• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401031711606

مدیرکل محیط زیست فارس:

دوسوم ردیف‌های محیط‌زیست فارس خالیست/تور شکار نداریم

دوسوم ردیف‌های محیط‌زیست فارس خالیست/تور شکار نداریم

ایسنا/فارس مدیرکل محیط زیست فارس اعلام کرد که بیش از ٨٠٠ ردیف پستی در محیط زیست استان وجود دارد که حدود دوم سوم آن معادل ٥٠٠ مورد خالی است.

عطا پورشیرازد سه‌شنبه ١٧ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در محل پارک ملی بمو شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط زیست که اخیرا در فارس به درجه شهادت نائل شدند، گفت: همکاری رسانه‌ها، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی منجر به دستگیری سریع قاتلین شد.

او خاطرنشان کرد: امروزه ضمن اینکه افکار عمومی نسبت به محیط زیست حساس شده، مسئولان هم بیش از گذشت برای حفظ محیط زیست مصمم تر شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: با یک شرایط زیست محیطی جهانی مواجه شده‌ایم که گرم شدن زمین، تنوع زیستی و آلودگی ضمن اینکه تهدیدهای زیستی را افزایش داده، سلامت مردم هم در معرض خطر قرار داده‌اند.

پورشیرزاد با اشاره به گستردگی و پیچیدگی‌های خاص زیست محیطی در استان فارس، خاطرنشان کرد: علی‌رغم حاکمیت این موضوع، اما جای امیدواری آنجاست که مسئولان به ویژه مدیر ارشد استان باورمندانه فعالیت‌های محیط زیست را دنبال می‌کند و خود برنامه محور است.

او با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب تاکیدات جدی در این حوزه دارند که دقیق و تخصصی است، گفت: دولت مردمی نیز اهتمام خاصی نسبت به توسعه محیط زیست دارد.

مدیرکل محیط زیست فارس که معتقد است بهترین روش این است که محیط زیست با حفاظت مردم پایه، حفظ شود، شعار امسال هفته محیط زیست را "محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناوزانه" ذکر و تاکید کرد که بدون مشارکت مردم، دولت توان نگهداری از محیط زیست ندارد.

پورشیرزاد همچنین بیان کرد: معتقد به حضور اصحاب رسانه و اثرگذاری آنها در حفظ محیط زیست هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کمبود زیادی در بخش نیروی انسانی داریم، اعلام کرد که بیش از ٨٠٠ ردیف پستی در محیط زیست فارس وجود دارد که حدود دوم سوم آن معادل ٥٠٠ مورد آن خالی است.

مدیرکل محیط زیست فارس اضافه کرد: اخیرا طی دیداری که با معاون توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست انجام شد، این مهم مطرح و مقرر شد کارکنان دیگر دستگاه‌ها که علاقمند به همکاری با محیط زیست به ویژه در حوزه محیط بانی هستند، در پست‌های خالی به کار گرفته شوند.

به گفته پورشیرازد، براساس استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار از عرصه‌های زیست محیطی باید یک محیط بان وجود داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: هم‌اینک ١٣ منطقه حفاظت شده در فارس داریم که شامل ٣ پارک، ٨ منطقه زیستی و ۲ پناهگاه حیات وحش است.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه ٩.٨ مساحت کل استان را منطقه تحت حفاظت محیط زیست تشکیل می‌دهد، افزود: ٢١ منطقه شکار ممنوع نیز در استان وجود دارد.

پورشیرزاد ادامه داد: براساس آخرین آمارها نیز سه هزار و دویست محیط بان در کشور استخدام داریم که طبق استانداردهای جهانی باید هفت هزار محیط بان داشته باشیم.

او همچنین عنوان کرد: از آنجا که جامعه عشایری ظرفیت بسیار خوبی در کمک به محیط زیست محسوب می ‌شود، اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سازمان عشایر ایران تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌اند که با توجه به جمعیت ظرفیت عشایری موجود در فارس، پیشنهاد کرده‌ایم این مهم به صورت پایلوت در استان در آینده‌ای نزدیک عملیاتی شود.

مدیرکل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: رویکرد ما این است که از ظرفیت بسیج و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این باره استفاده شود.

پورشیرزاد همچنین به کمبود بارش در سال زراعی و آخرین وضعیت تالاب ها هم اشاره و بیان کرد: پیگیر حقابه تالاب‌ها هستیم اما اگر از آب شرب اضافه بیاید به تالاب‌ها اختصاص داده می‌شود.

او تصریح کرد: در حوزه تالاب‌ها مهمترین کاری که باید انجام دهیم، این است که به سراغ معیشت‌های جایگزین حوزه تالاب‌ها برویم.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین بیان کرد: اگر زمانی به جایی رسیدیم که مردم ما کاملا نسبت به حقوق زیستی آگاه شوند و مطالبه گر شدند می‌توان نسبت به آینده زیست محیطی امیدوار بود.

پورشیرازد گفت: اگرچه منابع مالی محدودی داریم اما تلاش شده تا از طریق آموزش و پرورش و صدا و سیما اموزش‌هایی زیست محیطی به شهروندان داده شود.

او همچنین اعلام کرد که تور زیست محیطی در حوزه شکار در فارس نداریم.

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: معتقدیم اصحاب رسانه زبان گویای مردم و مدافعان واقعی محیط زیست هستند که نسبت به شفاف سازی افکار عمومی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha