• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032114271

رییس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر:

آینده پزشکی فرد محور را روشن اما سخت توصیف می‌کنم

آینده پزشکی فرد محور را روشن اما سخت توصیف می‌کنم

ایسنا/خراسان رضوی رییس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در قطر با بیان اینکه آینده پزشکی فرد محور را روشن اما سخت توصیف می‌کنم، گفت: آینده پزشکی را پزشکی فرد محور تشکیل می‌دهد بر خلاف پزشکی امروزی که یک روش درمان برای تمام افراد استفاده می‌شود در حالی‌ که همه ما می‌دانیم این روش درست نیست.

لوئیس سارایوا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود اینکه ویزیکول‌های خارج سلولی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی من نیست اما موردی که در این کنگره بسیار جالب توجه بود، تحقیقاتی بود که در ایران و در این حوزه انجام شده‌ است و این مساله که دانشمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در ایران توانسته‌اند مرزها را بشکنند و با وجود تمام محدودیت‌ها پژوهش‌های بسیار ارزشمندی را انجام دهند و نتایج بسیار خوبی به دست آورند، بسیار من را تحت تاثیر قرار داده است. 

این سخنران سومین سمپوزیوم بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ارتباط با همکاری‌اش با سایر کشورها، عنوان کرد: غیر از قطر، ارتباطاتی با اروپا، آمریکا و شمال استرالیا دارم اما با دیگر کشورهای خاورمیانه، در حال حاضر همکاری ندارم. در مرکز درمانی سیدرا و بیمارستان پژوهشی که در قطر وجود دارد، روی بیماری‌های ژنتیکی مخصوص هر فرد و درمان مناسب آن فرد فعالیت می‌کنم. هر زمان لازم باشد بسته به نوع بیماری، متخصصان برای درمان از سلول‌های بنیادی نیز استفاده می‌کنند.

سارایوا آینده پزشکی فرد محور را روشن اما سخت توصیف کرد و افزود: آینده پزشکی را پزشکی فرد محور تشکیل می‌دهد بر خلاف پزشکی امروزی که یک روش درمان برای تمام افراد استفاده می‌شود در حالی‌ که همه ما می‌دانیم این روش درست نیست. هر فردی عادات و ژنتیک خاص خود را دارد و ما باید بدانیم که محیط و ژنتیک هر فرد چه نقشی در بیماری‌اش دارد. ما مکانیسم ژنتیک فرد را بررسی می‌کنیم و با توجه به تاثیری که محیط دارد درمان را پیشنهاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بیماری‌هایی که عموما در بیمارستان قطر با شیوه فرد محور سعی در درمان آن می‌شود چاقی و دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ است زیرا در قطر شایع‌تر است. همچنین بیماری‌های مربوط به قلب، کلیه و نوروژنتیک مانند اوتیسم مورد توجه و درمان قرار می‌گیرند. البته روی بیماری‌های سرطان کودکان نیز کار می‌کنیم اما به دلیل اینکه جامعه هدف ما، جامعه کوچکی تلقی می‌شود، نتایج نیز محدود است.

سارایوا با تاکید بر اهمیت رشته‌های علوم پایه به عنوان مقدمه‌ای برای کاربردی کردن علوم به چالش‌هایی که در مسیر کاربردی شدن علوم پایه وجود دارد، بیان کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش در این مسیر اول بحث بودجه است و دوم مبحث نیروی انسانی. اساتید و پژوهشگران روی علوم پایه کار می‌کنند و در تولید علم نقش دارند اما بسیاری از دانشجویان وقتی می‌خواهند وارد کاربردی کردن علم به دست آمده شوند باید اول طرز فکر خود را تغییر دهند. موقع کار کردن روی علوم پایه هر زمان که بخواهیم می‌توانیم کار کنیم اما وقتی روی کاربرد کار می‌کنیم زمان محدود است و باید زود به نتیجه برسیم تا به درمان بیمار کمک کند.

رییس آزمایشگاه نورومتابولیسم و ژنتیکی عملکردی مرکز پزشکی سیدرا در خصوص زمینه‌های همکاری بین پژوهشگران ایران و قطر، خاطرنشان کرد: اولین قدم پیدا کردن موضوعاتی است که هر دو طرف به آن علاقه‌مند هستند و قدم دوم شرکت در کنفرانس‌های این‌چنینی است تا زمینه‌های همکاری مشخص شود، به طور مثال در این کنگره متوجه شدم رویان هم روی همان مسائلی کار کرده است که ما نیز در مرکز سیدرا قطر روی آن‌ها کار کرده‌ایم. گفت‌وگوهای اولیه نیز با رئیس جهاد دانشگاهی در مورد زمینه‌های همکاری‌های آینده انجام شد و من نیز هنگام برگشت به قطر در مورد این همکاری‌ها دیگران را تشویق خواهم کرد.

سارایوا قطری پرتقالی الاصل این سفر را اولین دیدار خود از ایران نام برد و گفت: در دیدارم از مشهد ابتدا به آرامگاه فردوسی رفتم که متوجه شدم در نظر ایرانیان او زبان فارسی را نجات داده است. ایران کشوری دوست داشتنی با مردم خوب و غذاهای عالی است. اولین بار هنگامی که دانشجوی دکتری در آلمان بودم انواع مختلف برنج‌ها با زعفران را در یک رستوران ایرانی تجربه کردم. از علم و دانشی که در اینجا تولید می‌شود متعجب شدم. شما خیلی بیشتر از چیزی که با وجود محدودیت‌ها توقع می‌رفت، پیشرفت کرده‌اید و این پیشرفت بسیار شایسته تقدیر است. 

آینده پزشکی فرد محور را روشن اما سخت توصیف می‌کنم

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha