• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401032517440
  • خبرنگار : 50037

آغاز عملیات مرمت اضطراری حمام قدیمی کمک سفلی در اسدآباد

آغاز عملیات مرمت اضطراری حمام قدیمی کمک سفلی در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره میراث فرهنگی‌گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از آغاز عملیات مرمت اضطراری حمام قدیمی روستای کمک سفلی در این شهرستان خبر داد.

کامران اکبری شایگان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرمت این حمام قدیمی با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۱۵۰۰میلیون ریال در دست اجرا بوده که این مرمت اضطراری شامل : عملیات خاک برداری پشت بام حمام به منظور سبک‌سازی سقف، پالومه و عایق کاری پشت بام برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سقف، نصب نورگیرهای جدید حمام و نیز اندود و بندکشی قسمت‌های مرمت شده است.

وی با بیان اینکه ثبت این حمام قدیمی در فهرست آثار ملی کشور در دست پیگیری بوده و منتظر شماره ثبت است، افزود: هنوز شماره ثبت این حمام قدیمی نیامده و به دلیل اینکه قسمتی از این بنا  تخریب شده بود و امکان آن می رفت که به بنا آسیب برسد به ناچار مجبور شدیم مرمت اضطراری آن را انجام دهیم و منتظر ثبت شماره آن در فهرست آثار ملی کشور نمانیم.

اکبری شایگان ادامه داد: حمام قدیمی روستای کمک سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه یکی از حمام‌های قدیمی شهرستان بوده که این حمام تا سال ۹۴ فعال بوده و اهالی روستا از این حمام عمومی استفاده می‌کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حمام کمک سفلی به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد به شمار می رود که تا سال ۹۴ فعال بوده است، افزود: با ثبت این حمام در فهرست آثار ملی کشور به تعداد آثار ثبت شده شهرستان در فهرست آثار ملی کشور افزوده خواهد شد.

اکبری شایگان با اشاره به اینکه شهرستان اسدآباد علاوه بر حمام قدیمی کمک سفلی دارای دو حمام قدیمی دیگر شامل حمام نیلوفر در شهر اسدآباد و حمام قدیمی در شهر آجین بوده که حمام نیلوفر مربوط به دوران صفویه از سالها پیش ثبت فهرست آثار ملی کشور شده و حمام قدیمی شهر آجین متعلق به دوران قاجاریه نیز برای پیگیری ثبت در فهرست آثار ملی کشور دارای برخی نواقص بود که خوشبختانه این نواقص مرتفع شده و ثبت آن در دست پیگیری است.

وی در رابطه با حمام قدیمی نیلوفر شهر اسدآباد هم گفت: در حال حاضر مرمت ۲۵ تا ۳۰ درصد این طرح به دلیل کمبود اعتبار باقی مانده و منتظر اعتبار لازم است.

اکبری شایگان تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند تقاضا  داده و با آورده و  سرمایه شخصی خود باقی مانده  مرمت این حمام تاریخی را به اتمام رسانده و چندین سال از این مکان طبق توافقی که با میراث فرهنگی و شهرداری خواهند داشت بهره‌برداری کنند.

وی یادآور شد: در صورت تکمیل پروژه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی بهره‌برداری از این‌حمام برای کاربرد سفره خانه سنتی و نمایشگاه، نگارخانه، مجموعه فرهنگی و یا هر کاربرد دیگر بستگی به تصمیم متقاضی خواهد داشت ضمن اینکه این کاربرد باید با بنای ساختمان نیز همخوانی لازم را داشته باشد.

اکبری شایگان خاطر نشان کرد:در رابطه با حمام کمک سفلی نیز  کمیته فنی  میراث فرهنگی پس از مرمت طرح تصمیم بر آن خواهد گرفت که از این مکان برای چه برنامه‌ای استفاده شود ضمن اینکه در رابطه با حمام قدیمی آجین نیز همین موضوع صدق خواهد کرد.

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد یاد آور شد:در حال حاضر تعداد آثار شناسایی شده تاریخی فرهنگی شهرستان اسدآباد ۱۵۲ اثر بوده که تعداد ۵۹ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha