• یکشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401032920323
  • خبرنگار : 50037

"اودو"، ساز ابداعی هنرمند همدانی

"اودو"، ساز ابداعی هنرمند همدانی

ایسنا/همدان سرپنجه‌های هنرمندش گویی به تن سرد سفالینِ ساز دست ساخته‌اش روح می‌دمد و آن را از نو زنده می‌کند، سازی که به نوازشِ دستِ نوازنده‌ای کاربلد به کلام می‌آید و آوازی دلنشین سر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ساخت ساز جزئی از خلق یک اثر موسیقایی است که کمتر دیده و معرفی می شود اما اهالی موسیقی به خوبی از اهمیت این بخش کلیدی آگاه اند. بهرام عبدی ۳۰ ساله اهل اسدآباد دارای تحصیلات کارشناسی مدیریت با ۱۰ سال سابقه در ساخت ساز اودو(UDU) بوده که ساخت طرحی از این نوع ساز را برادر ارشدش عبدالله در سال ۹۰ ابداع کرده است.

عبدی پیش از این از سال ۹۰ تا ۹۵ به همراه برادر خود عبدالله در تهران با راه اندازی یک کارگاه کوچک به ساخت این نوع ساز مشغول بوده اما به واسطه ادامه تحصیل برادرش عبدالله در خارج از کشور وی نیز به ناچار به زادگاه خود اسدآباد بازگشته و در دیار خود از شش سال پیش با راه اندازی یک واحد کارگاهی ۱۰۰ متری نسبت به ادامه این کار مشغول می‌شود.

به گفته بهرام عبدی، علاقه‌ای که برادرش عبدالله به نواختن ساز کوبه‌ای داشت همین امر دریچه‌ای برای ابداع آن طرح از ساز کوبه‌ای اودو توسط برادرش می‌شود.

برادرش عبدالله ابداع کننده این طرح از ساز دارای مدرک دکتری، مدرس تئوری ریتم و ساز کوبه‌ای دف بوده که در حال حاضر در کشور کانادا مشغول به تحصیل است.

عبدالله عبدی قبل از رفتن به کانادا برای ادامه تحصیل خود نیز دستی در آموزش هنر موسیقی داشته و برای کار نیز موفقیت هایی مانند رتبه دوم نوآوری در ساخت و ساز کوزه در سال ۹۱، نفر سوم یازدهمین جشنواره موسیقی سنتی همدان در سال ۸۷، نفر اول المپیاد مهارت های ملی صنعت ساختمان سال ۸۳ و برگزیده دومین فستیوال گروه نوازی دانشجویان کشور با گروه موسیقی دانشگاه بوعلی در سال ۹۰ را کسب می‌کند.

بهرام عبدی نیز در حال حاضر به عنوان یکی از صنعتگران و هنرمندان معروف در زمینه ساخت ساز کوبه‌ای کوزه(UDU) با برند ماد که این برند ابداع برادر وی بوده است، فعالیت دارد.

بهرام عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به ساز کوبه‌ای اودو(UDU) به علت شکل هندسی خاص آن به زبان جنوبی جلّه و به فارسی "کوزه" اطلاق می‌شود، اظهار کرد: برادرم طرح خاصی از این نوع سازکوبه‌ای را در سال ۹۰ ابداع کرد و با ابداع این طرح از ساز بلافاصله پیگیر برندسازی آن شد.

این صنعتگر با اشاره به ساز کوبه‌ای کوزه یا همان اودو گفت: کوزه، سازی است خودصدا و از جنس سفال که با ضربه مستقیم نواخته می‌شود و این ساز شکل ها و شیوه‌های نواختن گوناگون در استان‌های هرمزگان، کرمان، و سیستان و بلوچستان داشته و در هر منطقه‌ای از ایران با نامی خاص آن را می‌شناسند.

ساز ابداعی اودو(ماد) قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت است

وی با اشاره به برندسازی این نوع از ساز ابداعی برادرش در سال ۹۱ با نام برند ماد و اخذ نشان ملی آن در همان سال افزود: طرح ابداعی برادرم در رابطه با ساز کوبه‌ای کوزه یا همان اودو، به عنوان سازی است که تمام مواد آن شامل سفال، چرم و پوست رنگ طبیعی بوده و قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت است.

عبدی با بیان اینکه این ساز با توجه به شکل هندسی خود در اشکال مختلف بوده و طرح موجود در حال ساخت در کارگاه ما طرحی است که برادر بزرگترم قبل از رفتن به خارج از کشور ابداع کرده، مطرح کرد: شکل هندسی و فیزیکی، صدادهی و رنگ این طرح همه ابداع خودمان بوده که البته از طرح ما در چندین موارد کپی برداری نیز صورت گرفته است.

رنگ اودو ترکیب طبیعی ابداعی خودمان است

وی ادامه داد: معمولاً شکل هندسی آن را در شهر لالجین‌ از روی ساز ابداعی ما در چندین مورد کپی برداری کرده اند که البته نتوانسته‌اند آن رنگ مخصوص ساز ما را پیاده کنند چراکه این رنگ نیز ترکیبی طبیعی است که خود ابداع کرده ایم و منحصر به ساخته ساز ابداعی ما می‌شود.

اودو ثبت یونسکو شده است

عبدی با اشاره به اینکه این نوع از طرح ساز کوبه‌ای اودو کارگاه ما علاوه بر اخذ نشان ملی هنر صنایع دستی کشور و برندسازی، ثبت یونسکو نیز شده و مُهر اصالت یونسکو را دریافت کرده  است، تصریح کرد: برای ثبت در یونسکو و دریافت مهر اصالت یونسکو در رابطه با هر اثر شاخصه هایی مانند بومی بودن اثر در منطقه، استفاده از مواد اولیه بومی، نوآوری و تکراری نبودن اثر ساخته شده، بسته بندی زیبا و مناسب بازار، قابلیت تولید انبوه و قیمت مناسب برای خرید همه اقشار بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: مُهر اصالت هر سه سال یک بار با معرفی آثار یاد شده از سوی کشورها در یونسکو مورد ارزیابی قرار می گیرد و به کشوری که آن آثار را معرفی کرده است در صورت دارا بودن این معیارها تعلق می گیرد تا اصالت اثر دستی تولیدی که به بازارهای جهانی راه می‌یابد مورد تأیید باشد و علاقمندان برای خرید محصولات صنایع دستی بتوانند آثاری با کیفیت خریداری کنند.

این هنرمند صنایع دستی اظهار کرد: در حال حاضر دارای کارگاه ساخت ساز کوزه(اودو) با برند ماد در شهرستان اسدآباد به همراه برادر کوچکم هستم و این کارگاه دارای پروانه تولید انفرادی است و با هزینه خود آن را تحت پوشش دارم.

بازاریابی ما از طریق تبلیغات در اینستاگرام است

وی با بیان اینکه بازاریابی ما بیشتر از طریق تبلیغ در پیج اینستاگرام است، اعلام کرد: بیشتر سازهای در حال ساخت ما با انجام بازاریابی سفارشی بوده و به سایر شهرهای بزرگ و فروشگاه های ساز  به ویژه در استان های شیراز و تهران ارسال می شود.

برای ارتقاء کارگاه  تولید سازسازی خود نیاز به سرمایه در گردش دارم

عبدی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات کارگاه خود بیان کرد: توسعه و ارتقاء کارگاه سازسازی کنونی و ساخت چندین نوع از سازهای دیگر یکی از برنامه‌هایم بوده که در مرحله تحقیق در رابطه با بازار و مواد اولیه آن هستم و اقدام برای ارتقاء کارگاه نیاز به سرمایه در گردش و تسهیلات خواهد داشت.

وی افزود: به همین منظور متقاضی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات شدم که ۵۰ میلیون تومان از این میزان تسهیلات به بنده پرداخت شده و مابقی بلوکه است و پرداخت مابقی تسهیلات را منوط به خرید دستگاه و تجهیزات برای کارگاه می دانند در حالیکه دستگاه به کارم نمی آید و با توجه به افزایش قیمت های هر روزه مواد اولیه نیازمند سرمایه در گردش هستم تا بتوانم مواد اولیه بیشتری خریداری کنم و سفارش مشتری‌های جذب شده را بدون تعلل تحویل دهم.

عبدی یادآور شد: حتی از بانک عامل درخواست کردم که حاضر هستم ۵۰ میلیون تسهیلات دریافت شده را به بانک عودت دهم که بانک عامل عنوان کرد با عودت این تسهیلات باید ۱۰ میلیون تومان نیز جریمه پرداخت کنم و به نحوی بنده را در عمل انجام شده قرار دادند.

ضعیف بودن حمل و نقل اسدآباد

وی ضعیف بودن حمل و نقل شهرستان را از دیگر مشکلات برای ارسال سفارش های خود دانست و گفت: متأسفانه پست و تیپاکس کالای شکستنی برای ارسال قبول نمی کنند که همین امر موجب شده تا حتی برای یک سفارش نیز از طریق ترمینال استان نسبت به ارسال سفارشات اقدام کنم و برخی از مشتریان از رسیدن دیر سفارشات گلایه دارند.

این سازنده ساز اودو نبود مواد اولیه و ابزار آلات مورد نیاز در شهرستان را از دیگر مشکلات خود برشمرد و اظهار کرد: برای تهیه مواد اولیه به ناچار باید به مرکز استان و یا تهران مراجعه کنم که این دوری مسافت و خطرات جاده‌ای و اتلاف وقت از پیامدهای مشکلات بنده در این رابطه است.

کپی برداری از کار ما بسیار است

عبدی اضافه کرد: متأسفانه کپی برداری از کار ما بسیار بوده و در این رابطه کسی نیست که نسبت به این اقدام آنها تذکر دهد تا اجازه کپی برداری از این طرح ثبت شده را نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: سفال این ساز را از همان ابتدای طراحی چون خودمان سررشته‌ای از سفالگری نداشتیم با رایزنی با یک سفالگر آن هندسه و آنچه که طراحی کرده بودیم، درخواست دادیم تا آن طرح را برای ما درآورد و آن ابعاد برای ما محفوظ است اما متأسفانه در لالجین چند نفر از روی سفال این ساز چون سازوکار سفالگری را بلد هستند، کپی زدنده‌اند که خوشبختانه کسانی که کپی کار ما را زدند ترکیب رنگ طبیعی ابداعی مورد استفاده ما نمی دانند و با آن کیفیت نمی توانند رنگ سفال خود را درآورند و صرفاً ‌کار آنها برای کپی است.

این سازنده ساز خاطرنشان کرد: پوست ساز اودو را نیز از تهران و کردستان تهیه می‌کنیم که متأسفانه به علت کاهش کشتار پوست کم شده و  قیمت پوست افزایش داشته است.

قیمت هر ساز یک‌میلیون تومان است

وی با بیان اینکه برخی از وسایل و ابزار مورد نیاز ما در اسدآباد و حتی مرکز استان نیز یافت نمی‌شود و به ناچار این ابزار و وسایل را از تهران تهیه می‌کنیم، افزود: در حال حاضر قیمت هر یک از سازهای تولیدی کارگاه ما(برند ماد) به طور میانگین یک‌میلیون تومان است.

عبدی خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت اودو در کارگاه خود به همراه برادر کوچکترم، در ساخت دف نیز فعالیت داریم که البته ساخت این نوع از ابزار موسیقی هم براساس سفارش مشتریان است.

وی در پایان بیان کرد: ۹۰ درصد کسانی که در کار تولید ابزار موسیقی هستند بیشتر از روی علاقه بوده و بحث مالی در اولویت نیست که این امر در رابطه با کار ما نیز صادق است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ابداع این طرح از ساز برادران عبدی در رابطه با ساز اودو، دارای نشان ملی صنایع دستی بوده و مهر اصالت یونسکو را کسب کرده و برندسازی آن نیز در سال ۹۱ به نام برند ماد انجام گرفته است.

کامران اکبری شایگان افزود: این هنرمند یکی از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی شهرستان بوده که در هفته صنایع دستی از این صنعتگر و هنرمند اسدآبادی تجلیل به عمل آمد.

صدور ۱۳۰۰ فقره کارت شناسایی صنایع دستی برای هنرمندان اسدآبادی

وی در ادامه از صدور ۱۳۰۰ فقره کارت شناسایی صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی این شهرستان از ابتدا تاکنون خبر داد و گفت: از ابتدای فعالیت صنایع دستی از سال ۸۷ تاکنون در شهرستان اداره میراث فرهنگی نسبت به آموزش ۱۳۰۰ نفر اقدام کرده که برای آنها کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی و پروانه تولید کارگاهی صادر شده است.

اکبری شایگان با اشاره به فعالیت ۲۰ کارگاه صنایع دستی در شهرستان مطرح کرد: از این تعداد کارگاه‌های صنایع دستی تعداد ۱۵ کارگاه به میناکاری اختصاص دارد.

فعالیت ۲۵۰ کارگاه صنایع دستی خانگی در اسدآباد

همچنین تعداد کارگاه‌های صنایع دستی مشاغل خانگی این شهرستان را ۲۵۰ کارگاه صنایع دستی خانگی برشمرد و اضافه کرد: کارگاه‌های صنایع دستی خانگی این شهرستان در زمینه‌های نقاشی سفال(میناکاری)، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی و چرم و ... دارای فعالیت هستند.

در پایان امیدواریم با حمایت و توجه هر چه بیشتر مسئولان نسبت به هنرمندان و صنعتگران بتوان همواره چراغ هنر را روشن نگه داشت و با معرفی این هنرها و هنرمندان اجازه نداد فروغ هنر به خاموشی گراید و هنرمند نیز باید بداند که هنرمند شکست نمی‌خورد چراکه هنرمند بودن خودش موفقیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha