• یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401032920085
  • خبرنگار : 50180

دانش‌آموزان را مجبور به جهشی درس خواندن نکنید

دانش‌آموزان را مجبور به جهشی درس خواندن نکنید

ایسنا/کرمانشاه یک مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه کارشناسان آموزشی جهشی درس خواندن دانش‌آموزان را توصیه نمی کنند، از خانواده‌ها خواست بر این موضوع اصرار نکنند.

جهانگیر مرادی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جهش تحصیلی می‌تواند پیامدهای منفی زیادی برای دانش‌آموزان داشته باشد، گفت: کارشناسان آموزشی به هیچ عنوان جهش تحصیلی را برای دانش آموزان توصیه نمی کنند، لذا از خانواده ها می‌خواهیم به دلایلی مثل چشم و هم چشمی با آینده تحصیلی، شغلی و زندگی فرزندان خود بازی نکنند.

مرادی با بیان اینکه تجربه نشان داده تعداد دانش‌آموزانی که جهش تحصیلی موفقی داشته‌اند اندک است، تصریح کرد: اصرار به جهش تحصیلی می تواند سلامت روحی و روانی دانش آموزان را با چالش مواجه کند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه دانش آموزان اغلب پس از جهش تحصیلی  دچار مشکلات روحی و روانی زیادی می شوند که می تواند بر آینده تحصیلی آنها اثرمنفی داشته باشد، یادآوری کرد: دانش آموزانی که جهش تحصیلی دارند با دانش آموزانی همکلاس خواهند شد که از نظر سن، قد، وزن، روحیات و... با همکلاسان خود متفاوت بوده و این موضوع می تواند برای آنها چالش برانگیز باشد.

وی ادامه داد: از خانواده‌ها انتظار می رود اجازه بدهند فرزندانشان  فرآیند رشد سنی و عقلی خود را به صورت طبیعی طی کنند و به اجبار فرزندان خود را با دانش‌آموزانی که از آنها بزرگترند، همکلاس نکنند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با اشاره به اینکه کارشناسان آموزشی اعتقاد دارند جهش تحصیلی می تواند رشد روحی و روانی دانش‌آموزان را دچار اختلال کند، گفت: دانش‌آموز پس از جهش تحصیلی، با دانش‌آموزانی همکلاس می‌شود که از او بزرگتر بوده و رفتارهای متفاوتی دارند که این موضوع می تواند با آسیب‌هایی همراه باشد که فرآیند تحصیل و حتی آینده او را با مشکل مواجه کند.

وی گفت: جهشی درس خواندن یک حس ناخوشایند هم به دانش آموز القا می کند و آن اینکه دانش‌آموزی که عادت کرده در پایه‌ تحصیلی خود نسبت به همکلاسی های خود از نظر هوش سرآمد باشد، وقتی که با جهش در کنار دانش‌آموزان بزرگتر از خود قرار می‌گیرد، در سطح پایین‌تر و یا حداقل هم‌سطح آنها قرار گرفته که این موضوع می تواند با مشکلات فراوان روحی و روانی برای دانش‌آموز همراه بوده و کاهش میزان اعتماد به نفس، افزایش اضطراب و بی میلی به تحصیل را در او ایجاد کند.

مرادی تاکید کرد: جهش تحصیلی تنها در مواردی توصیه می شود که دانش آموز بهره هوشی بالایی داشته و از نظر سطح هوش با سایر هم سن و سالهای خود متفاوت باشد.


 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha