• چهارشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401031812633
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با وضعیت کرونا طی سه ماهه اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با وضعیت کرونا طی سه ماهه اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در رابطه با وضعیت کرونا طی سه ماهه اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد توضیحاتی ارائه کرد.

"محمد غلام نژاد" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بیش از ۸۰۰ روز از شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد. چالش جهانی کرونا مانند بسیاری از مناطق جهان، در استان ما هم خسارات انسانی بسیاری به بارآورده و همچنان به عنوان تهدید جدی سلامت جامعه محسوب می شود.

وی افزود: در این میان تلاش و مجاهدت مدافعان سلامت استان که با تقدیم یک شهیدبزرگوار نیز همراه بوده است، در کنار همراهی و همکاری کم نظیر مردم، اصناف، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اجرایی مختلف، باعث شده تا باوجود کمبودها و محرومیت‌های همیشگی، یکی از کمترین آمارهای مرگ و میر کشوردر دوره کرونا، در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت برسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: هرچند شیوع این بیماری در دو سال گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بوده اما در هفته های اخیر، شواهد حکایت از ثبات نسبی وضعیت بیماری در استان دارد.

غلام نژاد که خود متخصص عفونی و از پزشکان خط مقدم مقابله با کرونا در دو سال گذشته استان بوده است تصریح کرد: در حال حاضر و به لطف خداوند متعال، از مجموع ۹ شهرستان، ۶ شهرستان در وضعیت آبی و مابقی در وضعیت زرد کرونایی هستند که این وضعیت با ثبات‌ترین شرایط از ابتدای شیوع بیماری در استان بوده است. آخرین مورد فوتی استان بیش از دو هفته پیش به ثبت رسیده و هم اکنون تنها یک بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه داریم.

وی ادامه داد: بی شک این دستاورد حاصل زحمات بسیاری از افراد و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع در طول دوره مقابله با کرونا بوده اما پوشش مناسب واکسیناسیون عمومی و اجرای اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و اجتماعی در سطح استان و همچنین اقدامات درمانی موثر از جمله مواردی است که نباید در این موفقیت، دست کم گرفته شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: بررسی روند بیماری در استان در سه ماهه اخیر و همزمان با دوره مدیریت جدید دانشگاه، نشان می دهد که با وجود نگرانی ها در خصوص کاهش محدودیت‌های اجتماعی از جمله تجمعات و دورهمی‌های تعطیلات نوروز، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ... که انتظار می‌رفت استان را با چالش جدی مواجه کند، با درایت و مدیریت مناسب و موثر، در مجموع روند بیماری به صورت نزولی و باثبات نسبی بوده است.

غلام نژاد اظهارکرد: مقایسه میان وضعیت فعلی(نیمه خرداد ۱۴۰۱) با ابتدای اسفند۱۴۰۰ نشان می دهد که در شاخص های مهم مدیریت بیماری از جمله میزان ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کرونا، پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آمده که در نمودارها، این وضعیت به وضوح بیان می شود.

وی تصریح کرد: میزان ابتلای جدید روزانه و میزان بستری به نحو معناداری کاهش یافته و فوتی‌ها از هفته ای ۱۳ مرگ تقریبا به صفر تغییر وضعیت داده است.همچنین تداوم روند واکسیناسیون عمومی با تزریق حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن و پوشش بیش از ۴۰ درصدی درصدی دُز سوم واکسن با وجود کاهش استقبال عمومی از جمله نکات مثبت قابل اشاره است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: رشد مطلوب در وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی کرونا، ادامه فعالیت‌های مربوط به بیماریابی و قرنطینه بیماران و افراد مشکوک، تامین دارو و تجهیزات پزشکی لازم، همکاری بخش خصوصی و دولتی درمان و تداوم هماهنگی های بین بخشی در قالب جلسات ستاد استانی و دانشگاهی مقابله با کرونا از عوامل اصلی این موفقیت بوده است که با این همه تلاش نباید از کرونا غافل شویم.

غلام نژاد بیان کرد: این بیماری هنوز به پایان نرسیده و هم اکنون نیز حدود ۵۰ کشور جهان، با موج جدید بیماری روبرو شده اند. مردم واکسیناسیون به خصوص دُز سوم واکسن را جدی بگیرند و شیوه‌نامه های بهداشتی را در همه اماکن و موقعیت‌ها از جمله در تجمعات و مسافرت‌ها فراموش نکنند. البته در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رصد روزانه وضعیت بیماری درسطح کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، تلاش می کنیم آمادگی های لازم را برای مقابله با موج های احتمالی بعدی بیماری داشته باشیم.

گفتنی است که از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون ۱۱۳۱ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت ابتلا به این بیماری ویروسی جان خود را از دست دادند. همچنین طی ۱۸ روز گذشته در این استان فوت ناشی از کرونا نداشته ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha