• دوشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401033021201
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

گذر فناوری در اصفهان جان تازه‌ای می‌گیرد

گذر فناوری در اصفهان جان تازه‌ای می‌گیرد

ایسنا/اصفهان مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به تعریف گذر فناوری اصفهان در چهارباغ بالا، از شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه شهری خواست نگاه ویژه‌ای به بازار متنوع اما مغفول مدیریت شهری داشته باشند.

مرتضی نصوحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرداری اصفهان از چهار سال پیش تاکنون، اظهار کرد: این اداره که مصوب وزارت کشور است، در ساختار شهرداری اصفهان زیرمجموعه مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین است.

وی به دو مأموریت کلان اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: یکی از این مأموریت‌ها رصد و پایش محیط مجموعه‌های دانش‌بنیان همچون پارک‌های علم و فناوری، شهرک علمی تحقیقاتی و مراکز خصوصی است که در قالب شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای پایش در حال فعالیت‌اند. این مجموعه‌ها با توجه به شناختی که از شهرداری دارند می‌توانند در جایی که احساس می‌کنند محصول یا خدمت دانش‌بنیانی می‌تواند به شهرداری کمک کند، تسهیلگری کنند تا این محصولات و خدمات به مجموعه شهرداری وارد شود و به کمک آن‌ها رضایت شهروندان را افزایش دهیم، هزینه‌های اداره شهر را پایین‌تر بیاوریم و یا کیفیت خدمات را بالاتر ببریم.

وی گفت: این مأموریت اول است که به‌عنوان هاب ارتباطی بین مجموعه‌های دانش‌بنیان و مجموعه شهرداری و سازمان‌های وابسته، جلسات و بازدیدهای مختلفی از این مراکز انجام و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود. مأموریت دوم برعکس است، یعنی در شهرداری و سازمان‌های وابسته یکسری نیازهای دانشی یا فناورانه داریم که تاکنون خیلی مورد توجه شرکت‌های دانش‌بنیان نبوده و برای همین امکان دارد خریدهای خارجی داشته باشیم و یا به دلیل اینکه نمونه‌ها ساخته نشده، تکنولوژی وجود ندارد و یا نیاز از طرف شهرداری به خوبی تبیین و تشریح نشده، شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال تولید این نیازها نرفته‌اند. این مأموریت دوم است که با کار کارشناسی در هر حوزه ببینیم نیازها چیست و پس از نیازسنجی، سعی کنیم با یکسری اطلاعات کلی در خدمت مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا با سنجش بازار و مسائل دیگر نسبت به تأمین آن اقدام کنند.

بازاری که مغفول مانده است

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهرداری و سازمان‌های وابسته به لحاظ تکنولوژی و موضوعات فناورانه نیازهای مختلفی دارند، افزود: این نیازها تاکنون آن‌قدر که باید مورد توجه مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار نگرفته، درحالی‌که بازار خیلی خوبی از نظر گستردگی وجود دارد. از طرف دیگر وقتی نیازی را در شهرداری اصفهان طرح می‌کنیم، حتماً نیاز شهرداری‌های دیگر هم هست و فراتر از آن، اگر به بازار منطقه‌ای هم نگاه کنیم نیاز آن‌ها هم هست که به نظر من همه بازارهای بکر و متنوعی است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین شهرداری، شهرک علمی و تحقیقاتی و شورای اسلامی شهر اصفهان از پایان سال گذشته، تصریح کرد: موضوعات این حوزه را با همکاری هر سه رکن پیش خواهیم برد و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود در جلسات مشترک رقم می‌خورد.

نصوحی با اشاره به اینکه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان چتر گسترده‌ای روی شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان با شهرک علمی و تحقیقاتی مرتبط هستند، بنابراین انعقاد تفاهم‌نامه با شهرک برای ما اولویت داشت، درعین‌حال امیدواریم فضایی در شهرک اختصاص دهند تا نماینده دائمی برای ارتباط با شرکت‌ها داشته باشیم و مفهومی تحت عنوان میز ایران ساخت در حوزه مدیریت شهری راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های دانش‌بنیان فعال و سرای نوآوری، گفت:  تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد با محوریت سرای نوآوری هوشمند سازی شهری منعقد کرده‌ایم و توافق‌نامه تا چند روز آینده امضا می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از تعریف پروژه پایلوت مدیریت تکنولوژی خبر داد و گفت: این پروژه در سازمان آتش‌نشانی تعریف شده است. دلیل انتخاب سازمان آتش‌نشانی این بود که این سازمان پر از تکنولوژی‌های ریز و درشت است. در این راستا گروه‌های مختلف تخصصی قرار است وضع موجود تکنولوژی در سازمان آتش‌نشانی را بررسی و با وضع تکنولوژی مقایسه کنند و راهکارهایی برای کم کردن این فاصله تعریف شود.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه لیست بلند بالایی از موضوعاتی داریم که می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد و این موضوعات بسیار متفاوت و متنوع است. بر این اساس، از مجموعه‌هایی که به دانش فنی یا تکنولوژی رسیده‌اند و می‌خواهند مجموعه شهرداری یا سازمان‌های وابسته از آن منتفع شود و در قالب قرارداد از آن‌ها حمایت کند دعوت به همکاری می‌کنیم.

حوزه شهری برای دانش‌بنیان‌ها شناخته شده نیست

نصوحی با بیان اینکه استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بیش از این باشد، توضیح داد: شاید بازار شهرداری و مجموعه فعالیت‌های حوزه شهری برای شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده نیست. به‌عنوان‌مثال، در مدیریت شهری داده‌های مختلفی در سطح حمل‌ونقل شهری داریم که می‌تواند مبنای بسیاری از خدمات حمل‌ونقل هوشمند باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان سرویس‌های جدیدی تعریف کنند، اما شاید این اطلاعات را ندارند یا دیرتر به آن توجه می‌کنند و این بازار مغفول مانده است. دنبال این هستیم که با برگزاری جلسات مختلف و تعاملات، این بازار بیشتر شناخته شود.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های قبل شهرداری اصفهان ایده تبدیل چهارباغ بالا به گذر فناوری را مطرح کرد، گفت: از سی و سه پل تا چهارراه نظر به‌عنوان گذر فناوری تعریف شد تا این فرصت را ایجاد کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیانی ایده‌های خود در حوزه شهری را در این گذر پیاده کنند. مواردی هم داریم مثلاً سنسورهای آبیاری هوشمند یا چراغ‌های روشنایی که نور آن را با موبایل می‌توان تغییر داد و یا کم و زیاد کرد، اما امسال هنوز در حال برنامه‌ریزی هستیم و تاکنون قرارداد مشخصی منعقد نکرده‌ایم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان بودجه امسال برای موضوعات دانش بینان را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به تأکید شورا بر جریان دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود، اعتباری هم در این زمینه پیش بینی شده که می‌توانیم از آن برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی استفاده کنیم که می‌توانند به‌صورت خاص در حوزه آب فعالیت کنند.

راه‌اندازی مرکز نوآوری مدیریت شهری

وی بر راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان مرکز نوآوری مدیریت شهری تأکید و اظهار امیدواری کرد با مشارکت شهرک علمی تحقیقاتی و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر ذی‌نفعان، مرکز نوآوری داشته باشیم که بخشی از آن اختصاصی مجموعه شهرداری باشد. در این راستا گزینه‌های مختلفی بررسی شده مثل ساختمان جهان‌نما و یا سوله‌های شرکت نمایشگاه‌ها در پل شهرستان که از نظر تأسیسات و موقعیت و دسترسی می‌تواند مناسب باشد اما مسائلی دارد که باید حل شود.

نصوحی از شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان و افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه شهری هستند خواست نگاه ویژه‌ای به مدیریت شهری داشته باشند و افزود: شاید یکی از نقاط شروع این است که آمارنامه شهر اصفهان را مورد توجه قرار دهند که شاخصی برای حجم بازار است و متوجه می‌شوند چه اتفاقاتی می‌توان در شهر رقم زد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برخی از موضوعات کاملاً رها شده، گفت: مثلاً روزانه شاید حجم زیادی نخاله ساختمانی در شهر اصفهان جمع‌آوری می‌شود که فقط به نقاط دیگر منتقل می‌شود، اما تکنولوژی بازیافت نخاله ساختمانی نداریم و این موضوع مغفول مانده است. امیدواریم با اطلاع‌رسانی بیشتر بتوانیم خلأهای موجود را برطرف کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha