• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031711900
  • خبرنگار : 50088

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌ حیدریه:

مصوبه ۱۱۰ میلیارد ریالی برای منابع طبیعی در تربت حیدریه

مصوبه ۱۱۰ میلیارد ریالی برای منابع طبیعی در تربت حیدریه
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌ حیدریه گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیات دولت به خراسان رضوی مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی شهرستان مصوب شده که به محض تخصیص اعتبارات مذکور عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

علیرضا قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی، وسعت عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان ۲۵۵ هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از مساحت شهرستان را عرصه‌های منابع طبیعی در بر گرفته، افزود: این میزان عرصه شامل ۱۰۰۰ هکتار جنگل‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک از گونه‌های ارس، بنه، بیشه زار و درختچه زار است و میزان ۲۴۴ هزار هکتار مراتع از نوع درجه سه و چهار و نیز ۱۰ هزار هکتار بیابان در جنوب شهر تربت‌ حیدریه است که جزو کانون بحران فرسایش بادی است.

قادری بیان کرد: همچنین مساحت حوزه‌های آبخیزداری شهرستان ۲۷۵ هزار هکتار است که شامل ۵۰ حوزه اصلی و فرعی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش اجرایی تاکنون میزان ۱۲۵ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان تاغ‌کاری شده و همچنین پروژه آبخیزداری بندهای خاکی سنجدبور، کدکن، برس و حصار با هدف مهار سیلاب‌های فصلی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌ها و قنوات پایین دست اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌ حیدریه با اشاره به وظایف قانونی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: حفاظت، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی در سه بخش حاکمیتی شامل تشخیص و تملک اراضی ملی بعنوان انفال و بیت المال و حفاظت از این اراضی، اجرایی شامل اجرای پروژه‌های عمرانی با انجام طرح‌های آبخیزداری، مرتع‌داری، جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی و بخش نظارتی شامل نظارت بر برداشت محصولات فرعی جنگلی و مرتعی و کنترل پروانه چرای دام در مراتع و بهره برداری از معادن در حوزه منابع طبیعی از وظایف قانونی این نهاد است.

وی در ادامه توضیح داد: سال گذشته در راستای انجام وظایف قانونی و حفاظت از اراضی ملی ۷۲ فقره پرونده تخلف در حوزه تخریب و تصرف اراضی ملی و چرای دام غیرمجاز در مراتع، تنظیم و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.

قادری خاطرنشان کرد: تاکنون با حمایت و همکاری مقامات قضایی و انتظامی و نیز با صدور احکام قضایی ۲۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان از متصرفان رفع تصرف شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌ حیدریه تاکید کرد: در راستای پیشگیری از جرم و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی تعامل و همکاری بسیار خوبی با انجام گشت مشترک بین نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، امور حفاظت منابع آب و امور اراضی، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی در حوزه شهرستان وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha