• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401030906257
  • خبرنگار : 50470

گره هنر و خلاقیت در تارو پود گلیم آذربایجان

گره هنر و خلاقیت در تارو پود گلیم آذربایجان

ایسنا/آذربایجان غربی گلیم‌بافی دیر زمانی یکی از هنرهای دستی اقشار مختلف مردم در کشور و آذربایجان غربی بوده، به طوری که فرش و گلیم این استان به خاطر طرح و رنگ ثابت آن همواره در کانون توجه کسبه، تاجران بزرگ و صادرکننده‌ها بوده است.

وجود اقوام مختلف در این خطه باعث شده است، گلیم‌های بافته شده در این استان از تنوع خاصی برخوردار شود، تا جایی که بافت و طرح‌های آن در هر ایل و طایفه‌ای متفاوت‌تر از دیگری است.

اما این واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد، که این هنر زیبا، ماندگار و کارآمد این روزها از کانون توجه‌ها به حاشیه رانده شده است و کمتر خانه‌ای را می‌توان مشاهده کرد که در آن گلیم در طرح و کاربردهای مختلف وجود داشته باشد، بنابراین می‌طلبد هنرمندان، مسئولان، اصحاب رسانه برای احیای این هنر اصیل و قدیمی آستین همت بالا بزنند.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای بازاریابی گلیم

حکیمه کولایی یکی از تولیدکننده‌های گلیم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ در ارومیه فعالیت خودم را آغاز کردم، گفت: در اوایل آموزش نداشتیم، فقط به صورت گروهی تولید می‌کردیم.

وی با بیان اینکه بیشتر از تهران و شهرهای اطراف سفارش می‌گیریم، ادامه داد:  برای معرفی محصولات‌مان در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم، همچنین از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ استفاده می‌کنیم.

این هنرمند فعال در صنایع دستی با بیان اینکه، فعالیت در این زمینه را به جوانان توصیه می‌کنم، به ویژه اینکه نیازی به سرمایه هنگفت نیست، اضافه کرد: برای تولید انفرادی سرمایه خیلی کمی لازم است، اما به صورت کارگاهی سرمایه اولیه احتیاج است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در زمینه آموزش نیز فعالیت خودم را آغاز کردم، گفت: علاوه بر این تولید و بازاریابی انجام می‌دهم.

کولایی بافت گلیم را یک هنر ارزشمند برای بانوان خانه‌دار و کسانی که میانگین سنی بالایی دارند و دائم در منزل هستند، توصیه کرد و گفت: این شغل با توجه به اینکه مغز را همیشه فعال نگه می‌دارد، در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر تا اندازه زیادی موثر است.

این تولیدکننده بیان کرد: گلیم همانند سایر هنرها آیینه تمام نمایی از هنر و تمدن ایرانی اسلامی به شمار می‌رود پس میراث گرانقدری است که از دیرباز به جا مانده و در شناسنامه ملت ما مهر تایید خورده است، بنابراین برای حفظ آن باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم به فراموشی سپرده شود.

گلیم بافی هنری که در آستانه فراموشی است

در آذربایجان غربی ۵۳۴ نفر گلیم‌باف وجود دارد

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اغلب بافندگان وام مشاغل خانگی یا بنگاه‌های کوچک زودبازده دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بافنده‌ها تسهیلات بانکی برای رونق فعالیت‌شان دریافت کرده‌اند، گفت: این وام‌ها با بهره‌ کم زیر ۱۰ درصد با ۶ ماه استراحت پرداخت شده است.

جباری با بیان اینکه در سراسر استان بافنده گلیم وجود دارد، اضافه کرد: ولی این هنر در جنوب استان به ویژه مهاباد و بوکان با اقبال بیشتری مواجه است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی تعداد بافندگان زیرپوشش این مجموعه را ۵۳۴ نفر عنوان کرد و گفت: در مهاباد ۱۹۵ نفر، بوکان ۱۰۳ نفر، میاندوآب ۸۳ نفر، ارومیه ۶۳ نفر، نقده ۳۴ نفر ماکو ۲۷ نفر، شاهین‌دژ ۲۱ نفر، سردشت ۷ نفر، تکاب سه نفر و خوی یک نفر در این عرصه فعال هستند.

وی با بیان اینکه، بازنویسی و بازگویی از فرهنگ و هنر بومی برای همه جامعه به ویژه برای کسانی که به حفظ و بالندگی این میراث دل سپرده اند، یک وظیفه است، گفت: پس نباید فعالیت در این زمینه را فقط یک سرگرمی قلمداد کنیم.

جباری با بیان اینکه هنرهای دستی و مصنوعاتی که بشر با دست خود با ذوق و هنر خویش خلق کرده است، ره‌آورد تلاش زنان و مردانی زحمتکش است، اضافه کرد: بنابراین باید برای حفظ و صیانت از این هنرها تلاش شود.

به گزارش ایسنا؛ هنر بافت گلیم در آذربایجان غربی همانند سایر نقاط ایران به صدها سال پیش برمی‌گردد، که در گذشته بیشتر در روستاهای اطراف به شکل سنتی انجام می‌گرفت، به طوری که پشم را با دست به نخ تبدیل و بعد با گیاهان رنگ‌آمیزی و به گلیم تبدیل می‌کردند.

 البته این هنر با گذشت زمان به واسطه رغبت نشان ندادن نسل جوان کم کم در معرض فراموشی قرار گرفت، به طوری که اکنون کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن یک گلیم وجود داشته باشد.

در گذشته بافت گلیم بیشتر مصرف خانگی داشت و به ندرت برای فروش تولید می‌شد و ابعاد آن نیز به دلخواه و نیاز بافنده بستگی داشت، اما با این همه ابعاد گلیم‌های این استان از نظر بافت و نقوش متنوع بود، که امید است برای حفظ آن گام‌های بلندی برداشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha