• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032215470
  • خبرنگار : 50355

مراودات تجاری جاده‌ای در مرز سرخس به روال عادی بازگشته است؟

مراودات تجاری جاده‌ای در مرز سرخس به روال عادی بازگشته است؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره ترانزیت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تردد جاده‌ای در مرز سرخس همچنان از طریق تحویل یدک و نیمه یدک به کامیون‌های ترکمنستانی و انتقال آن به مقصد انجام می‌شود اما با توجه به اینکه ترکمنستان در حال کم کردن محدودیت‌های کرونایی است، انتظار داریم به زودی تردد به روال عادی پیش از کرونا بازگردد.

اواخر اردیبهشت ماه خبری مبنی بر موافقت ترکمنستان با عبور کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس منتشر شد و قرار بود از اول ژوئن ۲۰۲۲(۱۱ خرداد ماه) این امر اجرایی شود اما گزارش‌ها حاکی از این است که این امر هنوز محقق نشده است.

رئیس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در همین زمینه و در پاسخ به این سوال که آیا مراودات تجاری در پایانه مرزی سرخس به روال عادی بازگشته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مراودات تجاری در پایانه مرزی سرخس هنوز به روال عادی پیش از کرونا بازنگشته و در حال حاضر طبق روال یک سال و نیم گذشته تردد در مرز سرخس از طریق تحویل یدک و نیمه یدک به کامیون ترکمنی و انتقال آن به مقصد در حال انجام است.

مرتضی مجردی اظهار کرد: با توجه به گزارش‌هایی که داریم، ترکمنستان در حال کم کردن محدودیت‌های کرونایی است و پیش‌بینی می‌شود که این کاهش محدودیت‌ها برای مرزهای جاده‌ای هم اجرا شود.

مجردی تصریح  کرد: در زمینه کاهش محدودیت‌ها گشایش‌هایی از طرف کشور ترکمنستان انجام شده و این کشور چندی پیش اعلام کرد که ناوگان عبوری از خاک این کشور به مقاصد کشورهای آسیای میانه می‌توانند با کامیون خود از داخل خاک این کشور عبور کنند اما تاکنون و به دلیل مسائل مرتبط با صدور ویزا و طولانی بودن فرایند آن، این امر اجرایی نشده است.

وی افزود: معمولا فرآیند دریافت ویزای ترکمنستان یک پروسه سه الی چهار هفته‌ای است که در حال حاضر شروع شده است.

در ۲ ماه نخست سال جاری بیش از ۱۵۳ هزار تن کالا از طریق مرز سرخس جابه‌جا شده است

رئیس اداره ترانزیت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به اهمیت مرز سرخس و نقش آن در تردد به کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و افزود: در بخش حمل و نقل جاده‌ای و تردد به کشورهای آسیای میانه سرخس جایگاه مهمی دارد و به دلیل نزدیکی مرز سرخس به مرزهای فاریاب کشور ترکمنستان که هم‌مرز با کشور ازبکستان است، اکثر محموله‌های باری به مقصد کشورهای آسیای میانه از طریق این مرز انجام می‌شود.

مجردی افزود: احداث و بهره‌برداری از پل جدید بتنی روی رودخانه مرزی این شهر و وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس از ویژگی‌های مهم این شهر مرزی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در کریدور شمال به جنوب ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه روزانه به طور متوسط حدود ۱۰۰ وسیله نقلیه ورودی و ۱۷۵ وسیله نقلیه خروجی از مرز سرخس تردد دارند، یادآور شد: در ۲ ماه نخست سال جاری در بخش جاده‌ای از مرز سرخس در مجموع ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ تن کالا جابه‌جا شده که از این تعداد ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تن کالا از طریق مرز خارج و ۱۷ هزار تن کالا نیز وارد شده است.

رئیس اداره ترانزیت، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به لحاظ حمل کالای ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ به شرایط قبل از کرونا یعنی سال ۱۳۹۸ رسیده‌ایم و امیدواریم با تسهیل شرایط ترددی و با پیگیری‌های انجام شده، در خصوص حمل یکسره محمولات به کشورهای آسیای میانه شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری به کشورهای آسیای میانه باشیم.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha