• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031610812
  • خبرنگار : 50355

۲۵ درصد از مراجعه‌کنندگان طلاق در گناباد پس از مشاوره سازش کرده‌اند

۲۵ درصد از مراجعه‌کنندگان طلاق در گناباد پس از مشاوره سازش کرده‌اند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ مورد برای طلاق به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه کرده‌اند که ۲۵ درصد آنها بعد از مشاوره سازش کرده و به زندگی مشترک برگشتند.

علی آراسته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که در حال حاضر بسیاری از جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آراسته اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۲۵۰ نفر برای طلاق به مراکز مشاوره بهزیستی گناباد مراجعه کردند که ۲۵ درصد آنها بعد از مشاوره سازش کردند و این آمار در مقایسه با آمار کشوری آمار نسبتا خوبی است.

وی به لزوم پیگیری‌ها و انجام مشاوره بعد از سازش زوجین اشاره و تأکید کرد: یکی از مواردی که متأسفانه خیلی جدی گرفته نمی‌شود استمرار مشاوره زوجین بعد از سازش است و بسیاری از زوجین به دلایلی، از ادامه مشاوره استقبال نمی‌کنند، در صورتی که در بسیاری از موارد حل مشکل نیازمند زمان بوده و باید مشاوره‌ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از زوجینی که سازش می‌کنند همچنان در معرض خطر طلاق هستند، ادامه داد: بعد از مراجعه زوجین برای طلاق، به دلیل آنکه روابط عاطفی تا حدودی خدشه‌دار شده و در نتیجه اعتمادها کمتر شده است، لازم است که مشاوره‌ها تا مدتی بعد از سازش همچنان ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کل آسیب‌های اجتماعی به صورت عام و در بحث طلاق به صورت خاص این اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها و افراد به دلایلی از جمله هزینه‌های سنگین مراکز مشاوره و یا به تصور اینکه چون سازش کرده‌اند دیگر موضوع حل شده است، خیلی از مشاوره‌های بعدی استقبال نمی‌کنند در صورتی که ممکن است علت مراجعه برای طلاق یک علت عمقی بوده و برای حل آن، نیازمند ساعت‌ها مشاوره باشد.

وی افزود: علاوه بر پیگیری خانواده‌ها لازم است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و نظارت کافی از سوی نهادهای مربوطه انجام شود.

فقدان مهارت‌های زندگی، اعتیاد و انتخاب‌های نادرست، مهمترین عوامل طلاق در گناباد

رئیس اداره بهزیستی گناباد در ادامه به تشریح مهمترین عوامل طلاق در شهرستان گناباد پرداخت و در این زمینه توضیح داد: بنا بر بررسی‌های انجام شده فقدان مهارت‌های زندگی از جمله مهمترین عوامل طلاق بوده و خانواده‌ها باوجود سطح تحصیلاتی که دارند متأسفانه با مهارت‌های زندگی آشنایی لازم ندارند و در بسیاری از موارد عواملی همچون پایین بودن آستانه تحمل زوجین و یا دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک که خود زیرشاخه‌هایی از مهارت‌های زندگی هستند، منجر به پدیده طلاق می‌شود.

آراسته اعتیاد را از دیگر عوامل طلاق عنوان کرد و گفت: یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی که منجر به طلاق می‌شود بحث اعتیاد است و با توجه به اینکه اعتیاد به مواد صنعتی نیز در حال حاضر گسترش یافته است این عامل نیز باوجود تحمل بسیاری از خانواده‌ها اما در نهایت منجر به فروپاشی خانواده می‌شود.

وی همچنین انتخاب‌های نادرست و عدم شناخت کافی زوجین در هنگام ازدواج را از عوامل مهم دیگر دخیل در طلاق ذکر کرد و یادآور شد: در جامعه امروزی دامنه ارتباطات انسان‌ها از سطح محله و شهر و... فراتر رفته و ممکن است زوجین بر اساس یک آشنایی اینترنتی و فضای مجازی و یا به واسطه حضور در شهری دیگر با فردی آشنا شده و بدون داشتن شناخت و آگاهی‌های لازم و باوجود تفاوت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تن به ازدواج دهند.

وی تصریح کرد: امروزه امر طلاق بر خلاف گذشته به پدیده‌ای رایج در جامعه تبدیل شده است که این امر معایبی را در پی دارد از جمله اینکه بسیاری از زوجین غافل از اینکه دیگر فقط یک زن و مرد نیستند و به عنوان پدر و مادر مسئولیت‌هایی در قبال خانواده دارند، خیلی راحت با کمترین اختلافات به سمت طلاق روی می‌آورند.

رئیس اداره بهزیستی گناباد به مقایسه آمار طلاق در شهرستان گناباد نسبت به آمار کشوری اشاره کرد و گفت: گناباد به تبع خود در بحث آسیب‌های اجتماعی یک شهر تقریبا فریز شده است و آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق نسبت به آمار کشوری پایین‌تر است و در خود شهرستان نیز آمار طلاق نسبت به سال گذشته افزایش اندکی داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: آمار مراجعان طلاق در شهرستان گناباد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش اندکی داشته است.

آراسته افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی و از جمله طلاق شهرستان گناباد همیشه مراجعانی از شهرهای اطراف دارد و به دلیل نبود دفتر طلاق در بعضی از شهرهای اطراف و یا به دلیل تسریع فرایند طلاق نسبت به شهرهای بزرگ، افرادی از دیگر شهرها به دفاتر گناباد مراجعه می‌کنند که این امر در افزایش آمار شهرستان اثرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha