• پنجشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032618497
  • خبرنگار : 50404

/تازه‌های نشر/

کتاب‌های جدید انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

کتاب‌های جدید انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کتاب‌های جدید انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با رویکرد «کودک و تجربه طبیعت» منتشر شد.

انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در نظر دارد با انتشار مجموعه کتاب‌های کودک و تجربه طبیعت بیش از پیش به جنبه‌های مختلف آموزش حفظ محیط زیست به کودکان بپردازد، کتاب‌های جدید خود در این زمینه را منتشر کرد.

پنداشت تربیت؛ چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند؟

کتاب «پنداشت تربیت؛ چرا بچه‌ها این‌گونه که می‌بینیم بار می‌آیند؟» از مجموعه کتاب‌های کودک و تجربه طبیعت نوشته جودیت ریچ هریس و ترجمه شده توسط ناهید رضازاده در ۴۶۴ صفحه با قطع وزیری است.  

نویسنده این کتاب در مقدمه آن آورده است: این کتاب قرار نیست از آن کتاب‌هایی باشد که می‌گویند همه چیز ژنتیکی است؛ نه، همه‌چیز ژنتیکی نیست. محیط نیز درست به اندازه ژن‌ها اهمیت دارد. آنچه کودکان هنگام بزرگ‌شدن تجربه می‌کنند، درست به اندازه آنچه با آن به دنیا آمده‌اند، مهم است. من ذهنیتم را درباره اینکه آیا «تربیت» واقعا مترادف «محیط» است، تغییر دادم.

من مترادف قرار دادن تربیت با محیط را مصادره به مطلوب می‌دانم. کاربرد تربیت به عنوان مترادف محیط بر این فرض استوار است که آنچه رشد کودکان را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد، غیر از ژن‌ها نحوه بزرگ کردن آن‌هاست. من نام این فرض را «پنداشت تربیت» می‌گذارم.

انسان‌شناسی یادگیری در کودکی

کتاب «انسان‌شناسی یادگیری در کودکی» نیز از مجموعه کتاب‌های کودک و تجربه طبیعت نوشته شده توسط دیوید ف. لنسی، جان باک و سوزان گسکینز و ترجمه‌ شده توسط سیدمحمد بهروز در ۳۹۲ صفحه با قطع وزیری است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: انسان‌شناسانی که در نگارش این کتاب سهیم بوده‌اند، شیوه‌های یادگیری کودکان را در زمینه‌هایی مکتوب کرده‌اند که تاکنون برای دانش غربی ناشناخته بوده و تعمیم‌هایی که درباره ‌یادگیری انسان صورت‌بندی کرده‌اند، با ملاحظه ‌جامع‌نگر شواهد موجود صورت گرفته و نه با استنتاج از مطالعاتی محدود یا با تحمیل نظریه‌هایی که موضوعیت‌شان محل تردید است.

نتایج کوشش آن‌ها آشکارگرِ ویژگی‌های جهان‌شمول و تغییرپذیر در یادگیری به‌مثابه‌ وجه مبنایی سازگاری‌یافتن انسان است.

کودکی و طبیعت؛ اصول طراحی برای معلمان

همچنین کتاب «کودکی و طبیعت؛ اصول طراحی برای معلمان» از مجموعه کتاب‌های جدید کودک و تجربه طبیعت نوشته دیوید سوبل و ترجمه شده توسط گلنار محبعلی در ۱۹۲ صفحه با قطع وزیری است.

در این کتاب نویسنده با این پیش‌فرض که ارتباط پیوسته با طبیعت برای رشد کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است و تاثیرات قابل‌ ملاحظه‌ای بر سلامت جسم و روان آن‌ها دارد، بر نقش پررنگ مدرسه در تداوم پیوند با طبیعت و تاثیرات آن در بزرگسالی متمرکز می‌شود. او معتقد است مدرسه می‌تواند جهت هوشمندتر کردن جامعه، ارتقا و بهتر شدن آن و حفاظت از طبیعت گام بردارد و به کودکان کمک کند به‌ جای آنکه نسبت به زمین بی‌اعتنا باشند، به آن عشق بورزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha