جلیلی در خصوص شعار امسال، گفت: شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) سال میلادی جدید را به عنوان " قدرت موزه ها نامگذاری کرده است "؛ این در حالیست که وزارت میراث فرهنگی هم به‌ منظور برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود حوزه میراث ‌فرهنگی، شعار این هفته را "میراث‌فرهنگی، قدرت ملی و دولت مردمی" و هفت روز آن را هم به تفکیک نام گذاری کرده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: هدف اصلی از نام گذاری‌ها و برنامه‌های مبتنی بر آن عنوان شده " تکریم مردم و ارائه محتوای مناسب به مردم" است و موزه‌ها تلاش می کنند در روزهای این هفته برای خدمت‌رسانی متفاوت و خلاقانه به مردم آمادگی داشته باشند.

بازدید رایگان از موزه لطفعلیان و ارگ باستانی نوشیجان ملایر

رئیس میراث فرهنگی ملایر در خصوص برنامه های این اداره در هفته میراث فرهنگی، افزود: بازدید رایگان عموم از موزه و ارگ باستانی نوشیجان در روز جهانی موزه ها در ۲۸ اردیبهشت ماه، برپایی نمایشگاه تصاویر آثار دستکندهای استان (ارزانفود و سامن) در حوضخانه موزه ملایر به مدت یک هفته از ساعت ۹ تا ساعت ۱۸، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در عمارت مصدقی و برگزاری نمایشگاه تصاویر و اسناد قدیمی شهرستان در محل موزه ملایر، در طول این هفته صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره عکس با محوریت دژ معبد نوشیجان، دیدار کارکنان میراث فرهنگی با مسئولان شهرستانی، انجام تبلیغات محیطی و فضای مجازی برای معرفی برنامه‌ها، برپایی ایستگاه نقاشی در موزه برای کودکان و بازدید فعالان گردشگری استان از ارگ باستانی نوشیجان، موزه ملایر، بازار مبل و بام ملایر، اهم برنامه‌های ما در هفته میراث فرهنگی است.

جلیلی از برگزاری همایش تجلیل از حافظان و انجمن های میراث فرهنگی شهرستان در روز سوم خردادماه و گرامیداشت یاد و خاطر رزمندگان در آزاد سازی خرمشهر خبر داد و گفت: گردشگری فرهنگی، مهم ‌ترین بخش صنعت گردشگری در سراسر جهان است که منابع ارزشمندی از درآمد و اشتغال را فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: این بخش در صورت هدفمند بودن، هم به لحاظ مالی و هم به‌عنوان عاملی برای برانگیختن علاقه و جلب حمایت برای حفاظت از اماکن تاریخی ارزش دارد.

رئیس میراث فرهنگی ملایر افزود: استفاده مجدد از بناهای تاریخی در راستای کارکردهای گردشگری می‌تواند به آن‌ها عملکردی زنده ببخشد، بنابراین در حال حاضر باید از این میراث به‌ عنوان ابزاری استفاده کرد که نسل‌های آینده را قادر به قدردانی و تداوم حفاظت از آن‌ها می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha