• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030704624
  • خبرنگار : 50037

اندر احوالات عروس دردانه مزارع همدان!

اندر احوالات عروس دردانه مزارع همدان!

ایسنا/همدان "سیر" استان همدان با تولید سالیانه ۵۰ هزار تن با توجه به‌ کیفیت بالا دارای برند خاصی بوده و ثبت ملی شده  و ثبت جهانی آن نیز در دست پیگیری است این استان ۶۰ درصد سیر خشک کشور را به خود اختصاص داده به‌ گونه‌ای که روستای "سولان" در شهرستان همدان بیش از ۶۰ درصد از تولید سیر استان را از آن خود کرده است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر ایجاد شهرک صنعتی تخصصی سیر در استان همدان مطرح است اما اینکه این برنامه در چه روندی قرار دارد؟و  صنایع فرآوری این مرواریدهای سفید خوش رایحه در قطب تولید کشور دارای چه وضعیتی است؟ آیا با تولید این میزان سیر در قطب تولید سیر کشور تعداد صنایع فرآوری این محصول در استان کافی است و یا هنوز لنگ می‌زند؟

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به پیگیری برای ایجاد شهرک‌ صنعتی تخصصی سیر اظهار کرد:برای پیگیری این برنامه با کمک آقای حاجی بابایی، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی،استانداری و فرمانداری همدان یک  قطعه زمین ۳۰ هکتاری از اراضی منابع طبیعی برای طرح فوق جانمایی شد که این قطعه زمین به دلیل نزدیکی به چاه‌های آب شرب شهر همدان در ستاد مدیریت بحران استان در شورای پدافند غیر عامل مورد تایید قرار نگرفت.

حسن محمدی  تصریح کرد: در حال حاضر برای بار دیگر فرمانداری همدان از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی و سیرکاران سولان به جدیت  به دنبال  قطعه زمین ۳۰ هکتاری دیگری برای جانمایی اجرای طرح شهرک صنعتی تخصصی سیر استان هستند.

محمدی با تاکید بر اینکه با مشخص شدن زمین مناسب قطعا این شهرک ایجاد می‌شود، گفت: پیش بینی بر آن است‌ که ۷۰ واحد فرآوری سیر از بسته بندی ،فرآوری و نگهداری در این شهرک‌ایجاد شود که با این ۷۰ واحد حداقل ۱۰۰۰ نفر فرصت اشتغال مستقیم فراهم  خواهد شد.

تولید سالیانه ۳۰ هزار تن‌سیر در استان همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه از تولید سالیانه ۵۰ هزار تن سیر در استان همدان خبر داد و گفت: هنوز  شهرک صنعتی تخصصی سیر استان ایجاد نشده و در حال حاضر کارهای بسیاری در این رابطه از جمله فرآوری انواع محصولات از سیر شامل روغن سیر، بسته بندی سیر،سیر سیاه، پودر سیر را می‌توان انجام داد و این امر مستلزم تقویت صنایع فرآوری سیر استان خواهد بود.

محمدی  با بیان اینکه در صورتی که شهرک تخصصی سیر استان ایجاد شود سرمایه‌گذاران بسیاری در رابطه با صنایع فرآوری سیر در استان وجود دارد و مشکلی از نظر سرمایه گذار نداریم، افزود: به دلیل بالا بودن آلایندگی فاضلاب سیر این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در مجوزهایی که برای طرح‌های مربوط به فرآوری سیر صادر می‌کنیم به دلیل آلایندگی فاضلاب سیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان یکی از موانع  توسعه فرآوری واحدهای سیر هستند و می‌گویند در مجوزهای صادره شده جهاد کشاورزی اگر هر طرحی که مربوط به فرآوری سیر باشد زمین به متقاضی در شهرک‌صنعتی نمی‌دهیم چون آلایندگی بالایی دارد و سیستم تصفیه فاضلاب را آلوده می‌کند.

محمدی  خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرک‌صنعتی برای طرح‌های فرآوری سیر به متقاضیان زمین واگذار نمی‌کند و می‌گوید ما متولی شهرک‌های صنعتی سطح استان هستیم و سیر  به دلیل‌ آلایندگی فاضلابی که داراست ایجاد این نوع از طرح‌ها در شهرک‌های صنعتی منطقی نخواهد بود در حالیکه برای حل این معضل باید نسبت به ارتقا سیستم تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

وی یاد آور شد: به گفته مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان به دنبال آن هستند که شهرک‌صنعتی سیر را راه اندازی کرده و سیستم تصفیه آن را براساس شهرک‌سیر طراحی کنند و تمامی طرح‌های اینچنینی در این شهرک ساماندهی شوند.

وی با اشاره به اینکه هنوز ایجاد شهرک‌تخصصی سیر استان محقق نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر متاسفانه هر واحدی که مجوز ترشی و شوریجات می گیرد قطعا در کنار آن فرآوری سیر هم هست و شهرک صنعتی این نوع از طرح‌ها و مجوزها را در شهرک‌صنعتی  قبول نمی کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه این استان قطب شوری و ترشیجات کشور به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر ۹۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی شوری و ترشیجات در سطح استان فعالیت دارند که بیشترین پراکنش این صنایع تبدیلی در شهرستان های بهار و ملایر است.

محمدی  افزود: برخی از این واحدهای صنعتی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان برای واحد خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در حال حاضر برای طرح توسعه یکی از واحدها ۲۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از این واحدها بیش از ۴۶ نوع محصول در حال تولید بوده که فرآوری سیر یکی از محصولات تولیدی است، اضافه کرد: سالیانه ۶۰۰۰ تن سیر استان به صورت ترشی سیر و به صورت سیر سفید و مروارید فرآوری‌ و بیشتر به عراق و اقلیم کردستان صادر می‌شود.

احداث ۳ واحد سردخانه سیر در استان

محمدی از در دست احداث بودن سه واحد سردخانه سیر با ظرفیت ۱۰ هزار تن در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: هر یک از واحدهای فوق در حال حاضر دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده که یک واحد در مریانج و دو واحد در شهرستان بهار مستقر است.

وی با اشاره به سه واحد صنایع تبدیلی دارای پروانه فرآوری سیر به صورت مستقیم در استان همدان گفت: شرکت گراندیس و شرکت خوش طعم الوند در شهرستان بهار و یک واحد نیمه فعال تولید سیر سیاه در ناحیه صنعتی سامن ملایر سه واحد موجود در فرآوری سیر استان با پروانه بهره برداری مستقیم به شمار می‌روند.

محمدی با بیان اینکه سیر سیاه همان سیر سفید یا سیر خام است که در طی یک فرآیند مشخص تخمیر شده، یادآور شد: در بین محصولات فرآوری سیر، سیر سیاه به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین غذاهای کاربردی موجود در بازار جهانی بوده و در مقایسه با سیر خام، سیر سیاه دارای رنگ معمولی سیاه، طعم شیرین و بافت جویدنی و بدون بو است.

صادرات ۱۳ هزار تن سیر همدان

معاون توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان هم سطح زیر کشت سیر سال گذشته استان همدان را ۳۶۲۶ هکتار با تولید ۴۸ هزار و ۹۸۴ تن برشمرد و اظهار کرد: میزان صادرات سیر  استان در سال گذشته به سایر کشورها ۱۳ هزار تن با ارزش دلاری ۱۶.۸ میلیون دلار بوده است.

حسین فضلی میزان ارسال سیر همدان به سایر استان‌ها را در سال گذشته ۲۵ هزار تن و ارسال به گلوگاه‌های مرزی را ۲۰ هزار تن دانست و افزود: در سال گذشته اکراین، عراق و پاکستان از جمله کشورهای هدف در مورد صادرات سیر استان همدان بوده‌اند.

وی با اشاره به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی هر کیلو سیر استان همدان خاطر نشان کرد: از ابتدای سال فعلا میزان صادرات سیر استان ناچیز بوده است.

فضلی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز ۳۳۳۸ هکتار از مزارع استان همدان توسط سیرکاران به کشت سیر اختصاص داده شده، گفت: سیر استان همدان با توجه به‌ کیفیت بالا دارای برند خاص بوده و ثبت ملی کشور شده که ثبت جهانی آن نیز در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه سیر همدان در کشور و دنیا معروف است، ادامه داد: نبود کارخانه سورتینگ و بسته بندی و بسته بندی سیر یکی از مشکلات موجود محصول تولید شده استان به شمار  می‌رود که در همین رابطه سیر تولید شده به صورت دستی و سنتی از طریق نیروهای انسانی بسته بندی می شود.

وی با اشاره به اینکه سولان همدان به عنوان منطقه خاص در رابطه با سیر دارای فعالیت است، گفت: سولان بارانداز اصلی سیر همدان در نظر گرفته شده به نحوی که سیر استان‌هایی چون  آذربایجان و زنجان نیز به منطقه سولان و مریانج آمده و بسته بندی و سورت شده و صادر می شود.

فضلی اضافه کرد: نبود کارخانه فرآوری سیر در استان به منظور صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر، عدم وجود سردخانه مناسب برای نگهداری سیر، عدم وجود شرکت های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف برای کل محصولات کشاورزی استان از جمله سیر از اهم مشکلات موجود استان همدان در رابطه با سیر تولید شده منطقه به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسته بندی و سورتینگ سیر در استان همدان به صورت دستی و سنتی در واحدهای کوچک خانگی روستایی در سولان ،مریانج و همدان انجام می شود ،گفت: این امر اشتغال خانگی مناسبی را بویژه برای زنان سولان و مریانج ایجاد کرده است.

پیش بینی برداشت ۴۸ هزار تن سیر 

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پیش بینی برداشت ۴۸ هزار تن سیر خشک و تر از مزارع این استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: سطح زیر کشت امسال سیر خشک و تر استان همدان جمعا ۳۴۰۰ هکتار بوده که بر اساس پیش بینی‌ از این میزان سطح بیش از ۴۸ هزار تن سیر خشک و تر برداشت خواهد شد.

علی بایگانه با اشاره به اینکه در تولید سیر مبنای تولید سیر خشک است، افزود: از ۴۸ هزار تن تولید پیش بینی شده سیر خشک و تر استان ۴۴ هزار تن به سیر خشک و چهار هزار تن به سیر تر اختصاص دارد.

وی میزان سطح زیر کشت سال گذشته سیر استان را ۳۶۰۰ هکتار با تولید ۴۹ هزار تن برشمرد و خاطر نشان کرد: هر ساله عملیات برداشت این محصول از اواخر تیر آغاز شده و تا اواسط مرداد ادامه خواهد داشت.

قطعا با ایجاد شهرک تخصصی سیر و ایجاد واحدهای فرآوری مختلف سیر در استان در کنار ارزش افزوده بالاتر می‌توان اشتغال پایدار دو چندانی را در این حوزه رقم زد و با تحقق ثبت جهانی شدن  سیر استان همدان این دردانه سفید پوش استان همدان را بیش از پیش شهره جهانی کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha