• چهارشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031812172
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

راه‌اندازی کشتارگاه در کوهسرخ صرفه اقتصادی ندارد

راه‌اندازی کشتارگاه در کوهسرخ صرفه اقتصادی ندارد
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره دامپزشکی کوهسرخ گفت: به دلیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر و تعداد دام موجود راه‌اندازی کشتارگاه در کوهسرخ صرفه اقتصادی ندارد.

محمد عارفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حتی برخی کشتارگاه‌های صنعتی هم با مشکل اقتصادی مواجه هستند، افزود: اکنون کشتار دام کوهسرخ در یک سالن کوچک با نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چند در گذشته قرار بود کشتار دام شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در کاشمر به عنوان کشتارگاه مرکزی انجام شود اما این موضوع محقق نشد.

رئیس اداره دامپزشکی کوهسرخ تعداد دام سبک شهرستان را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار راس و دام سنگین را ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ راس دام اعلام نمود و بیان کرد: در حال حاضر روزانه به طور متوسط سه تا چهار لاشه دام سبک و در ماه یک یا ۲ لاشه دام سنگین نیز کشتار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر چند برخی روستاهای کوچک برای مصرف خودشان و در تعدادی از روستاهای بزرگ هم از گذشته که قصابی دارند، دام را کشتار و عرضه می‌کنند اما بر نحوه کشتار نظارتی نمی‌شود و از وظایف ذاتی ما هم نیست. سازمان دامپزشکی وظیفه نظارت بر گوشت را در کشتارگاه‌ها دارد.

عارفی با بیان اینکه بنیه ضعیف اقتصادی مردم موجب شده که نتوانند دامی را خریداری و به صورت غیرمجاز کشتار کنند، گفت: میزان کشتار دامی که در روز انجام می‌شود، به نسبت گذشته تغییری نداشته و حتی در برخی روزها کمتر هم می‌شود.

وی از فعالیت هشت قصابی در شهر ریوش که فقط پنج قصابی همیشه فعال هستند، خبر داد و افزود: دامپزشکی شهرستان کوهسرخ بر نحوه کشتار و دفن بهداشتی دام‌های مریض نظارت دقیق دارد.

رئیس اداره دامپزشکی کوهسرخ ادامه داد: برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به خصوص بروسلوز(تب مالت) و هاری واکسیناسیون تب مالت، هاری و به خصوص بیماری دامی ppr(بیماری طاعون نشخوار کنندگان)   که ویروسی است، در اولویت کاری قرار دارد و انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیماری خاصی در منطقه گزارش نشده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ تا ۹۰ هزار سر راس دام بر علیه بیماری‌های مختلف در شهرستان کوهسرخ واکسینه شده‌اند.

عارفی عنوان کرد: به دلیل اینکه خشکسالی موجب افزایش بروز بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های انگلی می‌شود، این موضوع می‌طلبد با توجه به مشکلات اقتصادی دامداران طرح‌های اختصاص سموم به صورت رایگان با نظارت دامپزشکی و داروهای ضد انگلی داخلی که به کیفیت تولید کمک می‌کند، به سرعت اجرا شود تا زمینه بروز بیماری‌ها کاهش یابد و شاهد افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی باشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی که اکنون عرضه می‌شود، به نسبت قبل افزایش داشته، می‌طلبد تسهیلات ارزان‌قیمتی برای هزینه‌های دامدار و بهسازی اماکن دامی در اختیار گذاشته شود.

رئیس اداره دامپزشکی کوهسرخ افزود: به جز وجود ۲ مورد گاوداری صنعتی باقی دامداری منطقه به صورت سنتی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha