• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401030906300
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

بهبود مهارت‌های ارتباطی با کمک بازی‌های رایانه‌ای

بهبود مهارت‌های ارتباطی با کمک بازی‌های رایانه‌ای

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش که در هفتمین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان ارائه شد، نشان می‌دهد که بازی رایانه‌ای باعث تقویت حافظه شنیداری و دیداری در کنار حس شنوایی و درک بیانی خواهد شد.

بازی‌های رایانه‌ای شیوه‌ای مدرن و جدید است که در حوزه توان‌بخشی مورد تائید واقع‌شده و در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

به‌طور خاص، ثابت‌شده که بازی‌های ویدئویی که در زمینهٔ توان‌بخشی عصبی هستند با افزایش انگیزه کاربر در طول آموزش، روند یادگیری حرکتی و بهبودی از آسیب مغزی، حوادث سکته مغزی و سایر اختلالات عصبی را بهبود می‌بخشد. پس شبیه‌سازی روش‌های ارتباطی در قالب بازی‌های جدی نیز می‌تواند به افراد دارای مشکل اختلالات ارتباطی کمک کند تا روند درمان را تکمیل کنند. 

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه اختلال ارتباطی شامل مشکلاتی مربوط به گفتار، زبان و پردازش شنیداری است، اظهار کرد: اختلال در ارتباط می‌تواند تکرار صدای ساده مانند لکنت زبان تا نداشتن توانایی استفاده از گفتار و زبان برای ارتباطات (آفازی) باشد. برخی از علل اختلالات ارتباطی شامل از دست دادن شنوایی، اختلالات عصبی، آسیب‌های مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، سوءمصرف مواد، اختلالات فیزیکی مانند شکاف کام و لب، اختلالات عاطفی یا روانی و اختلالات رشد و نمو است و در برخی موارد علل کاملاً ناشناخته است.

نسیبه صرامی افزود: برآورد شده که در آمریکا نزدیک به ۶ میلیون کودک زیر سن ۱۸ سال به یکی از انواع اختلال گفتار و زبان مبتلا هستند.

وی در توضیح پژوهش «استفاده از بازی رایانه‌ای تردیکو برای بهبود مهارت‌های ارتباطی»، تصریح کرد: پژوهشگر در این تحقیق به دنبال این است که ببیند آیا استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در بهبود و درمان مشکلات ارتباطی و همچنین پیشگیری از ایجاد آنها مؤثر خواهد بود. عملکرد این بازی این‌گونه است که با به چالش کشیدن مغز، آن را وادار می‌کند تا قسمت‌های مختلف مغز را به کار گیرد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان افزود: تأثیر استفاده از بازی که طراحی خواهد شد بر روی قسمت‌هایی همچون مخچه، منطقه بروکا، ورنیکه، آرکوئیت فاسیلوس، کرتکس حرکتی خواهد بود. به چالش کشیدن این قسمت‌ها باعث می‌شود گفتار واضح شده و صحبت کردن روان شود. زیرا لوب‌های واقع در جلو و کنار مغز، لوب‌های پیشانی و گیجگاهی در شکل‌گیری و درک گفتار نقش دارند.

صرامی بابیان اینکه این بازی باعث تقویت حافظه شنیداری و دیداری در کنار حس شنوایی و درک بیانی می‌شود، اظهار کرد: تم اصلی بازی، طی مسیری برای رسیدن به مقصد است. در ابتدای بازی انرژی لازم برای طی قسمتی از مسیر به بازیکن دیده می‌شود. با شروع بازی، بازیکن باید حرکت را آغاز کند و در مسیر موانعی وجود دارد که در برخورد با آنها از انرژی بازیکن کم می‌شود. بازیکن برای به دست آوردن انرژی لازم برای ادامه مسیر باید در چالش‌هایی که وجود دارد، شرکت کند.

وی ادامه داد: در طراحی فضای بصری این بازی، از تئوری‌های روان‌شناختی هنر در کنار دریافت مشاوره از یک متخصص در این زمینه بهره گرفته‌ شده است. تأثیر طبیعت بر کاهش استرس انسان از طرق مختلف شناخته‌شده است، ازاین‌رو در طراحی این بازی بازنمایی المان‌هایی از طبیعت، محور اصلی فضای بصری اثر در نظر گرفته شد. المان‌هایی همچون آسمان، آب، درختان، گل و گیاه و غیره در کنار یکدیگر گوشه‌ای از طبیعت را برای آرامش مخاطب به نمایش می‌گذارد.

این کارشناس بابیان اینکه خوشبختانه تکنولوژی با قابلیت‌های بالقوه خود می‌تواند با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش دسترسی اقشار مختلف، مسیر بهبود را در افراد دارای اختلال ارتباطی هموار سازد، خاطرنشان کرد: پژوهش حاضر به طراحی و توسعه بازی جدی مبتنی بر روش‌های درمان و توان‌بخشی باهدف بهبود اختلالات ارتباطی پرداخته است.

نتایج پژوهش «استفاده از بازی رایانه‌ای «تردیکو» برای بهبود مهارت‌های ارتباطی» توسط مهسا عبیدی شاه تپه و یونس سخاوت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در دانشگاه اصفهان ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha