• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032114350
  • خبرنگار : 50355

بحران آب در پارک ملی تندوره جدی است

بحران آب در پارک ملی تندوره جدی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز بحران آب و کمبود منابع آبی را از مهمترین چالش‌های محیط زیست این شهرستان اعلام کرد و گفت: به دلیل توزیع نامناسب بارندگی‌ها و عدم بارندگی به شکل مناسب و در زمان مناسب، در حال حاضر کمبود منابع آبی مهمترین چالش محیط زیست شهرستان درگز و از جمله پارک ملی تندوره است.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سال جاری برای دومین سال متوالی است که شهرستان درگز با پدیده خشکسالی مواجه است و اثرات سوء آن در حوزه محیط زیست طبیعی می‌تواند قابل توجه باشد؛ به طوری که در حال حاضر کمبود آب مهمترین دغدغه ما در حوزه محیط زیست طبیعی است.

وی اظهار کرد: میزان کاهش بارندگی‌ها نسبت به دوره آماری چهار درصد است که شاید درصد پایینی است اما با توجه به اینکه اکثر بارندگی‌های شهرستان ظرف مدت ۲ هفته و آن هم به صورت باران‌های سیل‌آسا و رگباری بود، این نوع بارندگی و توزیع نامناسب زمانی باعث شد میزان زیادی از بارندگی به صورت رواناب و یا تبخیر از دسترس خارج شده و نقشی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نداشته باشد.

تیموری افزود: بحران منابع آبی علاوه بر پارک ملی تندوره سایر مناطق شهرستان از جمله منطقه زرین‌کوه را که در حاشیه مرز است، تهدید می‌کند و خشکسالی در این منطقه نیز اثرات منفی بسیاری به همراه داشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز خاطرنشان کرد: با تلاش مستمر محیط‌بانان و اقداماتی از جمله ترمیم، تعمیر، مرمت و لایروبی منابع آبی مشکل آب حیات وحش تا این لحظه تا حدودی حل شده و توانسته‌ایم شرایط پایداری را برای حیات وحش ایجاد کنیم اما با پیشروی به سمت تابستان و گرم‌تر شدن هوا مشکل جدی‌تر شده و منابع آبی باز هم محدودتر خواهد شد؛ بنابراین برای حل این مشکل و جلوگیری از پدیده انقراض محلی و گدار حیات وحش که از تبعات منفی خشکسالی است، باید به فکر چاره‌ای اساسی باشیم و علاوه بر فعالیت دوچندان و آبرسانی به وسیله کامیون و تانکر و... حتما به حمایت‌های اعتباری نیاز داریم و از همین رو به لحاظ اعتباری باید تقویت شویم.

وی یادآور شد: با توجه به گرمای شدید هوا که در روزهای اخیر نیز شاهد آن بودیم، منابع آبی محدودتر شده و همین امر باعث می‌شود حیات وحش برای جبران کمبود آب وارد آبادی‌ها و روستاها شده و یا به منابع آب کشاورزی نزدیک شود. خواهشی که از همشهریان و جوامع محلی داریم، این است که از آسیب رساندن به حیات وحش جدا خوداری کنند.

تیموری همچنین به نقش موثر کمک‌های مردمی و حامیان محیط زیست در عبور از این بحران اشاره کرد و گفت: نقش موثر حمایت‌های مردمی در کمک به محیط زیست برای رفع مشکلات غیرقابل انکار است. در همین راستا درخواستی که از مردم داریم، این است که برای عبور از این بحران در قالب پویش‌های نذر طبیعت و... چه به صورت حمایت از طریق نیروی انسانی و چه به لحاظ مادی و اعتباری حامی محیط زیست باشند تا بتوانیم با کمترین خسارات این بحران را پشت سر بگذاریم.

پدیده گرد و غبار مهمترین معضل شهرستان در حوزه محیط زیست انسانی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز در ادامه به تشریح سایر مشکلات حوزه محیط زیست شهرستان پرداخت و در این زمینه گفت: علاوه بر بحران منابع آبی که در حوزه محیط زیست طبیعی با آن مواجه هستم، یکی از مشکلات و تهدیداتی که در حوزه محیط زیست انسانی با آن مواجهیم، پدیده گرد و غبار در منطقه است.

وی افزود: در شهرستان درگز کانون بحران لطف‌آباد در حوزه لطف‌آباد قرار دارد که با توجه به همجواری با صحرای قره‌قوم ترکمنستان و گاه به دلیل تنش‌های آب و هوایی و اقلیمی شاهد وقوع ریزگردها در منطقه هستیم که بخشی از این ریزگردها منشا خارجی داشته و بخشی نیز به دلیل فقر پوشش گیاهی منطقه و داخلی است.

تیموری تاکید کرد: تاثیرات سوء پدیده گرد و غبار بر جوامع انسانی و محیط زیستی بسیار زیاد است و لازم است که برای حل این مشکل مطالعاتی به صورت دقیق انجام و اجرایی شود.

پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان خراسان رضوی است که ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار وسعت دارد و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز واقع شده است. علاوه بر پلنگ که گونه شاخص جانوری این منطقه است، قوچ و میش اوریال کل و بز، گربه وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گراز و پرندگانی چون هما، دال و کرکس سیاه از جمله سایر گونه‌های ارزشمند پارک ملی تندوره است. مهترین گونه گیاهی منطقه نیز درخت اُرس است، به طوری که این پارک یک ذخیره‌گاه مناسب برای این درخت است که از پوشش مناسبی برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha