• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401031711377

بازخوانی گام دوم انقلاب اسلامی؛

راهبرهای مهم گام دوم انقلاب روی دوش نوجوانان و جوانان

راهبرهای مهم گام دوم انقلاب روی دوش نوجوانان و جوانان

ایسنا/قم سال ۹۷ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد، بیانیه‌ای که همه اقشار جامعه را در بر می‌گرفت و برای همه افراد راهبردهایی را در نظر گرفته بود اما می‌توان گفت که به نوعی «نوجوانان و جوانان؛ طلاییه داران گام دوم انقلاب» معرفی شدند.

سال ۹۷ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد، بیانیه‌ای که همه اقشار جامعه را در بر می‌گرفت و برای همه افراد راهبردهایی را در نظر گرفته بود اما می توان گفت که به نوعی «نوجوانان و جوانان؛ طلاییه داران گام دوم انقلاب» معرفی شدند و وظایف و دستورالعمل‌های بیشتری شامل حال آن‌ها می‌شد که این امر هم بدیهی است زیرا آینده ‌سازان یک جامعه را نسل نو جامعه تشکیل می‌دهند و بدون استفاده از ظرفیت‌های آنان کشور راه پیشرفت را طی نخواهد کرد.

بدیهی است که برای نقش آفرینی این قشر، ضرورت‌هایی لازم است که باید به آن توجه کرد؛ ازجمله آن‌ها تعلیم و تربیت، هدایت متناسب با ویژگی‌های آن‌ها است؛ زیرا افراد به ویژه جوانان عصر نوین پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند و باید با تأمل بیشتری با آن‌ها رفتار کرد و بر اساس شرایط روحی و موقعیت‌ها، جغرافیا زندگی، اعتقاد و... که دارند نیازمند آموزش‌های و راهبری‌های متفاوتی هستند.

دومین لازمه این امر میدان دادن و فرصت آزمون و خطا دادن به آنان است که در سیره اهل‌بیت (ع) نیز وجود دارد برای مثال پیامبر اکرم (ص) به نوجوانان و جوانان، بهای زیادی می‌دادند و همواره به دنبال فرمانده‌های جوان بودند که این رفتار الگویی برای هادیان جوانان است؛ زیرا بزرگ‌ترها می‌بینند که پیامبر اسلام (ص) نسبت به جوانان چه می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره به استفاده از جوانان متعهد و انقلابی در مدیریت کلان کشور تأکید کردند و در همین زمینه، نیز در یکی از سخنرانی‌های شان تأکید کردند: هر جا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، می‌تواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه‌ها در عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت ایران مؤثر باشد.

اما سیر کردن این مسیر هم برای جوانان و هم هادیان جوانان نیازمند الگو است تا در بزنگاه‌ها، مسیر اصلی خود را گم نکنند. ما شیعیان معتقدیم در شرایطی که جامعه دچار بحران الگو شده است پیامبر اکرم (ص)، اهل‌بیت (ع) و فرزندان آن‌ها بهترین راهنما و الگویی کامل برای هدایت هستند که می‌توانند در همه امور ما را هدایت کنند.

در بین فرزندان ائمه نیز فرزندان امام موسی کاظم (ص) الگویی تمام قد برای جوانان امروز هستند.

حضرت معصومه (س) دخت موسی بن جعفر(ع) در همه زمینه‌ها می‌تواند برای جوانان به ویژه زنان جامعه الگویی کامل باشد.

حضرت معصومه (س) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، از نظر ولایت پذیری و همراهی با امام زمان (ع)، در اوج قرار داشته‌ است و به طور کامل و با تمام وجود، ولایت و امامت امام هشتم (ع) را پذیرفته و به ایشان گرویدند و همانند حضرت زینب(س) برای یاری امام زمان خویش دست به هجرت زدند.

فعالیت علمی

علم و پژوهش یکی از هفت توصیه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن تأکید کردند.

برخی این‌گونه جلوه می‌دهند که اسلام با علم‌آموزی زنان موافق نیست در حالی که زنان و دختران خاندان اهل‌بیت (س)، آدم‌های منفعلی نبودند و در زمینه های اقتصادی، علمی، اجتماعی فعالیت داشتند و حضرت معصومه (س) نیز یکی از زنان عالم این خاندان است که در این زمینه نیز الگو دهی می‌کند.

درباره علم حضرت معصومه (س) نیز نکات و داستان های زیادی در تاریخ ثبت شده است برای مثال در زمانی که امام موسی کاظم (ع) در زندان بودند، بسیاری از علما، مراجع و دانشمندان نزد حضرت معصومه (س) ‌آمده و سؤالات خود را می‌پرسیدند و حضرت به مشکلات علمی مراجعان پاسخ می‌دادند و یا زمانی که امام رضا (ع) قصد رفتن به مرو را کردند؛ علما و فرهیختگان نزد امام آمده و گفتند از این پس سؤالات علمی خود را از چه کسی بپرسیم؟ امام حضرت فاطمه معصومه (س) را معرفی کرده و فرمودند در نبود من معصومه پاسخگوی سؤالات شما است و این‌گونه بود که امام رضا (ع) ایشان را تائید کردند.

سبک زندگی

در عصر هجوم ضد ارزش‌ها و در شرایطی که گاهی ارزش‌ها و ضد ارزش در جامعه جابجا شدند ایجاد سبک زندگی و داشتن الگویی همه جانبه می‌تواند انسان را در بسیاری از مسیر هدایت کند به همین خاطر سبک زندگی نیز از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است.

حضرت معصومه (س) نیز در این باره زندگی هدفمند را به جوانان می‌آموزند که اگر انسان در زندگی هدف داشته باشد سخت‌ترین مسائل هم که برایش پیش بیاید نه تنها مقاومت می‌کند بلکه مقاوم‌تر هم می‌شود و به هدف بیشتر معتقد می‌شود؛ زیرا آنچه در زندگی حضرت معصومه (س) حرف اول را می‌زند هدف شناسی ایشان است؛ یعنی حضرت در جوانانی کاملاً می‌دانستند دنبال چی هستند و برای آن دست به هجرت زدند.

اقتصاد

اسراف و تجمل‌گرایی، حضور افراد غیرمتخصص، در شأن نداشتن برخی از مشاغل و... از جمله مشکلاتی که جامعه را درگیر کرده است و زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله فقر شده است.

فقری که می تواند سرچشمه بسیاری از غصه‌ها، لغزش‌ها و تبهکاری‌ها باشد و امام رضا (ع) نیز در این رابطه فرموده است: اَلْمَسْکنَةُ مِفْتاحُ الْبُؤس؛ بینوایی و فقر، کلید بدبختی و بیچارگی است.

از طرفی مسئله اقتصاد از توصیه‌های دیگر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است که امام رضا (ع) نیز در این رابطه پندهای بی‌شماری را دارند که جونان وطلاییه داران گام دوم انقلاب می‌توانند از آن بهره ببرند؛ برای مثال از دیدگاه امام رضا (ع)، ارزش معنوی کار چنان است که مقام کارگر را فراتر از مقام مجاهدین فی سبیل الله (جهادگران در راه خدا) می‌داند و می‌فرماید: آن الَّذی یطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یکفُّ بِهِ عِیالَه، اَعْظَمُ اَجْراً مِنَ الْمُجاهِدِ فی سَبیلِ الله؛ آن که با کار و کوشش، در جست وجوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد.

همچنین امام رضا (ع) هدر دادن و تباه ساختن اموال را، مصداقی از فساد دانسته و فرموده است: مِنَ الْفَسادِ قَطْعُ الدّرهم و الدینار وَ طَرْحُ النَّوی؛ تکه تکه کردن درهم و دینار (هر پولی دیگر) و دور افکندن هسته خرما (که ممکن است بذر نخلی در آینده شود)، از جمله کارهای فاسد و نادرست است.

مرزبندی با دشمنان

داشتن مرزبندی با دشمنان از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است که در عرصه مقابله با دشمن، نیز امام رضا (ع) بر مرزبندی شفاف با دشمنان اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) تأکید داشتند و می‌فرماید که چه بسا فتنه بعضی از به ظاهر پیروان مکتب شیعه بر مذهب و مکتب اسلام و مذهب اهل‌بیت (ع) از فتنه دجال آخر الزمان هم شدیدتر باشد.

سوال کننده می‌پرسد یابن رسول الله این چگونه است؟ امام جواب می‌دهد چون مرزبندی با دشمن را توجه نمی‌کنند دوستان اهل‌بیت (ع) را دشمن می‌دانند و دشمنان اهل‌بیت (ع) را دوست می‌دانند.

رهبر معظم انقلاب نیز در رابطه با مرزبندی با دشمنان می‌فرماید: مرزبندی به معنای این نیست که ما رابطه‌مان را قطع بکنیم؛ توجه بکنید، مغالطه نکنند که شما می‌گویید ما با همه‌ دنیا دشمنیم؛ نه مرزبندی کنید، مرزها مخلوط نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha