• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401032114211
  • خبرنگار : 50475

بهار سرد، آفت کرم خوشه خوار به باغات انگور فاروج آورد

بهار سرد، آفت کرم خوشه خوار به باغات انگور فاروج آورد

ایسنا/خراسان شمالی مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: کاهش دما در بهار شرایط را برای آفت کرم خوشه خوار فراهم کرده است و کشاروزان برای مبارزه با این آفت باغات را سمپاشی کنند.

حبیب الله مقتدر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در بهارهای سرد که امسال هم با آن مواجه بودیم، لاروها زودتر از مرحله گلدهی درختچه انگور ظاهر می شوند و برای زنده ماندن از سایر قسمت ها از جمله جوانه هایِ گلِ باز نشده، تغذیه می کنند، لاروها به بوی منتشر شده از برگ های سبز و خوشه های انگور آلوده به کپک خاکستری تمایل زیادی نشان می دهند و این آفت می تواند دوره فعالیت خود را با زمان خوشه دهی تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه لارو نسل اول از جوانه های در حال گلدهی و غنچه تغذیه می کند و روی آن را با تارهایی می پوشاند، بیان کرد:  در برخی موارد نیز از جوانه های رویشی تغذیه کرده و سبب خشکیدن گل ها و جوانه ها و ریزش آن‌ها می شود.

مقتدرگفت: سطح زیر کشت انگور در شهرستان از سطح زیر کشت سایر باغات بیشتر بوده و ۶۰ درصد کل سطح باغات را شامل می شود.

مدیر جهاد کشاروزی فاروج، کل سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان را، ۲ هزار و ۶۵۶ هکتار عنوان کرد و افزود: ۴ هزار و ۲۷۰ نفر بهره بردار این محصول در شهرستان هستند و متوسط عملکرد شهرستان ۱۶ تن در هر هکتار است.

وی میزان تولید انگور شهرستان را ۴۲ هزار تن در سال و کشمش تولیدی را نیز ۸ هزار تن عنوان کرد و افزود: اشتغالزایی این محصول برای شهرستان بصورت مستقیم یک هزار و ۳۲ نفر و بصورت فصلی ۴۰ هزار نفر روز است.

مقتدر، ظرفیت تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی فعال شهرستان در حوزه این محصول را سالیانه ۶ هزارو ۲۰۰ تن عنوان کرد و گفت: ۶ واحد تولیدی شهرستان در این بخش فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از باغداران شهرستان بهره بردار این محصول هستند، لزوم برگزاری کلاس های ترویجی و دوره های آموزشی برای کاهش خسارت در حوزه انگور بیشتر است.

وی بیان کرد: با همین رویکرد از ابتدای امسال به تناسب نیاز این دوره ها برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

مقتدر با اشاره به اینکه خسارت خوشه خوار انگور شدیدا وابسته به مراحل رشد و نمو درختچه انگوراست و در ۳ مرحله اتفاق می افتد، افزود: لارو نسل ۲ از گوشت غوره تغذیه کرده و بر اثر تغذیه، پوست غوره خاکی رنگ و چروکیده شده و در نهایت حبه ها ریزش می کنند و لارو نسل ۳ از خوشه های رسیده تغذیه می کند که برای پییشگیری از این آفت به تناسب مراحل رشد محصول، این دوره ها برگزار می شود.

وی بهترین زمان برای مبارزه با نسل اول کرم خوشه خوار با انجام سمپاشی را تا ۷ خرداد عنوان کرده بود.

بهار سرد، آفت کرم خوشه خوار به باغات انگور فاروج آورد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha