حجتالاسلاموالمسلمین احمد مروی در سخنرانی شب میلاد حضرت رضا(ع) که در حرم رضوی برگزار شد، در واکنش به توهین یک فیلم به مقدسات اسلامی، اظهار کرد: وی در واکنش به توهین یک فیلم به مقدسات اسلامی، تصریح کرد: نور خدا با حرکتهای ابلهانه خاموش شدنی نیست و دشمن میخواهد با استفاده از ابزار هنر و رسانه بین مردم و مراکز معنوی فاصله ایجاد کند. کار آنها برای ساخت این فیلم همانند کسی است که به سمت خورشید، خاک بپاشد و این نشانه بلاهت آنهاست، زیرا نمیتوانند با ساخت یک فیلم و برنامه حقیر، نور خدا را خاموش کنند.
مروی به عشق و ارادت مردم به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: اینگونه کارها و رفتار جاهلانه جز اینکه احساسات پاک مردم را بیش از گذشته برانگیزد هیچ تأثیر دیگری ندارد و مردم بیشتر به مضجعهای شریف توسل پیدا میکنند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردم ۲ سال به دلیل شرایط کرونایی محروم از زیارت بودند، اما در ایام نوروز غوغا به پا کردند. در ۱۵ روز نخست سال حدود ۷۰ میلیون تردد در حرم رضوی داشتیم. حدود ۵ تا ۶ میلیون زائر در ۲ هفته اخیر به مشهد مشرف شده اند. هر کدام از اینها نیز چندین مرتبه به زیارت حضرت رضا(ع) آمدهاند.
وی افزود: زیارت امام رضا(ع) چه مغناطیسی و چه جذبهای دارد که مردم با هزینه خودشان رنج سفر را تحمل کرده و به پیشگاه حضرت رضا(ع) مشرف میشوند. دشمنان این موضوع را نمیپسندند و از ابزار مختلف بر علیه آن استفاده کرده و دامن پاک هنر را به آن آلوده میکنند تا مردم را از مقدسات و مراکز الهام بخش جدا کنند. کافران میخواهند نور خدا را با فوت دهانشان خاموش کنند، در حالیکه خدا از نور خودش محافظت میکند.
مروی خطاب به زائران و مهمانان بارگاه منور رضوی تاکید کرد: هرکسی که در این وادی نور قدم میگذارد یک مقام و شخصیتی دارد، اما در اینجا هیچ مقامی مورد توجه قرار نمیگیرد. همه کسانی که به این بارگاه منور قدم میگذارند مهمان حضرت هستند و ما به عنوان خادمان این دستگاه هیچ مقامی را بالاتر از آن تصور نمیکنیم و به آن اعتقادی نداریم. زائر امام رضا(ع) مقام بالایی دارد و ما افتخار میکنیم که خود را خادم زائران میدانیم.
اقرار میکنم که کاستیهای فراوانی داریم
وی ادامه داد: ممکن است کمبودات و قصورهایی وجود داشته باشد و نتوانیم شأن بالای مهمان امام رضا(ع) را به خوبی رعایت کنیم، اما تمام تلاش خود را میکنیم تا به بهترین وجه از زائران امام رضا(ع) پذیرایی کرده تا شرمنده منظر مبارک حضرت رضا(ع) نباشیم. از امام رضا(ع) و مهمانان ایشان بابت کمبودات و قصورهای احتمالی عذرخواهی کرده و حلالیت میطلبم. در همین حد میتوانیم شأن زائران را رعایت کنیم، اما اقرار میکنیم که کاستیهای ما فراوان است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: همچنین از خادمان حضرت رضا(ع) که مخلصانه با نیت پاک خود در هر موقعیتی در خدمت این دستگاه مقدس قرار دارند نیز تشکر و قدردانی میکنم.
مروی با اشاره به عظمت جایگاه امام رضا(ع) عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه)، پاره تن خود را به کار بردهاند که یکی از آنها حضرت فاطمه زهرا(س) و دیگری امام رضا(ع) است. وادی امامت و ولایت باب ورود به عالم توحید و راه رسیدن به خداوند متعال بوده و کسی که به مرقد و زیارت امام رضا(ع) مشرف شود، قدم به وادی نورانی توحید گذاشته است.
وی ادامه داد: توحید وادی فضیلتها و سعادتها است. همه دعوت انبیا الهی برای این بوده که مردم در وادی توحید قدم بگذارند. پیامبر گرامی اسلام در روایتی میفرمایند «پاره تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب گرداند». واجب شدن بهشت بر زائر امام رضا(ع) معنایش آن نیست که خداوند پس از رحلت مزد زیارت زائر را بهشت قرار داده. مسئله عمیقتر از این است، یعنی زیارت امام علی بن موسیالرضا(ع) برای کسی که او را بامعرفت زیارت کند، اثر وضعی دارد و فرد از همان لحظه زیارت وارد بهشت میشود.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به برخی خصوصیات بهشت بر اساس آیات و روایت اشاره و بیان کرد: آیات و روایاتی که در خصوص بهشت وارد شده تصریح دارند که در آنجا غم، غصه و نگرانی وجود ندارد، پیغمبر اکرم(ص) میفرماید کسی که با معرفت حضرت رضا(ع) را زیارت کند در حقیقت به وادی بهشت وارد شده و درد و غم و غصه از او زدوده میشود.
بهشتی که پیامبر(ص) بر زیارت امام رضا(ع) وعده دادند تنها بهشت اخروی نیست
وی افزود: چه بسیار کسانی که با دلی تنگ و پر از غصه در این بارگاه نورانی قدم گذاشته و به صحن و سرای رضوی مشرف شده و تمام غصههایشان را فراموش کردهاند و آرامش گرفتهاند، بهشتی که پیامبر(ص) برای زیارت امام رضا(ع) وعده دادهاند تنها آن بهشت اخروی نیست؛ آن بهشت از همین دنیا و از لحظه زیارت آغاز میشود و زائر مؤمن با قدم گذاشتن در این حرم در حقیقت به وادی بهشت پا میگذارد و به آرامش، سکون و قرار میرسد. زائر به هر میزان که نسبت به حضرت رضا(ع) معرفت و محبت داشته باشد، به همان میزان با تشرف به بارگاه رضوی آرامش و طمأنینه قلبی و باطنی پیدا میکند.
مروی گفت: میزان بهرهمندی انسان از رحمت حضرات معصومین(ع) به میزان معرفت، محبت و اطاعتپذیری اوست؛ به هر میزان اطاعات پذیری از ائمه اطهار(ع) بیشتر باشد به همان میزان لطف و رأفت ایشان بیشتر شامل حال او خواهد شد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سنخیت با امام رضا(ع) موجب بهرهمندی انسان از برکات زیارت آن امام رئوف میشود، تصریح کرد: اطلاق زیارت در تشرف به بارگاههای منور ائمه اطهار(ع) به آن معناست که انسان از خود و هر امر مادی عدول پیدا میکند و تمام توجه او به حجت خدا و عالم روحانیت میشود؛ زیارت در یک کلام به معنای آن است که انسان خودش در را ساحت نظام تربیتی ولی خدا قرار دهد.
وی اضافه کرد: زائری که به حرم امام رضا(ع) مشرف میشود، عرض توسل میکند و نماز و زیارتنامه میخواند اما توجهی به دستورات و اخلاقیات امام و سیره نورانی آن حضرت ندارد، اگرچه ثواب کسب میکند اما چنین زیارتی انسان را به کمال نمیرساند.
زیارت به معنای قرار گرفتن زندگی زائر در مسیر آموزههای امام است
مروی زیارت حقیقی را قرار گرفتن اعمال، گفتار و سلوک زندگی زائر بر اساس آموزههای امام دانست و با اشاره به خصوصیت رأفت و مهربانی امام رضا(ع) حتی با دشمنانشان؛ ادامه داد: کسی که بعد از زیارت هنوز کینه و سوءظن نسبت به خواهر و برادر دینی خود در دل دارد، یعنی رفتار او به سیره و اخلاق رضوی نزدیک نشده است. حضرت رضا(ع) پناه بیپناهان و دردمندان هستند، امام رضا(ع) در طول زندگی مبارکشان پناه هر دردمندی بودند و زائر و محب آن حضرت نیز باید در حد توان این صفت را در خود نهادینه و به میزان توان و مقدورات برای حل مشکلات و گرهگشایی از زندگی دیگران تلاش کند و رنج مردم را درد خود بداند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظلمستیزی امام علی بن موسیالرضا(ع)، گفت: دفاع از دین دلیل هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو بود؛ آن حضرت در طول زندگی مبارکشان از هر فرصتی برای دفاع از دین و قرآن و مقابله با ظالمان و ستمگران استفاده کردند.
مروی تصریح کرد: کسی که شیعه و محب امام رضا(ع) است نمیتواند نسبت به ظالمان و ستمگران و به ظلمی که به مظلومین عالم میشود، بیتفاوت باشد.
انتهای پیام
نظرات