• پنجشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401032618567
  • خبرنگار : 50176

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد:

پرداخت بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات/ برپایی ۳ خانه صنایع‌دستی در لرستان

پرداخت بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات/ برپایی ۳ خانه صنایع‌دستی در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از پرداخت بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ و برپایی ۳ خانه صنایع‌دستی در استان خبر داد.

سید امین قاسمی، اظهار کرد: پایین بودن هزینه‌های تولید و مواد اولیه، ارزش‌افزوده بالا، وجود اساتید ماهر و برجسته در رشته‌های مختلف بومی و غیربومی صنایع‌دستی و آموزش آسان و کم‌هزینه ازجمله مزایای مهم قابل توجه صنایع‌دستی استان است که زمینه تولید و بازار فروش آن را فراهم کرده و در ایجاد اشتغال مولد و دیرپا بسیار تأثیرگذار است.

وی از فعالیت بیش از ۳۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۸۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در بیش از ۵۲ رشته بومی و غیربومی رایج صنایع‌دستی در سطح استان خبر داد و افزود: برپایی بیش از ۲۷ بازارچه فروش نوروزی و نمایشگاه‌های فصلی و مناسبتی، حضور در بیش از ۱۲ نمایشگاه ملی و سراسری منطقه‌ای، کسب ۷ نشان و مهر مرغوبیت و نشان ملی صنایع‌دستی، توسط صنعتگران صنایع‌دستی استان و گردش مالی سالانه بیش از ۶۵ میلیارد ریال این هنر- صنعت در بخش فروش مربوط به برگزاری نمایشگاه و بازارچه‌ها همگی سند درخشانی بر وجود ظرفیت‌های و استعدادهای فراوان در بخش صنایع‌دستی لرستان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: طی سال‌های اخیر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای احیا و رونق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان انجام‌شده است که توفیقات خوبی را درپی‌داشته است. ایجاد اشتغال کم‌هزینه و با ارزش‌افزوده بالا، تقویت و رشد کارگاه‌های کوچک و بزرگ و مشاغل خرد خانگی اعطایی تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه عمومی کشور از جمله این موارد است.

قاسمی با اشاره به بالا بردن سطح کیفی و کمی محصولات صنایع‌دستی استان بیان کرد: باهدف ثبت و حمایت از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان، مستند نگاری، تهیه فیلم‌های مختلف ترویجی و آموزشی، برگزاری و بینارهای مشترک تخصصی صنایع‌دستی و کمک به انجام پژوهش و تحقیقات دانشجویی و علمی صنایع‌دستی متناسب باسلایق جدید مشتریان از اولویت‌های مهم تکلیفی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین ایجاد سه خانه صنایع‌دستی در رشته‌های چوب و نساجی سنتی و ورشو، انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف همکاری و آموزشی با بنیاد تعاون اداره‌کل زندان‌ها، کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت آستان قدس رضوی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، معرفی انواع صنایع‌دستی استان از طریق فوق‌برنامه‌های صداوسیما، جراید کثیرالانتشار نیز به‌طورجدی پیگیری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: در بحث آموزش شاغلین صنایع‌دستی به علاقه‌مندان و تربیت اساتید ماهر در رشته‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند، دوره‌های آموزش عمومی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

قاسمی با اشاره به صادرات صنایع‌دستی لرستان، افزود: این تولیدات، علاوه بر مصرف داخلی در استان و صادرات چمدانی به خارج کشور به‌واسطه فروش در فروشگاه‌های داخلی و مراکز تفریحی و گردشگری و هتل‌ها از طریق تبلیغ در سایت‌های فروش و فضای مجازی به سراسر کشور نیز ارسال می‌شود.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرها و روستاهای استان در آموزش صنایع‌دستی، تجاری‌سازی، بسته‌بندی، طراحی محصول، بازاریابی و صادرات اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بازارچه صنایع‌دستی خرم‌آباد، عنوان کرد: این پروژه در ۲۸ غرفه و در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع احداث‌شده و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به آن تخصیص‌یافته است.

قاسمی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، به میزان ۳۶۰ میلیارد ریال از طریق ابلاغ سهم استان در تسهیلات تکلیفی قانون عمومی بودجه کشور و اشتغال‌زایی ویژه مشاغل خانگی به ۴۰۰ نفر از فعالان این حوزه به بانک معرفی شده و تسهیلات خود را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: اغلب دریافت‌کنندگان تسهیلات در رشته‌های گلیم‌بافی، ماشته بافی، مصنوعات چرمی دست‌ساز، قلم‌زنی و… بوده‌اند که با اخذ تسهیلات موردنظر برای ۱۸۰ کارگاه و ۲۸۲ نفر اشتغال ایجادشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به راه‌اندازی آموزش‌های مهارتی در مراکز آموزش کمیته امداد و بهزیستی، مناطق تسهیلگری محروم حاشیه شهرها، زندان‌های سطح استان، مراکز صنایع‌دستی در روستاها، شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۲ مرکز نسبت به ارائه آموزش‌های تخصصی انواع رشته‌های صنایع‌دستی اقدام کرده‌اند که در مجموع برای ۶۵۰ نفر گواهینامه شرکت در دوره‌های مختلف در رشته‌های گلیم و ماشته، جاجیم، پارچه‌بافی، حرمی بافی، ورشوسازی و قلم‌زنی روی ورشو، آژیه دوزی و گیوه‌بافی، نمدمالی، البسه محلی لری و بختیاری (چوقا بافی)، کلاه نمدی، زیورآلات سنتی محلی، گره چینی و منبت‌کاری، میناکاری، نقاشی و طلاکاری روی شیشه، چاقوسازی و ساخت انواع آلات موسیقی به‌ویژه کمانچه لری و… صادر شده است.

قاسمی اضافه کرد: درمجموع در سال گذشته، صدور ۱۲۳۲ مجوز تولید انفرادی، پروانه تولید کارگاهی، کارت شناسایی صنعتگری و مجوز تأسیس کارگاهی و مجوز مشاغل خانگی انفرادی و پشتیبان حقیقی و حقوقی در رشته‌های گلیم‌بافی، نساجی سنتی، مصنوعات چرمی و تراش سنگ و قلم‌زنی و… برای ۲۱۰۷ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی در خصوص صدور و تمدید بیمه صنعتگران صنایع‌دستی استان نیز، بیان کرد: با توجه به‌عدم تخصیص بیمه تأمین اجتماعی در سال گذشته به دلیل تأمین نشدن سهم دولت در یارانه بیمه صنعتگران، تعداد ۱۷۳۵ نفر از صنعتگران به‌منظور استفاده از مزیت بیمه روستایی و عشایری معرفی‌شده‌اند که پس از پالایش فهرست ارسالی ۲۱۳ نفر مشمول شناسایی و بیمه روستایی و عشایری در حال انجام مراحل پایانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha