• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401032214936
  • خبرنگار : 50159

مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان:

ترویج ملیله‌کاری بعد از جهانی شدن تسریع یافته است

ترویج ملیله‌کاری بعد از جهانی شدن تسریع یافته است

ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بعد از اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید، روند ترویج این صنعت در زنجان سرعت بیشتری به خود گرفته است.

امیر ارجمند روز گذشته (۲۱ خردادماه) در اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی که همزمان با هفته صنایع‌دستی در حال برگزاری است، اظهار کرد: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و سایر دستگاه‌های اجرایی، اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در زنجان همزمان با هفته صنایع‌دستی در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: اولین دوره مسابقات آزاد کشوری ملیله‌سازی در زنجان با هدف شناسایی استادکاران و نخبگان ملیله‌سازی، همزمان با هفته صنایع‌دستی در کارخانه کبریت با حضور صنعتگران از ۹ استان در حال برگزاری است.

این مسئول ادامه داد: زنجان در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهر جهانی ملیله از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسید و به عنوان خاستگاه اولیه هنر ملیله‌کاری با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، نام خود را در میان بهترین‌های این صنعت دستی حفظ کرده و برای احیای جایگاه اصلی خود تلاش می‌کند.

ارجمند تصریح کرد: ملیله‌کاری در زنجان هنر ظریف و اصیلی است که با ذوق و صبر هنرمندان همچنان در این دیار زنده است. این هنر در زنجان وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده و گاه سوی چشمان خود را در این راه از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: پس از ثبت جهانی این شهر به عنوان شهر جهانی ملیله، ترویج در حوزه صنایع‌دستی به ویژه در هنر ملیله‌کاری رو به رشد است تا در این هنر تکرار رخ ندهد و با استفاده از نسل جدید و ایده‌های نو رو به رشد و پیشرفت هستیم و امیدوارم این برنامه در سال‌های آینده به صورت منسجم‌تر اجرا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: مواد اولیه این مسابقه شامل نقره خالص بوده و اساتید داور و پیشکسوت این مسابقه توسط معاون صنایع‌دستی استان زنجان معرفی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha