• پنجشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031913299
  • خبرنگار : 50355

پیش‌بینی خرید تضمینی ۸۰۰۰ تن گندم در سرخس

پیش‌بینی خرید تضمینی ۸۰۰۰ تن گندم در سرخس
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سرخس از استقبال خوب کشاورزان از طرح خرید تضمینی گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم حدود ۱۰۰۰ تن بود اما سال جاری و از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۶۷۰۰ تن گندم به مراکز خرید گندم شهرستان تحویل داده شده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به ۸۰۰۰ تن افزایش یابد.

محمدعلی رهنما در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان سرخس یکی از مناطق مهم تولید گندم و جو در استان است که از قدیم نقش بسزایی در تولید این ۲ محصول استراتژیک داشته است.

وی اظهار کرد: برداشت گندم و جو از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان سرخس آغاز شده است. در سال زراعی جاری سطح زیر کشت جو در شهرستان سرخس ۲۰۰۰ و سطح زیر کشت گندم بالغ بر ۴۵۰۰ هکتار بوده است.  

وی با بیان اینکه میزان عملکرد این محصولات در هر هکتار حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت ۶۰۰۰ تن جو و ۱۲ الی ۱۵ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شود.

رهنما به استقبال خوب کشاورزان از طرح خرید تضمینی گندم در شهرستان سرخس اشاره کرد و گفت: با تشویق‌های صورت گرفته و با به کارگیری ظرفیت‌ها داخل شهرستان و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و همچنین دستگاه‌های مجموعه جهاد کشاورزی و عوامل خرید استقبال از طرح خرید تضمینی گندم بسیار خوب بوده است.

وی قیمت مناسب خرید تضمینی گندم را یکی از عوامل استقبال کشاورزان از این طرح ذکر کرد و در رابطه با قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت هر کیلو گندم از طرف دولت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و ۱۰۰۰ تومان هم تشویق دولت برای تحویل گندم به مراکز خرید است که در نهایت قیمت هر کیلو گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

رهنما افزود: مقداری از وجه مربوط به خرید تضمینی گندم تا تاریخ اول خرداد ماه به کشاورزان پرداخت شده و پیگیر هستیم که وجوه آن هر چه سریع‌تر پرداخت شود چرا که کشاورزان با توجه به مشکل نقدینگی انتظار دارند وجه مربوطه نهایتا در فاصله ۲ هفته‌ای به آن‌ها پرداخت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس در رابطه با میزان سطح زیرکشت در مقایسه با سال گذشته گفت: سطح زیرکشت گندم در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و با توجه به قیمت خوب خرید گندم و استقبال کشاورزان از این طرح پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز سطح زیر کشت افزایش داشته باشد.

رهنما با اشاره به اینکه تمام گندم و جوی برداشت شده مربوط به کشت آبی است، تصریح کرد: به دلیل کمبود بارندگی‌ها در موعد مناسب عملکرد مزارع کشت دیم شهرستان صفر بود و عملا هیچگونه برداشتی از اراضی دیم صورت نگرفت.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم برداشت گندم و جو تا پایان خرداد ماه در شهرستان سرخس ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha