• شنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032819165
  • خبرنگار : 50355

مبارزه با سن غلات در سطح ۸۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان درگز

مبارزه با سن غلات در سطح ۸۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان درگز
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی درگز از افزایش سطح مبارزه با آفت سن غلات نسبت به سال گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که کمیت و کیفیت محصول را کاهش می‌دهد. در حال حاضر به منظور کاهش خسارت‌ها مبارزه جدی با این آفت از اوایل فروردین شروع شده است.

اکبر یونسی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سطح زیر کشت گندم و جو آبی در سال جاری در مجموع ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار است که از این سطح ۷۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم و ۳۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت جو آبی است.

وی اظهار کرد: آفت سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد و همچنین با تحت تاثیر قرار دادن خاصیت نانوایی باعث خسارت کیفی به این محصولات می‌شود.

یونسی افزود: مبارزه با این آفت در ۲ مرحله شامل مبارزه با سن مادر و پوره سن است که مبارزه با سن مادر در تاریخ هشت فروردین شروع و ۱۸ اردیبهشت به پایان رسید. سطح مبارزه با سن مادر در گندم ۵۲۷۰ هکتار و در جو ۷۳۰ هکتار بوده است. همچنین مبارزه با پوره سن از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز و در برخی از مناطق از جمله چاپشلو مبارزه همچنان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی درگز با بیان اینکه سطح مبارزه با سن مادری و پوره تا این لحظه در مجموع ۸۲۰۰ هکتار بوده، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده و تلاش جهت ترویج و تشویق کشاورزان سطح مبارزه با این آفت نسبت به سال زراعی گذشته افزایش چشمگیری داشته و شهرستان درگز در این زمینه در سطح استان به عنوان شهرستان برتر شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از مبارزه با این آفت به صورت شیمیایی و سمپاشی مزارع است، تصریح کرد: با توجه به قیمت بالای خرید تضمینی گندم(کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) کمیت و کیفیت محصول برای کشاورزان مهم است و در سمپاشی به وسیله تراکتور مقداری از محصول زیر لاستیک تراکتور له می‌شود اما با استفاده از سمپاش‌های توربولاینر و پهپاد خسارت کمتری به محصول وارد می‌شود که به همین منظور و همچنین برای اینکه در زمان مبارزه با کمبود ادوات سمپاشی مواجه نشویم، در حال پیگیری برای افزایش ناوگان تعداد سمپاش‌های توربولاینر و پهپاد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی درگز در ادامه به آمار مربوط به کشت دیم گندم و جو در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم دیم ۷۰۰۰ هکتار بوده که در مقایسه با سطح ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتاری سال گذشته حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است. همچنین سطح زیر کشت جو دیم در سال جاری ۱۵۰۰ هکتار گزارش شده که سطح زیر کشت این محصول نیز در مقایسه با سطح ۳۵۰۰ هکتاری سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

یونسی علت کاهش سطح زیرکشت گندم و جو به صورت دیم را کاهش بارندگی‌ها در پاییز و فصل کاشت این ۲ محصول ذکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha