• پنجشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401032618504
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تعریف ۱۴ پروژه دانش بنیان برای حفاظت از منابع طبیعی در خراسان جنوبی

تعریف ۱۴ پروژه دانش بنیان برای حفاظت از منابع طبیعی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به شعار تولید دانش بنیان و سیاست کاری منابع طبیعی در هفت بخش کاری منابع طبیعی، ۱۴ پروژه دانش بنیان را تعریف کرده‌ایم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان و بنیاد علمی نخبگان و دانشگاه‌ها عملیاتی خواهیم کرد.

علیرضا نصرآبادی، امروز پنج شنبه ۲۶ خرداد در نشست خبری روز بیابان زدایی اظهار کرد: خراسان جنوبی با مساحت ۱۵ میلیون و  ۷۹ هزار و ۷۱۷ هکتار، حدود ۹ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است، افزود: این شرایط موجب شده که متأسفانه از کل عرضه‌های طبیعی خراسان جنوبی ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان‌ کرد: امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی با شعار عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی برگزار می‌شود و از بین رفتن توان‌ اکولوژیکی خاک، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها، نابودی پوشش گیاهی مراتع و نقصان تولید در عرصه‌های طبیعی، کاهش کیفی و کمی منابع آبی و کاهش حاصلخیزی خاک از تبعات بیابان است.

نصرآبادی گفت: اکنون سالانه ۲۱ تن در هکتار فرسایش بادی و ۱۴ تن در هکتار فرسایش آبی مواجهیم که در تخریب سرزمین بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: در ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از استان شاهد وجود پدیده بیابان و مراتع کم تراکم هستیم که بیش از ۸۶ درصد مساحت خراسان جنوبی را شامل می شود.

نصرآبادی با اشاره به وجود ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی، افزود: این کانون‌های فرسایش بادی بیشتر در نهبندان و طبس وجود دارد که در راستای مقابله با بیابان ۲۸ طرح مطالعاتی برای حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار انجام شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات حوزه بیابان زدایی اختصاص یافت که در سطح ۱۰هزار هکتار مدیریت منابع بیابانی را در دستور کار خواهیم داشت.

وی با اشاره به شعار سال جاری «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی»، بیان کرد: برای عملیاتی کردن شعار سال ۱۴ پروژه دانش بنیان را شامل تثبیت خاک در خندق‌ها و گالی‌ها، آبیاری هوشمند نهالستان ها، نوآوری در پایش جنگل، استفاده از زنجیره بلوکی در توسعه نهال کاری، راه اندازی سامانه جامع منابع طبیعی، برندسازی و استانداردسازی تولید نهال، کنترل هوشمند منابع طبیعی، تجهیزات نوین اطفای حریق، استفاده از میسکانتوس در زراعت چوب، تاسیس مرکز ملی دیسپچینگ، در بذرپاشی با پهپاد، کاشت قلمه بدون آبیاری، استفاده از اینترنت اشیاء تعریف کردیم.

تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور

نصرآبادی با بیان اینکه دامداران دارای پروانه چرای دام تا پایان سال ۱۴۰۱ فرصت دارند را تمدید کنند و البته باید نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کرده تا تمدید پروانه چرای آنان اقدام انجام گیرد، گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۱۰ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۹ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مقابله با بیابان‌زایی، افزود: در سال ۱۴۰۰ سرجمع اعتبارات ما ۳۰۴ میلیارد تومان بود که ۱۴ میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات استانی است که ۳۲ درصد آن تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث برند سازی نهال‌ها و بذرپاشی با پهبادها نیز در سال جاری ورود خواهیم داشت، یادآور شد: کاشت قلمه بدون آبیاری با توجه به شرایط منطقه نیز امکان سنجی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha