• جمعه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032013964
  • خبرنگار : 50378

مشاور ویژه وزیر میراث ‌فرهنگی:

خراسان رضوی دنبال صنایع‌ دستی نزدیک به آیین زیارت است

خراسان رضوی دنبال صنایع‌ دستی نزدیک به آیین زیارت است

ایسنا/خراسان رضوی مشاور ویژه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: خراسان رضوی و مشهد یک ویژگی خاص دارد و آن، اینکه گردشگر و زائر برای زیارت وارد این استان و مشهد می‌شود. با همین نگاه است که خراسان به دنبال هنر و صنایع‌ دستی است که به آیین زیارت و هنرهای ایرانی اسلامی نزدیک باشد.

طاهره قیومی امروز در مراسم رونمایی از اثر هنری «بارگاه بهشت» که در هتل مدینةالرضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طراحی انگشترهای سه‌بعدی استاد جنگی می‌تواند گسترش پیدا کند و نسل به نسل نیز منتقل شود. حتی می‌توان در دیگر استان‌ها نیز نمایندگانی معرفی کرد که این هنر ویژه و خاص را ترویج کنند.

وی ادامه داد: آثار استاد جنگی خاص و منحصر به‌ فرد است و قابلیت ثبت ملی و جهانی دارد. همکاران اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی این پرونده را با قید فوریت دنبال خواهند کرد و ما هم در وزارتخانه پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا ثبت ملی آن‌ به سرعت انجام شود.

مشاور ویژه وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه هنرمندان صنایع‌ دستی خراسان رضوی در بیش از ۸۰ رشته فعالیت دارند، تصریح کرد: در مرحله اول باید هنرمندان صنایع‌ دستی در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی ورود پیدا و این آثار و هنرها را معرفی کنند چرا که در این حوزه دچار ضعف هستیم. باید توجه داشت بسیاری از هنرها معرفی نشده و شناخته شده نیست.

قیومی افزود: برای معرفی و شناساندن هنرها و هنرمندان صنایع‌ دستی و همچنین هنرهای سنتی باید فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها فعال شوند و علاوه بر زبان فارسی با دیگر زبان‌ها نیز معرفی این هنرها انجام شود تا مخاطبان جذب بازار و مشتریان صنایع‌ دستی شوند.

مشاور ویژه وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به بازدید از طرح‌های جدید بسته‌بندی سوغات رضوی گفت: امروز چندین طرح خاص و ویژه بسته‌بندی را بازدید کردم. نباید فراموش کرد یک نقص عمده در صنایع‌ دستی همین موضوع بسته‌بندی است.

قیومی ادامه داد: با توجه به حضور و فعالیت استادان خبره و علاقه‌مند با نگاه اشتغال‌زایی و با تکیه بر جوانان که هنوز وارد فضای دانشگاهی نشده‌اند اما علاقه‌مند به این حرفه هستند باید فضایی فراهم کرد که این دسته از دانشجویان به این سمت هدایت شوند چون ورود و تحصیل صرف به دانشگاه موجب اشتغال آن‌ها نمی‌شود و فراگیری یک حرفه براساس نیاز جامعه و کشور می‌تواند راهگشای اشتغال آنان باشد. بسته‌بندی یکی از صنایعی است که می‌تواند برای این منظور آن را در این استان توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این ۲ موضوع به طور خاص در وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و با کمک مدیران خراسان رضوی به نتیجه مطلوب برسد.

امیدواریم شراطی ایجاد کنیم تا از صنایع‌ دستی به عنوان سوغات زیارت استفاده شود

سید جواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در ادامه مراسم اظهار کرد: این اثر هنری نفیس شامل تصویر سه‌بعدی بارگاه منور رضوی و بارگاه امام حسین(ع) روی رکاب انگشتر است که توسط استاد علی جنگی تولید شده است.

وی ادامه داد: در مشهد ۱۱۴ هنرمند در رشته قلم‌زنی با موضوع زیارت فعالیت می‌کنند که استاد جنگی یکی از این هنرمندان است. این هنرمند ۳۱۳ اثر هنری نفیس قلم‌زنی خود را در هتل مدینةالرضا(ع) مشهد به نمایش گذاشته است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی یادآور شد: هنرمندان صنایع‌ دستی خراسان رضوی در ۸۵ رشته فعالیت دارند که ۲۵ رشته آن مرتبط با زیارت و فرهنگ رضوی است.

موسوی افزود: به همین دلیل امیدواریم شرایطی ایجاد کنیم که از صنایع‌ دستی به عنوان سوغات زیارت استفاده شود و بتوانیم در تمام اماکن و تاسیسات گردشگری آن را به فروش برسانیم.

علی گنجی، هنرمند قلم‌زنی و طراح و سازنده اثر بارگاه بهشت نیز گفت: اثر هنری بارگاه بهشت طی هشت ماه تولید شده که روی یک طرف رکاب انگشتر تصویر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و روی طرف دیگر رکاب انگشتر تصویر بارگاه حضرت امام حسین(ع) قلم‌زنی شده است.

وی افزود: برای آثار هنری در این سبک قلم‌زنی باید هنرمند چندین هنر از جمله طراحی، خطاطی، قلم‌زنی، هنرهای اسلیمی و... را به صورت حرفه‌ای آموخته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha