• دوشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401032316048
  • خبرنگار : 50416

مسئول پایگاه انتقال خون ملایر:

اهدا کنندگان خون ۴۸ تا ۷۲ ساعت ورزش سنگین انجام ندهند

اهدا کنندگان خون ۴۸ تا ۷۲ ساعت ورزش سنگین انجام ندهند

ایسنا/همدان مسئول پایگاه انتقال خون شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه اهداکنندگان ۴۸ تا ۷۲ ساعت از انجام ورزش های سنگین خودداری کنند، مطرح کرد: اهداکنندگان ۶ تا ۸ ساعت پس از اهدای خون مایعات بیشتری بنوشند.

محمد زنداکبری در گفت‌وگو با ایسنا،با بیان اینکه ۹۵ درصد اهداکنندگان خون در کشور آقایان و پنج درصد خانم ها هستند، گفت: رفتارهای پرخطر در زنان کمتر است و برای اهدای خون مناسب‌تر هستند اما متأسفانه به علت برخی باورهای غلط، زنان آمار بسیار پایینی در اهدای خون دارند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تا امروز -دوشنبه ۲۳ خردادماه- ۳۵۲۵ نفر برای اهدای خون به این مرکز مراجعه کردند، افزود: از این تعداد، ۳۰۶۸ نفر شامل ۲۹۲۰ مرد و ۱۵۴ زن موفق به اهدای خون شدند که ۱۸۰۲ نفر اهداکننده مستمر، ۷۰۵ نفر اهداکننده با سابقه و ۵۶۷ نفر اهداکننده بار اولی بودند.

وی تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته، از ۲۶۱۱ نفر مراجعه کننده، ۲۳۲۸ نفر موفق به اهدای خون شدند و از ابتدای سال‌جاری تا ۲۳ خردادماه با اهدای یک میلیون و ۴۴۱ هزار سی سی خون، اهدای خون در شهرستان ملایر ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

زنداکبری به مراجعه ۱۲ هزار و ۹۱۳ نفر در سال ۱۴۰۰ برای اهدای خون اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۶۶ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۱۰ هزار و ۸۸۳ نفر از آنها مرد و ۵۱۲ نفر زن بودند و آمار نسبت به سال ۹۹  افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد اهداکنندگان خون در کشور آقایان و ۵ درصد خانم ها هستند، ادامه داد: رفتارهای پرخطر در زنان کمتر است و برای اهدای خون مناسب‌تر هستند. زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزء اهداکنندگان مستمر باشند اما متأسفانه به علت برخی باورهای غلط، آمار بسیار پایینی در اهدای خون دارند.

مسئول پایگاه انتقال خون شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه اهداکنندگان ۴۸ تا ۷۲ ساعت از انجام ورزش های سنگین خودداری کنند، مطرح کرد: ضروری است که اهداکنندگان ۶ تا ۸ ساعت پس از اهدای خون مایعات بیشتری بنوشند. خون از دست رفته پس از اهدای خون سه ماهه جایگزین می شود.

وی با اشاره به اینکه آقایان سه ماه یکبار و خانم ها چهار ماه یکبار می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند، اظهار کرد: اهدای هر ۱۵۰ سی سی خون، غلظت خون را نیم واحد کاهش می دهد بنابراین اهدای یک واحد خون یعنی ۴۷۰ سی سی، غلظت خون را ۱.۵ تا ۲ واحد کاهش می‌دهد.

زنداکبری تأکید کرد: میزان خون‌گیری در حجامت ۴۰ تا ۷۰ سی سی است بنابراین اهدای خون تأثیر بسیار چشمگیرتری در کاهش غلظت خون دارد.

مسئول پایگاه انتقال خون شهرستان ملایر به شرایط اهداکنندگان اشاره کرد و یادآور شد: سن اهداکنندگان باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال با وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد البته اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سالگی می توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha