• سه‌شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401031007096
  • منبع : نمایندگی اردبیل

در خلخال رصد شد؛

"دربند مشکول"؛ زیستگاه پلنگ ایرانی

"دربند مشکول"؛ زیستگاه پلنگ ایرانی

ایسنا/اردبیل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از مشاهده ۲ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظتی "دربند مشکول" خلخال خبر داد.

حسن قاسم‌پور ۱۰ خرداد در جریان بازدید از منطقه دربند مشکول خلخال اظهار کرد: اخیرا با تلاش و دیدبانی محیط‌بانان ۲ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظتی دربند مشکول مشاهده شده است.

وی جنوب استان را مملو از مناطق بکر برای زیست حیوانات و پرندگان منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: منطقه حفاظتی دربند مشکول در بیش از ۳۰ هزار هکتار محدوده، زیستگاهی بی‌نظیر برای حیات وحش و گونه‌های نادر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر با رصد و پایش محیط‌بانان در منطقه در بیش از ۲۲ نقطه پلنگ ایرانی مشاهده شده است.

قاسم‌پور افزود: منطقه مشکول، آبریز قزل‌اوزن، آق‌داغ در خلخال در کنار قسمتی از استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان منطقه مناسب برای زیست پلنگ ایرانی است که همه ساله در فصول مختلف چندین قلاده از این گونه نادر مشاهده می‌شود.

وی از ثبت هفت قلاده پلنگ در این منطقه و زیستگاه ارزشمند خبر داد و خاطرنشان کرد: پنج قلاده پلنگ بالغ و ۲ قلاده توله پلنگ بوده که در منطقه دربند مشکول زندگی می‌کنند که سعی ما بر این است تا با حفاظت و صیانت از این گونه‌ها اجازه کوچکترین شکار و تعدی را به این زیستگاه ندهیم.

قاسم‌پور همراهی اهالی منطقه را در پایبندی به قوانین و مقررات شکار ممنوع در این منطقه یادآور شد و اضافه کرد: ما کمترین آسیب را از بابت تلاش و گشت‌های محیط‌بانی در منطقه شاهد هستیم و خود اهالی و مردم منطقه بزرگترین پشتیبان برای حفاظت از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در منطقه هستند.

وی بیان کرد: همچنان در استان اردبیل شکار حیوانات و گونه‌های مختلف پرنده ممنوع است و سعی ما بر این است تا به افزایش جمعیت حیات وحش در مناطق مختلف استان و زیستگاه‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha