• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1401030201019
  • خبرنگار : 50126

خیزش گرد و خاک

باز خس‌خس ، باز خسارت

  باز خس‌خس ، باز خسارت

ایسنا/ایلام این روزها در بهار ایلام باز باران با ترانه جای خودش را به گرد و غبار و خس خس سینه داده است، مشکلی که علاوه بر ایجاد مشکل برای سلامت مردم که در حساب و کتاب نمی‌گنجد در ۱۰ سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان آسیب وارد کرده است.

«مجید بیگلریان» مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: برابر گزارشات هواشناسی استان که ملاک اصلی تصمیم‌گیری ستاد مدیریت بحران است  توده ای با غلظت بالا وارد استان شده و تا سه‌شنبه  میهمان ‌استان خواهد بود و از ظهر سه‌شنبه غلظت آن کم می‌شود .

وی با بیان اینکه سلامت مردم برای ما مهم  است و برای این موضوع باید تصمیم های معقول و در جهت رفع دغدغه های آنها باشد .

«غلامرضا ابدالی» مدیر کل محیط زیست استان نیز  گفت : از ابتدای سال تاکنون 21 روز هوای آلوده داشته‌ایم و در ۱۰ سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان  بویژه در بخش جهاد کشاورزی ناشی از ریز گردها  آسیب رسانده است.

 «ناصر ملکی» مدیرکل هواشناسی استان نیز گفت : مدلها و نقشه های جوی نشان می دهد  هسته‌ی اولیه این توده دیشب در کشور عراق شکل گرفته است و با توجه با داده‌های هواشناسی شدیدتر از گردوخاک قبلی است و حوالی ظهر وارد استان ایلام می شود.

دکتر «علی نیکونهاد» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، نیز اظهار کرد: براساس اعلام مرکز هواشناسی عصر روز دوشنبه توده جدید گرد و غبار وارد استان می شود که تا روز سه شنبه حجم ذرات زیادتر هم می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ذرات وارده این بار بسیار کوچکتر از دو میکرون است به شهروندان توصیه می شود حتما همه در و پنجره‌ها را ببندند و از منزل خارج نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: افراد حتما در منزل از ماسک استفاده و از روشن کردن کولرهای آبی خودداری کنند زیرا باعث ورود گرد و غبار به منزل می شود.

نیکونهاد ادامه داد: بیماران قلبی و عروقی، تنفسی، بچه های کوچک، زنان باردار، افراد مسن و گروه های پر خطر از منزل خارج نشوند و در معرض هوا قرار نگیرند چرا که این ذرات این بار به قدری ریز هستند که تا آخرین نایژک‌ها وارد بدن می شوند و موجب بیماری می‌گردند.

وی با بیان اینکه  فوریت‌های پزشکی در آمادگی کامل هستند، ادامه داد:تعداد روزهای آلوده از ابتدای امسال در استان زیاد بوده و بدون شک ورود این توده هم اثر تجمیعی دارد و افرادیکه مستعد بیماری هستند بیشتر در خطر اند که باید همه اقدامات پیشگیرانه و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا، قرار است  در خصوص تعطیلی مدارس یا ادارات در روز سه‌شنبه امروز تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha