• شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401022415531
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ابتلای ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر به فشارخون در منطقه کاشان

ابتلای ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر به فشارخون در منطقه کاشان

ایسنا/اصفهان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به فشارخون در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند و دارای پرونده مراقبت هستند.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مراجعه ۱۳هزار و ۶۸۰ نفر از این تعداد به پایگاه‌های سلامت، جهت دریافت برنامه مراقبت از خود در برابر بیماری فشارخون باعث شد که ۸۴ درصد از آنها موفق به کنترل بیماری خود شوند.

وی تصریح کرد: بیماری فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است و بیش از دو میلیارد نفر در جهان به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند.

دلاوری افزود: یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشارخون بالا، بی‌اطلاعی مردم از بالا بودن فشارخون خودشان است در حالی که فشارخون می‌تواند به سادگی در منزل یا در مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت شناسایی شود و این موضوع ضرورت توجه بیش از پیش به این بیماری را مطرح می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: امسال روز جهانی فشارخون با عنوان "با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل مطلوب آن، زندگی با کیفیت و عمر طولانی‌تری داشته باشید"، نام‌گذاری شده تا نسبت به پیشگیری از این بیماری، اطلاع‌رسانی مناسب به مردم انجام شود.

دلاوری افزود: نام‌گذاری روز جهانی فشار خون، یک فرصت برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌هایی با تأکید بر شعار سالانه و در راستای اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، برای پیشگیری از بیماری فشارخون بالا در طول سال است.

همچنین یک پزشک در مورد علت بالا رفتن فشار خون گفت: فشار خون بالا معمولاً به دنبال افزایش سن، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، استرس، فقدان میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، استفاده بیش از حد چربی اشباع‌ شده و نمک، کم‌تحرکی، داروهای کاهش اشتها و عوامل ژنتیکی مثل ابتلای یکی از والدین به بیماری ایجاد می‌شود.

سید محمدجواد سکوت، افزود: مبتلایان به فشار خون بالا باید از سبزیجات، توت، زغال اخته، چغندر قرمز، شیر بدون چربی، دوغ و ماست، بلغور، جو دوسر، موز، ماهی‌های سالمون و ماکرل، مغزها و دانه‌های حاوی پتاسیم، جو، گندم، گوجه‌فرنگی، ذرت قندی، نخود سبز، خیار و روغن امگا ۳ استفاده کنند.

وی اظهار کرد: مبتلایان به فشار خون بالا از وجود آن در بدن خود بی‌اطلاع هستند چرا که این بیماری به طور کلی علائم خاصی ندارد، ولی می‌توان علائمی مثل تاری دید، سردردهای شدید، نفس نفس زدن، خستگی مفرط، حالت تهوع دائمی و خون دماغ شدن را برشمرد.

این پزشک تصریح کرد: سبک زندگی ما برای ایجاد یا درمان فشار خون بالا نقش مؤثری دارد. یک شیوه زندگی سالم همراه با تحرک و بدون استرس، مهم‌ترین راهکار پیشگیری از فشار خون و بسیاری از بیماری‌ها است .

وی گفت: اولین راهکار پیشگیری و درمان فشار خون، ورزش منظم است. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه، می‌تواند فشار خون ما را کنترل کند اما نکته مهم، این است که ورزش به طوری باشد تا فشار خون به سطوح ایمن‌تری برسد. برخی از ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا به سادگی امکان‌پذیر است.

سکوت افزود: رعایت مواردی مثل کنترل استرس و اضطراب، کاهش وزن، استفاده از یک رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف سدیم به ویژه نمک، خودداری از نوشیدن مواد الکلی و کافئین از دیگر رفتاری است که به پیشگیری از بیماری فشار خون و بیماری‌های ناشی از آن کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha