• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401032416854
  • خبرنگار : 50046

چرا میزان تولید غلات در مزارع آبی خراسان شمالی پایین تر از میانگین کشوری است؟

چرا میزان تولید غلات در مزارع آبی خراسان شمالی پایین تر از میانگین کشوری است؟

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید عملکرد تولید غلات در مزارع آبی این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

حمید ناور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میانگین تولید غلات در هر هکتار در اراضی آبی این استان ۳ تن و ۴۰۰ کیلوگرم است که  کشاورزان خبره آن را به هشت و حتی تا ۱۴ تن رسانده اند.

وی افزود: سطح زیر کشت مزارع گندم آبی در این استان ۴۷ هزار هکتار، جو آبی ۲۳ هزار هکتار، گندم دیم ۹۲ تا ۱۰۰ هزار هکتار و جو دیم ۲۷ هزار هکتار است.

نامور ادامه داد: یکی از مواردی که موجب شده تا میزان عملکرد غلات در مزارع آبی کمتر باشد این است که با توجه به کمبود منابع آبی در این استان به علت کاهش بارندگی های شدید، کشاورزان نمی توانند به طور کامل آب مورد نیاز مزارع آبی را تامین کنند.

وی تصریح کرد: در واقع در حال حاضر مزارع آبی در این استان بیشتر به صورت نیمه آبی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هزینه تامین آب نیز در این استان بالا است، کشاورز باید آب مورد نیاز خود را از شرکت آب منطقه ای خرید کند از سوی هزینه های برای خرید برق، تعمیر پمپ و ... نیز پرداخت کند این در حالی است که آب در استان هایی  همچون گلستان موجود است و کشاورز مجبور نیست که هزینه زیادی را پرداخت کند.

وی گفت: به بالا بودن قیمت کود اشاره کرد و گفت: بالا بودن قیمت کود سبب شده تا کشاورزان استان به خوبی و به درستی از این کودهای پایه برای مزارع خود استفاده نکنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برای مرتفع کردن این مشکل به صورت کشت قراردادی پیش رفته ایم بطوریکه کشاورز برای کشت محصولاتی همچون پنبه با کارخانجات مربوطه قرار داد منعقد کرده و آن کارخانجات نیز نهاده هایی همچون کود را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشاورزی در این استان به صورت سنتی انجام می شود و کشاورزان اگر هزینه هایی برای مزارع خود انجام می دهند فقط به دید هزینه به آن نگاه می کنند و دید افزایش راندمان به آن را ندارند.

نامور با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات بخش کشاورزی در این استان خرده مالکی است، افزود: خرده مالکی نیز سبب شده تا کشاورز متحمل هزینه های زیادی شود و از سوی دیگر کشاورزان فکرهای متفاوتی برای کشت داشته باشند.

وی تاکید کرد: سه عامل در افزایش تولید محصول تاثیر دارد که شامل استفاده از بذر مناسب، استفاده از کودهای پایه و تاریخ کشت است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که تعدادی از کشاورزان نسبت به قیمت بالای بذور گلایه دارند و در سال گذشته گندم کشت شده را برای استفاده به عنوان بذر تحویل مراکز خرید گندم نداده اند؟ اظهار کرد: ممکن است بسیاری از گندم های مذکور مشکل چروکیدگی و شکستگی داشته باشند و همین امر ۵ تا ۱۰ درصد موجب کاهش عملکرد می شود.

وی گفت: از سوی دیگر ممکن است گندم با کمبودهایی در زمین های کشاورزی تولید شده باشد که کشت دوباره آن در همان زمین کشاورزی سبب می شود تا عملکرد تا پنج درصد کاهش یابد و به همین دلیل است که کشاورزان از طرح زارع به زارع در بحث بذور  حمایت کنند تا دچار کاهش عملکرد نشوند.

نامور افزود: بذوری که در دست کشاورز است برای کشت باید ضدعفونی شود که کشاورز باید هزینه خرید سم را متحمل شود این در حالی است که بذور اصلاح شده به صورت ضدعفونی شده در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در بذور اصلاح شده چروکیدگی و شکستگی وجود ندارد و هزینه هایی که کشاورز برای آماده سازی بذرهای خود می کند با قیمت بذر اصلاح شده، یک اندازه در می آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha