• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401031711497
  • خبرنگار : 50454

موسیقی با روح و روان ما چه می‌کند؟

موسیقی با روح و روان ما چه می‌کند؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کارشناس موسیقی صداوسیمای چهارمحال و بختیاری گفت: موسیقی نوعی ماساژور قوی روح است که روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار داده و موجب می‌شود به زندگی افراد آرامش وارد شود اما علاوه‌بر این موسیقی بر جسم انسان نیز موثر است به گونه‌ای که حتی در برخی موارد برای بهبود بیماری‌های جسمی از موسیقی‌های مختلف استفاده می‌شود.

حسن مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تاثیرات مثبت موسیقی بر انسان، اظهار کرد: موسیقی از زمان‌های قدیم با زندگی مردم و جوامع درهم آمیخته و حتی براساس برخی کتاب‌های تاریخی قدمت پیدایش آن به ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال گذشته بازمی‌گردد و تاثیر بسیار زیادی بر زندگی انسان‌ها دارد.

این کارشناس موسیقی افزود: با یک نگاه اجمالی به تاریخچه موسیقی می‌توان گفت صداهایی که انسان‌های نخستین بار با استفاده از طبل‌ها و یا با زدن چوب‌ها به یکدیگر تولید می‌کردند نیز نوعی موسیقی محسوب می‌شود و بنابراین می‌توان گفت زمان پیدایش موسیقی به زمان پیدایش انسان‌ها بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه موسیقی تاثیر بسیاری بر ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها دارد، ادامه داد: براساس عقیده تمامی روانشناسان و پزشکان استرس منشا بسیاری از بیماری‌ها است اما موسیقی یکی از حربه‌هایی است که می‌تواند استرس را از انسان دور کند همچنین موسیقی تاثیر مستقیمی بر جنبه‌های حیاتی تمامی موجودات دارد و حتی می‌توان گفت زندگی پرندگان توام با موسیقی است.

مجیدی عنوان کرد: گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود ذهن افراد از هرگونه استرس دور بماند و انسان را به آرامش می‌رساند برای مثال زمانی که فردی در اثر اتفاقی دچار غم و ناراحتی می‌شود با گوش دادن به موسیقی تاثیر مثبتی دریافت می‌کند و احوال او دگرگون می‌شود بنابراین موسیقی اثرات بسیاری بر سلامت روح انسان دارد به ویژه در زمان حال که بسیاری از افراد جامعه با استرس بالایی درگیر هستند.

مسئول موسیقی صداوسیمای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: می‌توان گفت موسیقی نوعی ماساژور قوی روح است که روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار داده و موجب می‌شود به زندگی افراد آرامش وارد شود اما علاوه‌بر این موسیقی بر جسم انسان نیز موثر است به گونه‌ای که حتی در برخی موارد برای بهبود بیماری‌های جسمی از موسیقی‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: موسیقی درمانی از گذشته‌های دور تا امروز درمیان تمامی کشورها وجود داشته به ویژه می‌توان برای درمان بیماری‌هایی مانند میگرن، فشارخون و... از موسیقی بهره برد، گوش دادن به موسیقی نه تنها حال روحی و جسمی انسان را بهبود می‌‎بخشد بلکه می‌تواند دردهای شدید مانند درد مفاصل را نیز کاهش دهد و این موضوع براساس تحقیقات پژوهشگران به اثبات رسیده است.

مجیدی یادآور شد: تاثیر موسیقی در زندگی انسان‌ها به میزانی است که می‌توان گفت بسیاری از مشکلات افراد به ویژه در مواردی مانند افسردگی قابل حل شدن است همچنین گوش دادن به موسیقی مناسب موجب می‌شود در بدن افراد آندروفین آزاد شود و درنتیجه فرد آرامش پیدا کرده و میزان درد کمتری را احساس می‌کند.

این کارشناس موسیقی بیان کرد: موسیقی بر مغز انسان‌ها نیز تاثیرات بسیاری دارد، دوپامین نوعی هورمون در بدن است که ترشح آن در مغز موجب می‌شود فرد احساس شادی و رضایت پیدا کند که گوش دادن به موسیقی به ترشح این ماده در مغز کمک می‌کند و درنتیجه انسان از تمامی کارهایی که انجام می‌دهد لذت خواهد برد.

وی افزود: آشنایی کودکان با موسیقی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه گوش دادن به موسیقی در تمامی رده‌های سنی تاثیر بالایی بر تمامی ابعاد زندگی کودک خواهد داشت و این تاثیر به گونه‌ای است که حتی پیش از تولد نوزاد پزشکان و روانشناسان به مادران توصیه می‌کنند به موسیقی گوش دهند البته نکته بسیار مهم درخصوص گوش دادن افراد به موسیقی نوع آن است یعنی گوش دادن به موسیقی خوب می‌تواند تاثیرات مثبت داشته باشد اما گوش دادن به موسیقی‌های نامناسب حتی می‌تواند تاثیر منفی در پی داشته باشد.

مجیدی با بیان اینکه برخی افراد امروزه در هنگام خواب با مشکلاتی روبرو هستند، ادامه داد: این افراد می‌توانند مشکلات خواب خود را با گوش دادن به یک موسیقی زیبای کلاسیک کاهش دهند همچنین گوش سپردن به موسیقی‌های لایت در هنگام غذا خوردن موجب می‌شود فرد با آرامش غذای خود را میل کند و درنتیجه از بروز مشکلات گوارشی در فرد پیشگیری می‌شود همچنین فرد سریع‌تر احساس سیری می‌کند و دچار افزایش نخواهد شد.

مسئول موسیقی صداوسیمای چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: یادگیری موسیقی افزایش اعتماد به نفس در افراد را به دنبال دارد همچنین با گوش سپردن به موسیقی علاوه‌بر اینکه افراد به آرامش دست پیدا می‌کنند می‌توانند تمرکز خود را نیز افزایش دهند بنابراین توجه به این موضوع برای دانش‌آموزان و دانشجویان از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است، به همین دلیل نیز گفته می‌شود افراد در زمان رانندگی به موسیقی‌های با سرعت بالا گوش ندهند چراکه موسیقی‌های با آرامش به داشتن یک رانندگی بدون خطر بسیار کمک‌کننده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha