• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401032517751
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/فرصتی برای مطالبه‌گری/

آب؛ کلیدواژه توسعه اقتصادی اصفهان

آب؛ کلیدواژه توسعه اقتصادی اصفهان

ایسنا/اصفهان اگرچه اصفهان قطب صنعت کشور است، اما به گفته فعالان اقتصادی، بروکراسی سخت اداری فضای کسب و کار را در این استان بسته کرده، از سوی دیگر توسعه و اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه اقتصادی به موضوع آب گره خورده است.

ابراهیم رئیسی در بیست و پنجمین سفر استانی خود فردا پنجشنبه به اصفهان سفر می‌کند و قرار است به طور مستقیم و از نزدیک شنوای مشکلات و چالش‌های این استان به ظاهر برخوردار که امروز با بحران آب، فرونشست زمین و ... روبروست، باشد. امروز بسیاری از فعالان اقتصادی خواستار تفویض اختیار استانی از رئیس جمهور هستند و بر این باورند که کم آبی بر مدل سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌های آنها در این استان تاثیر مستقیم دارد.  

دانشیار گروه علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا درباره خواسته فعالان اقتصادی اصفهان از رئیس‌جمهور، اظهار کرد: در حالی‌که تولید ناخالص داخلی منطقه اصفهان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها بالا است، اما نرخ رشد اقتصادی استان و همچنین توزیع امکانات اقتصادی و درآمد استان اصفهان نسبت به متوسط کشوری مطلوب نیست.

محمد واعظ گفت: بنابراین باید سلسله تصمیماتی در خصوص به حرکت درآمدن نرخ رشد اقتصادی استان و ارتقای رفاه عمومی اتخاذ شود.

ضرورت تمرکز دولت بر طرح‌های پیشران

این استاد اقتصاد گفت: با توجه به مجموع محدودیت‌هایی که به‌طور ساختاری دولت با آن روبروست و به دلیل تحریم سال‌های اخیر، نباید انتظار ارتقای نرخ رشد استان را از طریق انجام سرمایه‌گذاری‌های وسیع همچون سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت در استان را داشت، بلکه در شرایط کمیابی منابع برای سرمایه‌گذاری، دولت باید به‌سرعت بر روی پیشبرد طرح‌های پیشران در سرمایه‌گذاری متمرکز شود.

وی با اشاره به خصوصیت طرح‌های پیشران، گفت: این طرح‌ها باید جذب‌کننده انبوه بخش خصوصی باشد.

واعظ توضیح داد: برای مثال در منطقه بین سگزی تا کوهپایه طرحی جهت تولید و انبارداری کالا پیش‌بینی‌شده که نیازمند سرمایه‌گذاری برای زودتر به بهره رساندن این طرح هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری برای این طرح می‌تواند عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را به منطقه شرق اصفهان جذب کند.

وی افزود: از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در جنوب اصفهان همچون دهاقان یا شهرضا همین کارکرد را البته در مقیاس محدودتری به دنبال خواهد داشت.

دانشیار گروه علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان دومین پیشران را پیشران نهادی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در شهری زندگی می‌کنیم که به لحاظ سابقه نهادهای اقتصادی، سابقه جذاب و گسترده‌ای دارد، اما این نهادها باید از طریق سازمان‌دهی جدید اثربخشی بیشتری پیدا کنند.

وی توضیح کرد: برای مثال در استان اصفهان از یک سو واحدهای تحقیق و توسعه و از یک سوی دیگر دانشگاه‌های توانمند وجود دارد.

واعظ با بیان اینکه پیشران نهادی از طریق تلفیق واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های بزرگ با واحدهای پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این تلفیق نهادی و بروکراسی زدایی از فرایند آن امکان رشد درون‌زا را برای اقتصاد ملی و اقتصاد استان فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امید است تلفیق بین مجموعه نهادهای خیریه استان با سازمان‌های خیریه رسمی همچون بهزیستی و کمیته امداد، در ارتقای رفاه عمومی جامعه و حمایت از اقشار کم‌بضاعت موثر باشد.

ضرورت افزایش بهره‌وری آب در مصرف

این استاد اقتصاد، ادامه داد: سومین مقوله سیاست‌های اقتصادی ویژه‌ای است که از یک‌سو برای بستن منافذ و از سوی دیگر برای زمینه‌سازی رشد اقتصادی نیاز است که یک نمونه آن مبارزه با رانت‌طلبی در عرصه زمین به‌خصوص زمین‌های حاشیه شهری است.

وی در مورد موضوع آب و فرونشست زمین در اصفهان، گفت: در حوزه آب اگرچه سیاست انتقال آب را نمی‌توان به فراموشی سپرد، اما سیاست محوری اصلی بالا بردن بهره‌وری آب در مصرف است که این کار از طریق قیمت‌گذاری مناسب بر روی آب و نظام جدید توزیع آب پاسداشت و اعاده حقابه‌های تاریخی در خصوص آب امکان‌پذیر است.

واعظ تاکید کرد: به‌ طور قطع بدون ارتقا بهره‌وری آب و تاکید بر طرح‌های مبتنی بر انتقال آب به‌طور اساسی چاره‌ساز مشکل استان نخواهد بود.

آب، اساسی‌ترین مسئله برای اصفهان است

هوشنگ شجری، دیگر استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: آب، اساسی‌ترین مسئله برای اصفهان است و این موضوع باید به شکل دقیق مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه امروز تکنولوژی انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر شکست خورده است، توضیح داد: زمانی که آب را از نقطه A به نقطه B منتقل می‌کنیم، مشکلی را در نقطه‌ای دیگر حل می‌کنیم، اما همان نقطه A دچار مشکل می‌شود بنابراین تکنولوژی انتقال آب با توجه به تجربیات سالیان گذشته باید کنار گذاشته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های جدید که امارات و عربستان در پیش گرفته‌اند، گفت: تکنولوژی استفاده از آب دریا و شیرین کردن آب دریا است که در این شرایط مشکل آب برای تمام منطقه حل می شود.

وی افزود: امروز بزرگ‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، مقدمات انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است که هر دو به اقیانوس راه دارند و از این طریق می توان کمبود آب در دشت مرکزی ایران را حل کنیم. البته این طرح هزینه سنگینی دارد.

شجری با اشاره به درخواست دوم خود از رئیس جمهور، گفت: دولت باید صنایع را ملزم کند که آب مورد نیاز خود را نه از زاینده رود بلکه از دریای عمان و خلیج فارس تامین کنند، بنابراین فولاد مبارکه و سایر صنایع فولادسازی داخل استان باید ملزم شوند که حداکثر در مدت دو سال آب مورد نیاز خود را از دریا به مراکز صنعتی خود منتقل کنند تا این میزان فشار از منابع آبی استان کاهش یابد.

ضرورت تفویض اختیارات اقتصادی به اصفهان

همچنین بهنام ابراهیمی، پژوهشگر اقتصادی اصفهان با اشاره به خواسته‌های فعالان اقتصادی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به اصفهان به ایسنا، گفت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی تفویض اختیارات در حوزه اقتصاد است.

وی توضیح داد: امروز بسیاری از موضوعات و برنامه‌ریزی‌های استانی به‌صورت متمرکز انجام می‌شود، در حالی‌که وجود یک نگاه کلان کشوری، برخی مسائل را با مشکل مواجه می‌کند. به‌عنوان‌مثال باتوجه به محدودیت منابع و وجود برخی منابع طبیعی، بخش‌های خاص از امور باید در استان برنامه‌ریزی شود، اما اینکه برنامه‌ریزی همین موضوعات را از مرکز داشته باشیم و اخذ مجوزها به مرکز کشور ارجاع داده شود، موجب آسیب به محیط کسب‌وکار اصفهان می‌شود.

وی گفت: اگر سند آمایش ملی و تدوین سند استانی، اجرا، صدور مجوز و برنامه‌ریزی و انجام آن و بازگشت برخی درآمدها برای سرمایه‌گذاری به‌صورت استانی در نظر گرفته شود، به‌طور قطع قدم بزرگی به سمت خروج از رکود در استان خواهد بود.

سرمایه‌گریزی مانع مهم توسعه اصفهان

ابراهیمی موانع صدور مجوز و آب را چالش بزرگ اقتصادی اصفهان توصیف کرد و افزود: به‌طور قطع یکی از موانع مهم توسعه استان سرمایه‌گریزی است که با توجه به تفاوت در اجرای قانون در کشور اتفاق می‌افتد.

وی توضیح داد: متأسفانه در اصفهان قانون حتی فراتر از آنچه که باشد توسط مجریان اجرا می‌شود، در حالی که در اجرای همین قانون در استان‌های دیگر و مجاور سختگیری نمی‌شود.

این پژوهشگر اقتصادی با انتقاد بر اینکه پایلوت بسیاری از قوانین در اصفهان گذاشته شده است، گفت: این اتفاق موجب شده تا کارآفرین، تولیدکننده و ... با خروج از اصفهان دیگر دغدغه مالیات، تأمین اجتماعی و ... را نداشته باشد که این موجب آسیب به سرمایه‌گذاری و سرمایه اجتماعی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تقریباً تمام توسعه صنعتی و محیط زیستی استان معطل آب مانده است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های انتقال آب از داخل و خارج استان به اصفهان و شیرین سازی آب دریا و ... قطعاً باید از طریق منابع ملی انجام شود و برنامه‌ریزی آن باید به‌صورت ملی و کشوری انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha