• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401030906250
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

خراسان‌جنوبی‌ها سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان از گرد و غبار خسارت می‌بینند

خراسان‌جنوبی‌ها سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان از گرد و غبار خسارت می‌بینند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به صورت سالانه، گرد و غبار بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های خراسان جنوبی وارد می‌کند.

اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای خراسان جنوبی بیشتر شاخص میزان ذرات محیطی و گرد و غبار را نشان می‌دهند که بر این اساس علت اصلی پایین بودن کیفیت هوا در خراسان‌جنوبی گرد و غبار است که بارها نیز در جلسات مختلفی به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه کاهش شدید بارندگی، از عوامل مهم گرد و خاک در خراسان جنوبی است، افزود: سال گذشته تنها ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها به استان اختصاص یافت که معادل ۰.۰۲ خسارات سالانه گرد و غبار در استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال تاکنون هنوز اعتباری برای مقابله با گرد و خاک اختصاص نیافته است، تصریح کرد: در دو ماه ابتدایی سال، ۲۹ روز ناسالم در پنج ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سرایان و زیرکوه ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

حاتمی اظهار کرد: بیشترین خسارت گرد و غبار در استان مربوط به بخش باغبانی با حدود ۱۵۱میلیارد تومان و سپس مربوط به خسارت‌های خانوارهای شهری و روستایی با ۱۳۱ میلیارد تومان خسارت است.

 وی با بیان اینکه بیش از یک سوم خاک استان در معرض پدیده فرسایش بادی است، تصریح کرد: گرد و غبار خسارت‌های زیادی می‌تواند به ما وارد کند؛ این خسارت‌ها روی میزان محصولات کشاورزی، زیرساخت‌ها و قطعی برق خواهد بود که نمونه‌های آن را در خوزستان دیدیم؛ دید را در جاده‌ها کاهش می‌دهد و تصادفات افزایش پیدا می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه فرسایش خاک علاوه بر اینکه باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود یکی از جبران‌ناپذیرترین خسارت‌ها به محیط طبیعی است، افزود: برای دیده شدن خسارات گرد و غبار در سال بررسی‌هایی صورت می‌گیرد و براساس آن برای اعتبارات تصمیم گیری می‌شود.

حاتمی ادامه داد: در بسیاری از نقاط استان ممکن است پوشش گیاهی وجود نداشته باشد، اما سنگ ریزه هایی وجود دارد که سطح خاک را می‌پوشاند و مانع فرسایش می‌شود چراکه ما استان بادخیزی هستیم و اگرخاک لخت شود بسیار راحت در اثر وزش باد به صورت گرد و غبار وارد هوا می‌شود؛ مخصوصا وقتی که شدت باد بالا باشد و ذرات خاکی که وارد هوا می‌شوند بسیار ریز و زیر ۲.۵ میکرون باشند، بسیار خطرناک هستند چراکه بسیار کوچک هستند و به راحتی از کیسه‌های هوایی درون شش‌های ما عبور می‌کنند و بدن ما مکانیزمی برای مبارزه با این گرد و غبار ندارد.

وی تصریح کرد:  خاکی که دراثر فرسایش جابجا می‌شود و از دسترس خارج می‌شود آن خاک سطحی است که از نظر حاصلخیزی ارزشمند است؛ در حقیقت خاک زنده است که بخشی در اثر فرسایش بادی و خاکی از دسترس خارج می‌شود و این ایجاد یا تولید خاک برای هر سانتی متر آن بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha